Lipo's bewaren

• Topicstarter Topicstarter GS_Jan
  • Startdatum Startdatum
G

GS_Jan

Guest
Hey,

Een vraagje dat ik niet direct terug vind op het forum :
moet ik mijn lipo's steeds ontladen na een dagje vliegen of leg ik ze gewoon weg ?
Ik vlieg er natuurlijk mee, dus ze zullen al iets ontladen zijn, maar kan ik ze dan best nog tot de veilige spanning ontladen of niet ? Heb 2 nieuwe 6S'en gekocht en wil ze zo goed mogelijk verzorgen.

thx
Jan

nooit lipo's ontladen!!!!
als je onder een bepaald voltage komt sloop je ze.
het is dat ook beter dat je je lipo niet helemaal leeg vliegt. :wink:

ja, dat weet ik, maar als ik ze wil bewaren voor een aantal weken, moet ik ze dan ontladen tot 4V of moet ik ze vol wegleggen of ergens tussenin ?
J.

gewoon wegleggen, en als je ze echt lang niet meer gaat gebruiken moet je ze 1 keer per half jaar opladen ofzo.

Ik bewaar ze momenteel half opgeladen in de koelkast.
Als je ze vol weglegt voor lange tijd (maanden) heb je kans dat ze stuk zijn.

LiPo's kan je het beste gedeeltelijk geladen (max. 40%) bij kamertemperatuur (~20°C) bewaren . In de koelkast kan weinig of geen kwaad maar het heeft ook weinig of geen nut. Alleen als je ze echt heel lang wilt bewaren (vele maanden of jaren??) kan het mogelijk nuttig zijn om ze koel te bewaren. Je moet de accu's wel beschermen tegen hitte. Niet in de zon leggen of op de hoedenplank in de auto bijvoorbeeld. :roll:
Als je een accu "leeg" gevlogen hebt (tot de minimale spanning ontladen) dan kan je de accu gewoon een minuut of 15 tot 20 aan de lader hangen en daarna opbergen. De accu is dan voldoende geladen om veilig voor een aantal weken opgeborgen te worden.

schitterend,... nu weet ik hoe ik mijn beestjes moet bewaren... maar ??? waarom staat er dan een ontlaadcyclus op mijn lader voor Lipo's ???

Die functie gebruik je alleen om zo af en toe de accu eens te laden en weer te ontladen om zo te bepalen wat de capaciteit (nog) is. Zo kan je in de gaten houden hoe goed (of slecht) je accu is.
Wanneer je dus denkt dat de accu niet meer zo goed presteerd dan laad je hem op en daarna ontlaad je hem. Op de display zie je dan hoeveel energie er uit is gekomen en kan je bepalen of dat ongeveer gelijk is aan de opgegeven capaciteid van de accu. Normaal gesproken is de accu nog goed bruikbaar zolang de accu nog minimaal 80% van de opgegeven capaciteid heeft

Ernst,
Vriendelijk bedankt voor de mooie uitleg.
Ik heb het door, en het is zeer logisch.
Met dank,
Jan

Op zich interessante informatie, maar Lihium- Ion accu's zijn echt anders als Lithium-Polymeer accu's!

Met vriendelijke groet,
N.P.S.

Sorry N.P.S. maar dat is niet geheel juist. Een Lithium Polymeer accu IS een Lithuim ION accu maar niet alle Lithium ION accu´s zijn LiPo´s!
Je kan het vergelijken met auto´s. Een Ferrari IS een auto maar niet alle auto´s zijn Ferrari´s! Een LiPo is gewoon een bijzondere vorm van Li ION. De eigenschappen zijn dan ook voor het overgrote deel hetzelfde met slechts kleine (maar niet onbelangrijke) verschillen. De informatie welke in de link van benvlieggraag wordt gegeven gaat dan ook volledig op voor de LiPo's die wij gebruiken.

Back