Lipo's balanceren?

pompebled

Forum veteraan
Ik ben een absolute leek op lipo gebied en heb een electroheli onderweg, met een 900mAh 7,4V akku erbij.

Als ik de info op dit forum goed heb begrepen, bestaat dit akkuutje uit twee cellen (á 3,7V), tot zover is alles duidelijk.

Er zit een ladertje bij de set, dus om te beginnen zit ik goed, ik heb echter ook twee Graupner Ultra Duo Plus 30 laders, die ook lipo's kunnen laden (info zit erbij, dus die instellingen krijg ik wel voor elkaar.)

Waar het aan schort, is mijn begrip van het fenomeen balanceren.

Dat het geen circus act is snap ik, maar in de UDP30 manual wordt er met geen woord gerept over balanceren.

Wat is lipo balanceren precies?
De zoekfunktie helpt niet echt.

Groeten, Jan.

Waar het aan schort, is mijn begrip van het fenomeen balanceren

Balanceren betekent het spanningsverschil tussen de cellen weg halen. Als 1 cel een hogere spanning heeft als de andere gaan er namelijk onderling stromen lopen, ook zal bij ontladen deze ene cell eerder leeg zijn dan de rest van de cellen.

Typisch is dat hoe meer cellen er in een pakket zitten, hoe belangrijker balanceren is.

Er zijn tegenwoordig balancers die je tussen de lader en de accu doet, of die met een datakoppeling gekoppeld is aan de lader. Voordeel hiervan is dat het aantal cellen gecontroleerd kan worden door de lader en dat als er teveel onbalans is dat de lader langzaam gaat laden of helemaal stopt.

Met een 2 cellen pakketen is balanceren niet noodzakelijk, met 3 cellen of meer wel, vooral als je hoge stromen trekt en/of de accu per ongeluk te leeg maakt dan kun je onbalans verwachten. 1 cel word dan meestal "leger" dan de andere.

Cheers,

Richard

Bedankt Richard,

Dan ben ik met de 2S akku en de (relatief) kleine stromen voorlopig wel bediend met m'n UDP30 lader.

Groeten, Jan.

klopt, balancer is niet nodig.

Je kan voor de zekerheid eens in de 2 maanden even de celspanning doormeten en tot de conclusie komen dat ze beide gelijk zijn. :)

ik vlieg ook met 5 cellen 3200 20c. Volgas rond de 50A. LAden met 5A op het veld.
Geen spannigsverschil tussen de cellen.

nando zei:
Mensen ZOEK! Er is al zoveel over geschreven!!!

@Nando: dit mens heeft zich bijkans bewusteloos gelezen over electroheli's, maar het balancer verhaal bleef foggy voor mij, dus dan maar een direkte vraag, en dat werkt, zoals je ziet, ook.

Erger je niet aan dit soort vragen, de zoekfunctie heeft mij in heel veel gevallen prima geholpen, het is ook niet zo, dat ik te jong ben om iets 'helemaal' door te spitten voor ik 'domme' vragen ga stellen, maar in dit geval was dit dé oplossing...

Groeten, Jan.

Hoi Jan,

Ik vind ook dat er vaak te gemakkelijk wordt geroepen dat je maar moet zoeken. Antwoorden blijft vrij.

Nu ik toch bezig ben: waarom is bij 2s balanceren niet nodig? Ik heb momenteel geen 2s pakketten dus het is niet erg actueel maar als je bijv 2s2p op elkaar legt zullen de binnenste warmer worden, wat i.c.m. hoge stromen wordt gezien als 1 van de oorzaken van onbelans.

Overigens heb ik zelf nooit enige onbelans kunnen opmerken. Wel laad ik thuis altijd met de een balancer (Robbe) tussen accu en lader omdat de balancer de lader onderbreekt als ook maar 1 cel een te hoge spanning krijgt waardoor overladen met alle risico's van dien wordt voorkomen.

Groeten,
Marc

Marc Bolier zei:
waarom is bij 2s balanceren niet nodig?

Marc Bolier zei:
Overigens heb ik zelf nooit enige onbelans kunnen opmerken.

Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft.

Vroegah, voor de tijd van balancer's, had niemand last van onbelans in zijn/haar paketten. Nu tegenwoordig is het "persee" nodig voor lipopakketen.

Dat mensen voor grote pakketten balanceren kan ik me wel voorstellen, maar voor een 2s 800mAh pakketje :?

Overigens ben ik het wel eens met Nando. Er is al veel over geschreven. Natuurlijk kan je hiervoor een nieuwe discussie voor beginnen. Niks mis mee. Maar waarom zou je dezelfde discussie nog een keer overdoen?

Ervaringen met lipo`s veranderen ook door de tijd, vol wegleggen voor lange is plots uit den boze.

Onbalans in je pakket is meestal het gevolg van een rotte cel.
Mijn mening is tot en met 3 cellen niet doen.
Daarboven wordt het erg kostbaar en noodzaak.

Balanceren is nodig zodra je meer dan één cel in serie zet. Dus OOK bij 2 cellen!
Maar is balanceren nu altijd zo noodzakelijk? Daar verschillen de meningen sterk over maar als je je gezonde verstand gebruikt kom je er zelf wel uit.
Maar waarom zou je dan balanceren?
Nu de reden is de volgende: Het is gewoon onmogelijk om twee cellen te maken die voor de volle 100% aan elkaar gelijk zijn. Dat geldt voor NiCad's, NiMH, Loodcellen maar ook LiPo's en alle andere cellen. Dat houdt dus in dat er altijd in de ene cel iets meer energie opgeslagen kan worden dan de andere. Wanneer je dus een accu (samengesteld uit twee of meer cellen) gaat laden zal de ene cel iets eerder vol zijn dan de andere. Die verschillen zijn niet groot en voor de meeste cellen geeft dat niets. Als een cel die al vol is ietsje overladen wordt zal hij daar weinig problemen mee hebben maar helaas geldt dat niet voor LiPo's.
LiPo's mag je feitelijk nooit overladen, daar kunnen ze heel erg slecht tegen en in extreme gevallen kan zo'n cel zelfs ontploffen en in de fik vliegen. Dat laatste zal normaal gesproken niet zo snel gebeuren maar een cel die je overlaad gaat wel degelijk hard in prestaties achteruit.
Daar komt dan de balancer om de hoek kijken. Met zo'n apparaatje zorg je ervoor dat een cel die eerder vol is dan z'n buurman niet overladen wordt. En het maakt niet uit of de accu nu uit 2 cellen of uit 12 cellen bestaat je hebt een balancer nodig.
Toch zijn er vele die geen balancer gebruiken en toch lang met hun accu's doen. Dat kan zeker maar dan moet je wel zelf de accu goed in de gaten houden. Je zal zo af en toe elke cel in de accu appart moeten meten om te kunnen zien of er een onbalans is ontstaan tussen de cellen. Zolang die onbalans slecht millivolts bedraagt is er niets om je zorgen over te maken. Wordt het tientallen millivolts dan moet je de zaak wat vaker gaan controleren.
Wordt de onbalans steeds groter en loopt het op tot 100mV of zelfs meer dan zal je maatregelen moeten nemen. Misschien is de ene cel wel langzamerhand aan z'n einde. Maar soms kan je die cel weer goed in het gareel krijgen door hem in z'n eentje netjes tot het maximum op te laden.
Iedereen zal begrijpen dat het bij een accu met slechts 2 cellen simpel is om die zelf in de gaten te houden. Maar heb je een accu met 3 cellen dan wordt het al lastiger en met nog meer cellen wordt het steeds lastiger. Dat is dus de echte reden dat men pas een balancer gaat gebruiken bij 3 of meer cellen. Zo'n ding is gewoon makkelijk en als je hem goed gebruikt zal hij ervoor zorgen dat je LiPo accu's langer mee gaan. Noodzakelijk is een balancer niet, je kan het ook zelf doen maar dan moet je het wel DOEN!

Toch is er nog een reden waarom ballanseren bij 2 cellen minder noodzakelijk is.
Als je in een 2 cellen pakket een spannings verschil hebt van 200 mV dan word de cel met de hoogste spanning niet overladen.
Als er in een 10 cellen pakket 1 cel 200 mV meer heeft dan word deze cel wel overladen.

tieske

tieske,
Waar haal je dat idee vandaan?
Als je een accu hebt van twee cellen en de ene is 200mV verder dan de tweede dan zal de lader doorgaan met laden tot ook die tweede cel aan z'n eindspanning is. Daardoor zal de cel die al vol is wel degelijk overladen worden. Ok, hij wordt niet zo erg veel overladen maar toch wordt hij overladen! Daarom is het noodzakelijk om die onbalans in de gaten te houden en daar iets tegen te doen. Hoe je dat kan doen heb ik al uitgelegd en een balancer is een simpel middel dat ook nog eens goed werkt.

Waar ik dat vandaan haal? De lader ziet de 2e cel niet appart maar de 2 cellen samen.
Bij een 2 cellen pakket laad de lader tot 8,4 volt. Dan heeft 1 cel 4,1 volt en de ander 4,3 V. Overladen gebeurt bij 4,35 V dus niets aan de hand.
Bij een 10 cellen pakket laad de lader tot 42 Volt. Dan heb je 9 cellen van 4,18 V en de cel die 200 mV meer heeft 4,38 V. Deze word dus wel overladen.

groetjes tieske

De MAXIMALE laadspanning van LiPo's is 4,235V. Als je een cel tot een hogere spanning oplaad ben je hem aan het overladen.
Dus als de ene cel 4,235V heeft berijkt terwijl de andere nog maar 4,035V is dan zal het laden nog steeds doorgaan. Pas als de accu spanning 8,470V is zal er geen laadstroom meer lopen. De spanning is nog maar 8,270V dus zal er nog steeds laadstroom blijven lopen waardoor de cel die al vol is echt overladen wordt.
Dus een cel laden tot 4,35V is absoluut overladen. De cel zal niet direct kapot gaan en je hoeft ook echt niet bang te zijn dat hij in de fik zal vliegen. De levensduur van je cellen zal er echter DUIDELIJK minder door worden.

Van mij kunnen alle lipo-balanceer-topic's gesloten en in Lipo Balancers, Zin of Onzin.............. verdergaan. Nu moet je minstens 5 topic's af om de info te vinden. Ik dacht dat het gebruikelijk was op dit forum om maar 1 topic over een onderwerp te doen :?

pompebled zei:
nando zei:
Mensen ZOEK! Er is al zoveel over geschreven!!!

@Nando: dit mens heeft zich bijkans bewusteloos gelezen over electroheli's, maar het balancer verhaal bleef foggy voor mij, dus dan maar een direkte vraag, en dat werkt, zoals je ziet, ook.

Erger je niet aan dit soort vragen, de zoekfunctie heeft mij in heel veel gevallen prima geholpen, het is ook niet zo, dat ik te jong ben om iets 'helemaal' door te spitten voor ik 'domme' vragen ga stellen, maar in dit geval was dit dé oplossing...

Groeten, Jan.
Zoeken is lastig , zoeken in titel en/of in een bepaald forumdeel is voor sommige mensen niet te doen (er zijn niet voor niks zoveel mogelijkheden in het zoeken) en zelf blader ik nogal eens een subforum door kijdend in de titels of er niet toevallig iets bijzit dat ik kan gebruiken.
Het werkt zo goed als altijd als iemand een topic opend en daarin een vraag stelt, en daar licht een beetje het probleem zo staat overal iets (in dit topic staan dingen die in andere niet staan) zou je vraag in een bestaand topic hebben gesteld dan zou die informatie op 1 plek blijven wil je nu "alles" weten over het balanceren van lipo's dan moet je best lang blijven zoeken.

"Erger je niet aan dit soort vragen" goed advies :wink: jammer dat ik het erg moelijk vind om op te volgen :oops: erger je ook niet aan mijn ergeren :wink:

tieske zei:
Waar ik dat vandaan haal? De lader ziet de 2e cel niet appart maar de 2 cellen samen.
Bij een 2 cellen pakket laad de lader tot 8,4 volt. Dan heeft 1 cel 4,1 volt en de ander 4,3 V. Overladen gebeurt bij 4,35 V dus niets aan de hand.
Bij een 10 cellen pakket laad de lader tot 42 Volt. Dan heb je 9 cellen van 4,18 V en de cel die 200 mV meer heeft 4,38 V. Deze word dus wel overladen.

:hammer: Doing, een lader zou dus 2 cellen apart niet herkennen maar 10 stuks wel? 't is de balancer die de individuele spanningen van de cellen overziet, en niet de lader. 2 of 10 cellen maakt geen bal uit, het principe blijft gelijk. de meeste balancers schakelen de laadcyclus uit bij een overspanning van 4.25V voor één cel. Bij 4.35V ben je ze wel degelijk aan het opstoken.

Nog iets, er zijn hier mensen op het forum (niet iedereen hoeft zich aangesproken te voelen nu :lol: ) die in het ene topic zeggen dat balanceren absoluut niet nodig is maar op een ander een draadje starten om te vragen waarom hun LiPo's zo snel stuk gaan, go figure...

Een lader zonder balancer ziet bij 10 cellen ook geen afzonderlijke cel. Dat heb ik ook nooit beweert.
Waar ik op doel is dat een spannigsverschil van één cel bij een 10 cellen pakket minder invloed heeft op de totale spanning dan één cel in een 2 cellen pakket.
Verder heb ik ook geschreven dat je bij 2.35V doet overladen. Dat is gewoon een gegeven van de fabrikant.

tieske

Een balancer onderbreekt een laadcyclus al vanaf 4.25V, en dat is al eigenlijk over de marge, 4.235V zoals Ernst schreef.

Ik denk dat het voor het behoud van de cellen het beste is om er niet het maximale uit te willen halen.
Als de laadstroom tot 25% is afgenomen stoppen met laden.
En ook niet helemaal leeg vliegen. Wie heeft er dan nog last van overladen cellen??
En wat schilt het in vliegtijd?

Frits

Back