Lipos bezwijken van zelf?

• Topicstarter Topicstarter melly
  • Startdatum Startdatum
Hmm, dus hij is gewoon van het liggen stuk gegaan. Klinkt akelig. Meet anders de voltage eens van iedere cell individueel. Mischien zit er n rot appeltje tussen.

Buiten vlieg je ook meer / sneller wat ook meer stroom kost

Haha, valt mee bij mij hoor. Ben nog aan het oefenen om side in stabiel te krijgen en een beetje rondjes om me heen aan het vliegen. Maar idd, met een beetje wind moet je al vol naar voren om ertegenin te komen :roll:

Gisternochtend met -1.5° Celcius toch 20 minuten gevlogen op 1 pakketje ELE 1000 3s pakket met mijn brandnieuwe Easy-Glider :lol:
Kon na lipo wissel even handjes warmen aan 1ste pakketje, lekker handwarm, en dan weer de lucht in tot vingertjes blauw werden. Nee, nog geen problemen gehad met ELE lipo's. (MaxAmps daarentegen... :oops: )

Ik leg ze steeds geladen weg, en herlaad altijd net voor gebruik.

melly zei:
Echter mijn 2e pakketje had ik vol geladen weg gelegd.
Na een week of 4 wil ik dus weer vliegen...prik hem op de lader en die zegt "vol".
Echter na 1 min. vliegen springt de liposaver al in werking.
Thuis weer op de lader en weer de melding "vol".
Is er nog een manier om hem weer goed te krijgen?
En kan ik iets verkeerd gedaan hebben bij die 2e lipo?

Als je een lader hebt die toevallig net iets tever doorlaad gaan de cellen na enkele weken lichtjes bol staan zonder dat je het echt duidelijk ziet. Door het liggen met het hoge voltage slijten ze dan enorm snel, heb ik zelf ook gehad. 4.32V per cel was het. De accu's konden daarna veeel minder stroom aan.

titel van deze draad:
Lipos bezwijken van zelf?

Lees net in de Kijk dec 2005 een artikel over indeur helies.
1 van die zijvlakken (pag 44) zet mij aan het denken;
Daar wordt gesteld dat het bij kamer temp bewaren van vol geladen lipos bij kamertemp 20% capaciteit per jaar zou kosten..

Wat aardig overeen komt met de degradatie van mijn oudere 340 packs (2 jr oud)

Nieuwe lipos vanaf fabrikant/winkel (die dus een hele tijd in magazijn, winkel ed op de plank zullen liggen tot verkoop) zijn ook maar 1/2 vol, dit doen ze ook niet voor niets.

Ik zelf had al zon vermoden van dit effect.
Daarom laad ik de laatste ronde voor t naar huis gaan op de stand 'li-ion' (= 0,1v per cel minder) voor de wekelijkse of misschien maandelijkse opslag. Dit is ca 80% vol. En indien een pack niet pcs op honderdsten gebalanceerd zou zijn voorkomt dit ook overladen van een enkele cel.

Beter dus half geladen/half gebruikte packs helemaal niet laden tot volgend gebruik.

Andere opmerkingen uit artikel:
- Lipos ca 40% vol en evtueel koel bewaren (niet invriezen)
- Niet geheel leegvliegen (tot 50 a 80 %) dus tot vooor het "inkakken'
dmv kookwekker (of nog beter: vluchtduur timer op zender).

Een half legeaccu is ook weer sneller vol voor volgende vlucht ;)

Ok...handige weetjes dit.
Maar is er nog een mogenlijkheid om de lipo te herstellen?
Of wordt dit toch een nieuwe bestellen bij RC :)

(zo deze informatie bekijkend vind ik ze toch behoorlijk kwetsbaar die lipo's)

In theorie Nee.

In de praktijk kun je de manier van Jepie proberen maar dan wel op een zo laag mogelijke stand laden en zoals hij ook al aangeeft doe dit buiten en hou de lipo of de kabels in de hand zodat je ze direct los kan trekken voor als het fout dreigt te gaan. Maar zoals men in duitsland zegt Ohne Gewähr en alles op eigen risico. Dit zijn eigenlijk dingen die je niet als leek moet gaan doen.

Ik heb ook net 2* 4S ELE's (1550 mAh) besteld... Hopelijk blijven verdere reacties m.b.t. spontaan overlijden uit...

Mijn X-Peak 3 lader haalt vrijwel altijd mijn pakketten terug uit noodsituatie,s. , de ene lader is daar toch beter in als de andere .
Moet de lader wel 1 of 2 keer activeren , drie lipo,s haalt hij uit een 8 volt situatie .
Hij laadt dan met 10 mA .
Pas bij 9 volt begint de lader weer zijn normale werk te doen [ zo hoort het ook volgens de fabrikanten ], er treedt dan geen schade op .
Breng de pakketten met een minimale stroom terug naar een normale situatie , 10 mA tot 25 mA .
Bij 2.1 volt per cel valt er nog iets maar vrijwel niets te redden , laat het dus niet zover komen !

Ik heb 1 pack 3s tot 2 volt leeg getrokken... dat is 2 volt totaal! Heeft zo uren gelegen.... Daarna gewoon geladen op 1.5C en hij doet het weer 100% :) 0,0 schade. Weerstand is gelijk en capaciteit ook. Het is niet altijd een probleem dus. Dat bij 40% wegleggen kan kloppen maar ben ik het niet direct mee eens.

Helaas heb ik ook minder goede ervaringen met de ELE cellen. Ik heb een splinternieuw 3S1P, 1050mAh pakket liggen. Het zit nog steeds in de originele zak, geseald en wel en toch is de middelste cel helemaal opgezwollen.
Ik heb hem dus nog nooit ontladen of geladen!! De spanning heb ik ook nog niet gemeten omdat de het zakje nog helemaal dicht zit.
Een tweede paket heb ik wel een aantal keren geladen en ontladen en dat is nog wel in goede staat. Ik vraag me af wat er dus met deze cellen aan de hand is. Waarom gaan ze al kapot als ze niet eens gebruikt worden?

ELE cellen hebben geen 1050mAh uitvoering, misschien zijn het Kokams?

Maar als je pakket nog in de gesealde zak zit, is garantie toch geen probleem?

Er kan altijd wel iets van kapotte cellen enzo bij zitten. Maar ik ben ook erg tevreden over mijn ELE's

Ik heb ook 2 pakketjes met zo'n roze etiket (2s1050mah). Staat geen merk op, maar die zijn echt bagger. (wel goedkoop natuurlijk), maar volgens mij halen ze niet eens de 6C! Als ik zoeen op mijn microheli zet gaat na 15 sec de liposafe branden! Nu die 1000mah van rctechnics en die zijn perfect (tot nu toe).

Oh ja, ik heb ook nog een 3s1800mah pakket met zo'n roze stikker. Die doet het prima, maar daar vraag ik ook gewoon niet zoveel van. (dan werkt het wel.)

ik heb alleen de 1100 11,1V van ELE
wel 2 pakketjes, beide ongeveer 30-50 keer volledig ontladen tot7,5V belast(2,5V per cel)
Helemaal geen merkbare achteruitgang. Mijn lader stopt er 1200mAh in(dat was bij mijn kokams wel anders :evil: )

Verder op de vliegclub, ook fanatiekelingen met ELE 1000, 1100, 1500, 2200

nog nooit een probleem ondervonden :D
En zal dus lekker bij dit merk blijven 8)

Sietse,
Dat zijn waarschijnlijk dezelfde als die welke ik heb. Ik dacht dat deze van ELE waren maar dat heb ik dus verkeerd gedacht. Sorry mensen.
Het ene pakketje wat ik wel heb gebruikt doet het nog prima. De hoogste stroom die ik er tot nu toe uit trek is niet meer dan ongeveer 4,5A. Maar dat zal meer gaan worden als hij "echt" gebruikt gaat worden in een model. Dan zal de belasting hoger worden. De stroom wordt dan minstens 6A en waarschijnlijk zelfs wel hoger. Even afwachten wat er dan gaat gebeuren.

@Ernst Grundmann en sietse,

Volgens mij hebben jullie deze lipo's.

Ik heb ook een paar van die lipo's maar ze zijn eigenlijk alleen goed voor lage stromen tot ongeveer 5 amp. De beloofde 9 a 10 C ontlading halen ze bij lange na niet.

Dat zal wel anders zijn met de ELE als ik die binnen heb !! :D

Ik heb de Lipo accu 7,4V 1200 mAh die ik gebruik voor een fietsbel en een lama 2. Zijn nu eindeloos gebruikt en worden nu elke dag zeker een keer geladen met die simpele lader van 9,50 voor ze in de lama leeg te vliegen. Nog steeds geen problemen mee.

Topic onderwerp maar veranderen in ja/nee ELE leipos?

Blijkbaar zijn er 2 'kwaliteiten' ELE lipos geweest,
de huidige zijn erg goed.

Nu weer verder over zelfbezwijkende lipos aub

verkijk je ook niet tijdens koud weer. Mijn accu's leken compleet dood gisteren. Binnen kwamen ze weer snel bij. Temp beneden de 20-30 graden is voor lipo's echt slecht. (niet omgeving maar echt de accu).

Back