Lipo's balanceren?

pompebled

Forum veteraan
Ik ben een absolute leek op lipo gebied en heb een electroheli onderweg, met een 900mAh 7,4V akku erbij.

Als ik de info op dit forum goed heb begrepen, bestaat dit akkuutje uit twee cellen (á 3,7V), tot zover is alles duidelijk.

Er zit een ladertje bij de set, dus om te beginnen zit ik goed, ik heb echter ook twee Graupner Ultra Duo Plus 30 laders, die ook lipo's kunnen laden (info zit erbij, dus die instellingen krijg ik wel voor elkaar.)

Waar het aan schort, is mijn begrip van het fenomeen balanceren.

Dat het geen circus act is snap ik, maar in de UDP30 manual wordt er met geen woord gerept over balanceren.

Wat is lipo balanceren precies?
De zoekfunktie helpt niet echt.

Groeten, Jan.

Waar het aan schort, is mijn begrip van het fenomeen balanceren

Balanceren betekent het spanningsverschil tussen de cellen weg halen. Als 1 cel een hogere spanning heeft als de andere gaan er namelijk onderling stromen lopen, ook zal bij ontladen deze ene cell eerder leeg zijn dan de rest van de cellen.

Typisch is dat hoe meer cellen er in een pakket zitten, hoe belangrijker balanceren is.

Er zijn tegenwoordig balancers die je tussen de lader en de accu doet, of die met een datakoppeling gekoppeld is aan de lader. Voordeel hiervan is dat het aantal cellen gecontroleerd kan worden door de lader en dat als er teveel onbalans is dat de lader langzaam gaat laden of helemaal stopt.

Met een 2 cellen pakketen is balanceren niet noodzakelijk, met 3 cellen of meer wel, vooral als je hoge stromen trekt en/of de accu per ongeluk te leeg maakt dan kun je onbalans verwachten. 1 cel word dan meestal "leger" dan de andere.

Cheers,

Richard

Bedankt Richard,

Dan ben ik met de 2S akku en de (relatief) kleine stromen voorlopig wel bediend met m'n UDP30 lader.

Groeten, Jan.

klopt, balancer is niet nodig.

Je kan voor de zekerheid eens in de 2 maanden even de celspanning doormeten en tot de conclusie komen dat ze beide gelijk zijn. :)