Lipo's gebalanceerd laden

Sinds kort ben ik ook toegetreden tot het garde van de lipo gebruikers.
Ondertussen heb ik mij een door wat draadjes heen gewurmd waar het onderwerp balanceren aan orde komt.
Ik denk dat diegenen die melden dat het niet nodig is gewoon niet over een goede voltmeter beschikken.
Mijn 6-1/2 digit voltmeter laat haarfijn zien wat de verschillen tussen de cellen zijn en daar komt onomstotelijk uit dat balanceren noodzaak is om te voorkomen dat cellen overladen en diep ontladen worden.

Daarom wil ik naast mijn simpele serie lader ook een lader aanschaffen die via de balanceer stekker laad want dat is de enige methode om een lipo verantwoord te laden. De markt komt ook met van die laders op de proppen.

Weten jullie goede adressen of merken? Kort geleden stond hier op een Hong-Kong Ebay site een goedkoop model met balancer uitgang maar die site is uit de lucht.
Ondertussen heb ik ook gevonden dat Robbe een nieuwe lader heeft die tot 5 cellen via de balanceer stekker kan laden.

Robke zei:
Ik denk dat diegenen die melden dat het niet nodig is gewoon niet over een goede voltmeter beschikken.

Doe geen moeite, geef ze onomstotelijk bewijs en ze geloven het nog niet!
Maar er worden altijd maar draadjes gestart over kapotte LiPo's, hoe zou dat nu in godsnaam kunnen komen? :lol:

Je hebt geen speciale lader nodig die via de balanceer stekker laad.
Gewoon een balancer tussen je bestaande lipolader en lipo hangen.
Ik gebruik de HP-EOSLBA6 van acw, ik heb hem tussen me Infinity2 aangesloten en ben er heel erg tevreden over.
Alleen 1 probleem, hij is heel vaak "out of stock"

Bedankt, is wel een goed ding denk ik.
Kan in elk geval wel een flinke stroom aan.
Vreemd dat niemand specificeerd hoe nauwkeurig die dingen eigenlijk zijn. M.a.w. binnen hoeveel mV de cellen komen te liggen na balancering.

Jammer dat de wereld nog er nog niet uit is kwa stekker voor de balans connector. Ik heb hier een Thunder Power en een APEX pakket liggen.

Voordat ik de balancer hier heb uit Japan kan ik beter de hele lader van Robbe kopen dan heb ik gelijk een tweede lader en ben ik niet veel meer kwijt.

Hoe waren jou ervaringen met kopen in Japan?
Tenminste dit komt toch uit Japan?

RUFTER zei:
Robke zei:

Doe geen moeite, geef ze onomstotelijk bewijs en ze geloven het nog niet!
Maar er worden altijd maar draadjes gestart over kapotte LiPo's, hoe zou dat nu in godsnaam kunnen komen? :lol:

als je alle cellen met de zelfde voltmeter meet mag het niet uitmaken .
het gaat er om dat ze gelijk zijn ,en niet wat de meter aangeeft.
ps dit gebeurt dan meenstal niet tijdens laden of ontladen ,
dus daar durf ik geen uitspraken over doen.
groeten wiebe.

Eigenlijk bestel ik heel veel bij Acw, voor de 2,50 dollar verzendkosten kan ik amper me auto starten en het ergens anders halen.
En meestal is het met 5 dagen in huis.
Dus mijn ervaring met bestellen uit Japan bij acw is prima.

Wat ik even in de beschrijving vond, is dat hij balanceerd vanaf 0.020 V
Hier staat dat er meerdere connectors in de maak zijn voor verschillende merken lipo's.
Zelf gebruik ik hyperion lipo's en die passen direct op de balancer.

@Wiebe,
Ik had laatst een multimeter in me handen die gaf per keer meten verschillende waarden aan. (idd, die heb ik meteen weggegooid :wink: )

Oké Wiebe, maar met 1 cijfer na de komma nauwkeurigheid ga je er niet komen hoor.

@Robke; In Electro modell magazine heeft een vergelijkende test gestaan van de meest courante balancers, zeer interessant artikel, als je wil zoek ik het even voor je op. De nauwkeurigheid van de balancers zit meestal rond +-4mV, de mijne in ieder geval toch.

Ik ben dus zo'n eigenwijs iemand die balancers maar onzin vindt :P

Waarom?
Waarom zou je onbelans krijgen in je lipopakket? Alle cellen staan in serie, en er gaat door elke cel evenveel stroom. Dus alle cellen zullen praktisch dezelfde spanning houden.
Onbelas kan je alleen krijgen als je lege en volle cellen aan elkaar soldeert. Ook krijg je onbelans als er 1cel kapot is. Deze is dan meestal lui. En zakt enorm in bij belasting. Verder gedraagt die cel zich normaal, dus een balancer doet hierbij geen werk.

Waar komt het idee van dat balanceren toch eigenlijk vandaan??? Voor de tijd van de balancers waren er al lipo's. En er zijn nooit problemen mee geweest, die met een balancer verholpen zou zijn.
Nog een argument, Loodaccu's lijken kwa laad/ontlaad eigenschappen heel erg veel op elkaar. Waarom zit er in de loodaccu van uw auto geen balanceerstekker????

Ik denk dat het maar een hele marketing verhaal is. en het werkt omdat iedereen die "enge" verhalen over lipo's hoort, en daarvan schrikt.

ps. Ook ik meet af en toe de spanning van mijn lipocellen onderling. Er zit nooit meer dan een verschil tussen van 0,02V. Het maakt dus niet uit hoe nauwkeurig je meter is.

@Michiel b,

Ben het er toch niet helemaal mee eens.
Tuurlijk is het niet zo dat na elke vlucht je accu helemaal in onbelans is,
maar toch merk ik dat na diverse ontladingen (vaak hoge ontlading) de cellen toch ietwat onbelans hebben.
De cellen onderling zullen,ondanks dat ze erop geselecteerd zijn, nooit 100% hetzelfde zijn.
Dus zal er in de loop van de tijd ook best wel her en der wat onbelans optreden.
Een feit is gewoon dat een lipo gevoelig is voor onbelans.

De balancer zal altijd wel een wellus/nietus apparaat zijn, ik denk persoonlijk dat als je je er prettiger bij voelt je gewoon zo een ding moet halen.

Nou, zo sceptisch als Michiel B ben ik niet, van mij krijgt de balancer nog steeds het voordeel-van-de-twijfel.
Daarnaast zijn het ook weer apparaten, die stuk kunnen gaan of die men wel eens laat controleren op hun juiste werking, dus als ik er goed over nadenk ben ik toch wel een voorstander :wink: .

Het is wel grappig om op te merken, dat de voorstanders van balancers altijd grote verschillen meten in hun LiPo-pakketten, terwijl degenen, die al jarenlang zonder doen praktisch geen verschillen zien. Blijkbaar passen de pakketten zich aan aan het verwachtingspatroon van hun baasje.

Hahaha, ja misschien wel :D

Sinds ik andere lipo's en een balancer heb maak ik me 0,0% druk om onbelans.
Misschien zit het inderdaad tussen me oren, maarja...ik voel me er prettiger bij (en dat is me die 40 dollar wel waard)

Corrien,
Mijn stelling blijft dat diegenen die geen verschillen vinden niet over de juiste appartuur beschikken.
De meeste spanningsmeters geven bij meer als 2 volt nog maar 2 cijfers achter de comma, dat is niet genoeg om te bepalen of er een onbalans is.
Verder lig ik er niet van wakker want de niet balanceerders zullen door meer pakketten heen gaan terwijl de wel balanceerders dat stukje elektronica vanzelf terug zullen verdienen.
Voordeel dus voor de niet eigenwijzen onder ons.

Verder is het niet geheel toevallig dat er pakketten zijn die meer, en andere die minder last hebben van onbalans.
Mijn eerste pakket is een goedkoop APEX pakket wat na een tiental cycli al over een aardige onbalans beschikt. Het andere pakket wat ik heb is een Thunder Power pakket wat grofweg 30 dollar duurder is, daar is echter de onbalans maar enkele mV.
Met het groeien van het Lipo gebruik komt er ook meer kaf onder het koren, simpelweg omdat er een grote vraag is en men aan de cellen goed kan verdienen.

Meten is weten. (laat ik nou toevallig met meetapparatuur mijn boterham verdienen)

Verder lees ik hier dat men vaak na een tijd van rust ontdekt dat een voorheen geladen Lipo geen vermogen meer kan leveren. Daar zijn waarschijnlijk 2 redenen voor.
Allereerst legt geen enkele fabrikant een Lipo volledig geladen op het schap, de cellen zijn altijd maar tot de nominale spanning geladen (3,7V)
Verder hebben de Lipo's veel te lijden van een hoge temperatuur. Bovendien zouden ze in een gesloten plastig zakje in de groente lade van de koelkast moeten liggen, eventueel met een zakje gel korrels er bij.
Als je tijdens het laatste gebruik maar de halve tijd van normaal de Lipo belast, dan zit deze meestal rond de 3,7 a 3,8 volt, ideaal om te bewaren.

@Michiel
Balancers komen van mensen die weten waarom ze 18 maanden gebruiken om iets te willen ontwikkelen.
Loodaccu's hebben geen balancers nodig omdat ze geen last hebben van een milde overlading. Er gaat dan hooguit wat waterstofgas de lucht in. Zodoende kun je bij een loodaccu zachtjes overladen totdat alle celllen helemaal vol zijn.
Bij de Lipo zal de over of onderspanning er voor zorgen dat 1 cel altijd op zijn donder krijgt, bij elke laad en ontlaad cyclus. De oorzaak van jou "luie cel" is dus de geleidelijk gegroeide onbalans die langzaam maar zeker 1 cel kapot maakt of in elk geval laat verslechteren.

En tenslotte voor jou nog deze:

Het verschil tussen theorie en praktijk is dat er in theorie geen verschil tussen zit, maar in de praktijk vaak wel.

Maar natuurlijk ben jij geheel vrij om Lipo's met "luie" cellen te gebruiken.....

michiel b zei:
Waarom?
Waarom zou je onbelans krijgen in je lipopakket? Alle cellen staan in serie, en er gaat door elke cel evenveel stroom. Dus alle cellen zullen praktisch dezelfde spanning houden.

Omdat je onbalans nu eenmaal niet alleen afhankelijk is van je stroom, maar ook van de temteratuur. Een warme LiPo kan z'n energie gemakkelijker kwijt dan een koude, iedereen zegt toch dat je 's winters pakketjes moet warm houden, anders zit er geen fut in, akkoord?
Ga nu op een koude dag maar eens met je 3s1p-pakket vliegen en meet dan nog maar eens (met een nauwkeurige meter), je zal zien dat de middenste cel lager in spanning zit als de 2 buitenste, gewoon omdat deze beter beschermd zat tegen de koude.

Ga nou even gauw! Natuurlijk kun je met zo'n goedkoop universeelmetertje van de Aldi even goed je pakketten meten als met een professionele. Ik vraag me zelfs af hoe je duizenden van Volts verschil wil vaststellen. Als je je meetpen op een iets ander plekje zet, minder goed aandrukt of als je met je handen de temp. van de cellen 1 graad laat stijgen heb je zo'n verschil al te pakken. Zoiets zegt natuurlijk helemaal niets.
Uiteraard heeft het ook weinig zin om je accu's direkt na het vliegen te meten, want dan heeft de middelste altijd een hogere temperatuur. Dit zegt natuurlijk niets van de capaciteit en dus van de eventuele onbalans. Het enige belangrijke is, dat tijdens het laden geen enkele cel een hogere spanning krijgt dan 4,25 Volt en dat is dan ook waarop de meeste balancers zijn ingericht (en ook de reden, dat laders maar tot 4,2 V per cel laden). Als ze echt hun werk goed zouden doen, zouden ze vanaf het begin van het laden de cellen binnen een bepaald spanningsbereik aan elkaar gelijk houden, maar dat doen de meeste balancers niet. Wat dit dan weer voor uitwerking op de conditie van de cellen heeft is dan weer een tweede. Daarvan heb ik nog nooit harde meetresultaten gezien.

Even een annekdote over milliVolts meten. Altijd leuk om te vertellen. Vroeguh had je de Automax 21 lader van Robbe. Dit was zo'n beetje de enige NiCd snellader, die je op de model-vliegvelden tegenkwam. NiMH moest toen nog worden uitgevonden. Om de delta peak afschakeling van het ding te ijken was je toch zeker wel een kwartiertje bezig. De grootste moeilijkheid daarbij was om met een zelf te bouwen testapparaat precies 2,5 mV te genereren gedurende de gehele testperiode. Uiteraard werd er voor de meting een professionele Voltmeter aangeschaft, die ook nog eens twee keer per jaar na-geijkt werd. Als je dan bij het instellen na veel geklooi het voor elkaar had, dat er met veel geruis een afschakeling was bereikt kwam je tot de ontdekking, dat er opeens 2,4 of 2,6 mV was af te lezen en kon je opnieuw beginnen.
Nog leuker was de latere Automax 8. Daarvoor had je ook nog een temperatuur- en een hygrometer nodig. Aan de hand van een tabel moest je dan eerst vaststellen, welk Voltage je moest instellen bij de gegeven omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid. Uiteraard moest je daarbij de deur stijf dichthouden als je de tabel eenmaal had geraadpleegd.

Wat ik met het hele verhaal wil zeggen is, dat men niet al te hard voor of tegen moet roepen. Een beetje scepsis is best wel op zijn plaats. Daarnaast is het eigenlijk veel belangrijker om op een fatsoenlijke manier met je LiPo's om te gaan. Dus niet een zo hoog mogelijke stroomafname en een zo diep mogelijke ontlading nastreven. Ook niet maandenlang ongeladen laten liggen. Als je die regels in acht neemt merk je echt een gigantische levensverlenging. Het zou best wel eens nuttig zijn om daar meer de nadruk op te leggen.

Als ze echt hun werk goed zouden doen, zouden ze vanaf het begin van het laden de cellen binnen een bepaald spanningsbereik aan elkaar gelijk houden, maar dat doen de meeste balancers niet.
Klopt, er zijn 2 type balancers : Passief en actief.
De passieve stopt het laadproces als de cel het ingestelde voltage heeft bereikt van de balancer (4.25V). De lipo wordt dan ook geladen via de "normale stekkers" en de balancer hangt,via de balanceer stekker,er naast.
Bij de actieve wordt constant het voltage per cel gelijk gehouden, het laadproces gebeurd dan ook via de balanceer stekker.

Corrien,
Wel erg leuk om te lezen hoe dat vroeger ging, even je accutje laden was er dus niet echt bij voor de profs.
Wat zijn we dan eigenlijk verwend met onze "auto deltapiek afslag" en "balancers" enz enz :wink:

Nou, vroeger konden eindgebruikers ook gewoon hun accu's laden, hoor!
Dat ijken werd (met veel zweetdruppels) uitsluitend bij de servicedienst gedaan. Wel zijn de huidige laders natuurlijk een stuk geavanceerder, betrouwbaarder en gebruiksvriendelijker.

Mijn meting heb ik gedaan met een Agilent 34401A 6,5 digit multimeter.
Toevallig heb ik ook een "multimeter van de Aldi" (want die koste maar 4,99 euro) dus heb ik hier ook het boekje naast me liggen.
De cijfers: nauwkeurigheid bij 20V, 0,5% of 2 digits, resolutie 10mv.
Uiteindelijk kan een gebruiker dus niet op beter als 20mV een uitspraak doen over zijn cellen.
Volgens de getallen van de balancers ligt dat dus buiten bereik. Met een gewone "Aldi" meter kan dus niet echt gecontroleerd worden of het "zin" heeft om hem te gebruiken.Ik ben het met je eens dat hij natuurlijk wel kan meten of zijn cellen in (on)balans zijn, maar pas als daar al sprake van is.
Enfin, de tijd zal het leren, want de leercurve die we op dit moment met Lipo's doorlopen is nog niet ten einde.
Het teken aan de wand voor het nut is volgens mij het beschikbaar komen van laders die de cellen per stuk opladen. Vermoedelijk is over een poosje de balancer zelf niet meer te koop.
Over het algemeen kunnen we stellen dat we op dit moment nog niet over keiharde data beschikken over het nut, maar er is reden genoeg om te veronderstellen (en te meten) dat het nut kan hebben als je de onbalans in de cellen door laat groeien.

Nog even over het meten. Als men de bewuste Aldi meter in het 200mV bereik wil gebruiken is het heel simpel om een spanningsbron in serie maar omgepoolt in de meetkring te zetten (per cel). De spanning van die bron moet dichter als 200mV bij de te meten spanning liggen (afhangkelijk van de ladingstoestand van de Lipo accu). Met 2 volle normale 1,5 Volt batterijen kom je een heel eind, of natuurlijk een ander Lipo celletje (van een kapot pakket of zo). De te meten spanning en de hulpspanning heffen elkaar grotendeels op zodat de meter het kleine verschil met een grotere nauwkeurigheid kan meten. Dit doe je bij alle cellen die je wilt meten en je hebt met een meter van 4,99 euro toch een 0,5% meting in een resolutie van 100uV. Dat is een factor 100x beter als de meting in het 20V bereik.
Op deze manier kun je geen absolute uitspraak doen over de celspanning maar wel de cellen nauwkeurig met elkaar vergelijken en daar is het tenslotte om te doen.
Op deze manier is helaas niet te testen of je lader een cel op een te hoge spanning heeft geladen, maar wel of je balancer zijn werk goed doet of dat je er een nodig hebt.
Met een multimeter van de Aldi of elke andere 3,5 digit meter kun je niet obsolut testen of je lader je cellen niet aan het mishandelen (overladen) is. De meter is maar 1 jaar gegarandeerd bij een temperatuur van 23 +/- 0,5 graden een een relatieve vochtigheid kleiner als 75%
Je maakt al snel een meetfout in de orde van 50mV of meer. Maar natuurlijk kun je voor 4,99 best elk jaar een nieuwe meter aanschaffen ;-)

Nog even een anekdote van mij:
Ik twijfel er geen moment aan dat duizenden gedeelten van een volt nauwkeurig te meten zijn, want dat komt in mijn meetapparaten normaal voor. Even een gevalletje. In de halfgeleider industrie werkt men sinds een aantal jaar met koper ipv aluminium geleidens (op de chip) Met de huidige apparatuur is een koper verontreiniging door 6 op elkaar gestapelde wafers heen te meten. Dat zegt ook iets over de migratielust van het koper.
De apparatuur waar ik dagelijks aan werk kunnen stofdeeltjes van 35nm en groter meten met een resololutie van 1nm. Dat is dus 35 x10E-9 meter. Dat komt ongeveer overeen als met een Cessna over een spiegelglad voetbalveld vliegen op 100m hoogte en dan 1 zandkorrel kunnen detecteren en opmeten en dat alles binnen een tijd van 30 seconden

Robke zei:
Over het algemeen kunnen we stellen dat we op dit moment nog niet over keiharde data beschikken over het nut, maar er is reden genoeg om te veronderstellen (en te meten) dat het nut kan hebben

Een incomplete quote, maar met de stellingname zoals deze hier wordt verwoord, ben ik het helemaal eens. Zelf heb ik ook de indruk, dat het balanceren ten goede komt aan de levensverwachting van de accu. Meer dan een indruk is dit echter nog niet. Zolang er niet eerst een onderzoek met harde cijfers komt, blijft het dus een beetje afgaan op eigen waarnemingen.
Dat er in de toekomst laders zullen komen, die LiPo's uitsluitend gebalanceerd kunnen laden, is een feit. Of deze laders dan geproduceerd gaan worden omdat men dit een verbetering van de laadtechniek vindt is natuurlijk een tweede. Het kan natuurlijk ook puur marketing-strategie zijn.

michiel b zei:
Ik ben dus zo'n eigenwijs iemand die balancers maar onzin vindt :P
Ik ook :o

PFF weer zoon giga lang verhaal over iets wat -overduidelijk- persoonlijke voorkeur is. Het is GEEN noodzaak, niet verplicht en het brengt ook geen schade aan je lipo's (kan geen kwaad) ik heb dit ook nog niemand horen zeggen.

Ben jij iemand die alles wil controleren, erg bang bent dat er iets misgaat, 40 (+) euro niet erg vind om uit te geven, je die laatste mah eruit wilt krijgen, of vind je het gewoon leuk om zoon ding te kopen, doe dit dan lekker!

Vind je al die redenen "onzin" warom zou je, niemand heeft mij nog weten te overtuigen, onbalance zit overal altijd in, niks is perfect ( :roll: )tijdens het vliegen zal je niks merken en daar doen we het toch voor :D oke als ik een veel te perciese meter erop zet zal ik misschien verschil kunnen meten, so what!

Nando,
Toch kan een balancer het verschil betekenen tussen een hele accu en een kapotte. Het grote probleem is dat LiPo's zo gevoellig zijn voor overladen en te ver ontladen.
Enige onbalans heb je altijd dat ben ik helemaal met je eens. Helaas kan een kleine onbalans steeds groter worden en dan kan tijdens het laden de cel met de hoogste spanning toch te ver geladen worden en de geest geven.
Oké de kans is niet groot en om bij het laden elke keer een balancer te gebruiken lijkt mij ook wat veel van het goede. Toch is het wel degelijk een goed idee om af en toe een balancer te gebruiken. Voorkomen is nog altijd beter dan genezen!
Overigens als je lid bent van een club zouden jullie als club zo'n ding kunnen kopen. Iedereen kan die dan zo af en toe "lenen" om zijn/haar accu('s) te onderhouden.

Back