Lipoly, last van ernstige storingen.

• Topicstarter Topicstarter Henk Irrgang
  • Startdatum Startdatum
H

Henk Irrgang

Guest
Beste Lipolygangers,
Ik heb weer eens een raar probleem ,misschien dat iemand anders dat ook herkent. Ik kan niet meer dan 1-2 minuten vliegen ,dan beginnen de servo,s wild te worden ,staart ,Pitch ,toerental ,alles lijkt op hol te gaan of krijgt flinke klappen ; een snelle landing is het enige redmiddel .Vervolgens spanning afschakelen een minuutje wachten ,inschakelen en het scenario herhaalt zich weer.
Ik heb het volgende geprobeert.
ontstoring nagekeken ,die bestaat uit het "aarden"' is doorverbinden van moterhuis met de rollagers waar langs de snaar loopt en de staartbuis .Dat heeft altijd goed gewerkt tot op heden .Verwacht ook niet een oplossing in dit vlak omdat e.a. pas na 1-2 minuten begint
Ook de ontvanger vervangen helpt ook niet.
Ik vermoed dat er iets met de moter of regelaar aan de hand is ,gezien het lijkt of er iets "warm"moet worden voordat het probleem zich voordoet.Een andere moter of regelaar heb ik niet .Moter is een Torcman 280 (standaard ) en de regelaar een Phoenix 35(standaard)
Heeft iemand een suggestie?
Henk

In vervolg op mijn eerdere probleemstelling heb ik een test gedaan ,nl. de heli op mijn werktafel gezet ,zonder rotorbladen en toen vol gas gegeven.Het probleem van ongecontroleerde bewegingen van servo,s deed zich NIET voor.
Heb daartoe de motor minstens 5 min. laten lopen ,af en toe hoger en lager ,maar alles bleef normaal.
Ergo doet het fenomeen zich alleen voor bij belasting (met bladen)
Henk

Ik heb je probleem even afgesplitst van het Lipoly bouwverslag Henk.
Heb je al eens geprobeerd met een ontvanger accu te vliegen? (wel eerst de rode draad van de phoenix regelaar uit de stekkerbus pierken, om de bec uit te schakelen)

Groetjes Michel.

Zeer zeker weten dat de Bec van de regelaar dit probleem veroorzaakt. Dus gewoon een losse ontvanger accu erin en het probleem is opgelost.

Ja ,hoor het was de BECvan de Phoenix regelaar ,(klere Bec !)
Bedankt Michiel,Theo en Dennis.weer wat geleerd. Ik heb tot nog toe alleen ervaring met slurpstof heli,s.javascript:emoticon(':lol:')
Laughing
Eens kijken of ik nog garantie kan claimen.
De Lipoly vliegt weer als vanouds ,zelfde vliegtijd 15 min. ondanks de 50 gr. meer vande ontvanger accu(logisch ,de ernergie voor de ontvanger hoeft ie nu niet televeren)
Iets anders is dat ik nu ook een echte meenemer in de Lipoly heb ,zelf gemaakt .Het origineel was niet echt een meenemer de stuurstangen van de paddels lopen immers door een slobgat van de bladhouders.Dat gaf steeds frictie in de kop.Ik heb nu een extra allu naaf ongeveer 15mm onder kop van de rotoras geplaatst met worm-schroefjes om vast tezetten.Op die naaf zit een schijf met een gelijksoortige gaten als bij de bladhouders.De origineele gaten heb ik groot genoeg gemaakt zodat geen friktie meer optreed.
Waarschijnlijk zeggen jullie dat de meenemer van V2 nu te koop is,weet ik maar als je niks hebt is het gauw gemaakt.
Vraag : wat vinden jullie van de nu te verkrijgen metalen rotor-aandrijfwiel i.p.v. de oude pvc versie .daar zit meen ik ook een vrijloop op .werkt dat goed?
Hou hem heel ,Henk

Hallo Henk,

Als eerste wil ik zeggen dat die Alu riemenrad een stuk stabieler en effectiever is, ook doordat er een vrijloop in is. De meeste Lipoly gebruikers hebben bij mij reeds zo'n alu riemenrad besteld.

Ik openbaar maar direct het Phönix-35 probleem. Na navraag te hebben gedaan bij mijn toeleverancier heeft hij aangegeven dat daar geen gerantie meer op zit. Het fijt is dat niet de "gerantie" periode verstreken is. (Dit is niet het geval bij jou). Maar omdat dit veroorzaakt zou kunnen zijn door te hoge stromen door het BEC.
Zelf verkoop ik de Phönix ook niet meer maar alleen maar nog de JAZZ. Niet dat de Phönix slecht is, maar de toelevering liet ook echt te wensen over.

Omdat ik dit echt spijtig vind, wil ik je natuurlijk wel tegenmoet komen. Dit regelen we dan buiten dit Forum om, noudat je interrese in een alu-riemenrad hebt getoond.

Met vriendelijke groet,
Roel

Ps die zijn site niet mag noemen :cry:

heliman? jij hebt toch zo'n .com site ;)

Maar ik heb nog niet gemerkt dat ik een alu tandwiel wou. Alleen de vrijloop spreekt me aan. Waarom nog verder? Misschien dat het beter is met de 700W motor maar als het slipt is het het motor tandwiel nu....

Back