Lipo's gebalanceerd laden

Even mijn duit in het zakje:

Ik heb 18 lipo pakketjes in gebruik (van 5 verschillende merken), allemaal 2s van 600mAh tot 1500 mAh. De oudste zijn nu bijna drie jaar oud en hebben meer dan 100, misschien wel 200 vluchten gedaan. Ik laad altijd op 0,5 A en ik ontlaad nooit op meer dan ca. 6C en al mijn pakketjes leven nog. Ik merk wel dat de oudste pakketjes nu minder worden, maar dat zal normale ouderdom wezen denk ik. In mijn geval dus (nog) geen behoefte aan balancers.

Dirk

Blijkbaar een dankbaar forum onderwerp, de meningen en ervaringen zijn danig verdeelt.

Dirk, in elk geval een goede waarneming van jou. Er zijn wel een paar opmerkingen over te maken.
Je zegt dat het allemaal 2S pakketten betreft met de oudste van een vrij vroege generatie (in Lipo land).
Bij 2 cellen pakketten hebben beide cellen evenveel "buitenkant" ter beschikking. Bij 3S en hoger is dat een andere verhaal.
Verder ga je ook op een milde manier met je cellen om waardoor verschillen waarschijnlijk binnen de perken blijven.
Als je er zin in hebt zou je eens bij je slecht presterende pakketten kunnen meten of er toch een verschil is tussen de cellen. Doe dat dan wel met de boven bescheven methode.
Maar ik ben het met je eens dat na dit heel redelijke aantal laadcycli er best wat ven de capaciteit af kan zijn.

Eigenlijk heb ik in het algemeen nog wel een opmerking.
Het is heel makkelijk om hier allerlei niet onderbouwde meningen de wereld in te gaan slingeren. Vooral als die beginnen met "PFFFF"
Ik hoop eigenlijk dat meer mensen reageren op een manier zoals Dirk dat deed.
Aangeven wat voor soort cellen hij heeft, hoe oud die zijn en wat voor leven ze normaal hebben. Dan ben je gestructureerd bezig.

Een beetje in het rond gaan zittten roepen is ietwat infantiel, en laat het nou toevallig zo zijn dat diegene die het hardste geroepen hebben in dit draadje nog niet eens 2 kruisjes achter hun naam hebben.

Robke zei:
@Michiel
Loodaccu's hebben geen balancers nodig omdat ze geen last hebben van een milde overlading. Er gaat dan hooguit wat waterstofgas de lucht in. Zodoende kun je bij een loodaccu zachtjes overladen totdat alle celllen helemaal vol zijn.
Bij de Lipo zal de over of onderspanning er voor zorgen dat 1 cel altijd op zijn donder krijgt, bij elke laad en ontlaad cyclus. De oorzaak van jou "luie cel" is dus de geleidelijk gegroeide onbalans die langzaam maar zeker 1 cel kapot maakt of in elk geval laat verslechteren.

sorry dat ik pas zo laat reageer.
Het punt dat je aanhaalt dat loodaccu's een heel klein beetje overladen mogen worden, klopt natuurlijk. Maar bij normaal gebruik zal je ze nooit overladen, dus nooit de eventuele onbalans wegkrijgen.

Verder vind ik de praktijkervaringen ook belangrijker dan theorie, dus daarom heb ik zelf ook regelmatig de cellen in een paket nagemeten. (met een meter die jij wel weer te min zal vinden :roll: )
En ik meet dus nooit meer dan 20mV verschil. Ik denk dus niet dat ik me daar zorgen om hoef te maken.

Overigens wel leuk om te weten, die luie cel waar jij het over hebt, had onbelast nog precies dezelfde spanning als de andere cellen, dus met een balancer zou ik dit probleem niet opgelost hebben.

Robke zei:
Een beetje in het rond gaan zittten roepen is ietwat infantiel, en laat het nou toevallig zo zijn dat diegene die het hardste geroepen hebben in dit draadje nog niet eens 2 kruisjes achter hun naam hebben
????? :|

wiebe zei:
het gaat er om dat ze gelijk zijn ,en niet wat de meter aangeeft.

tja, daar ben ik het dan weer niet mee eens :wink:

Volgens mij is het gelijk zijn van de cellen in een pakket wel leuk meegenomen natuurlijk, maar dat zal een lipocel in een pakket een zorg zijn.
Het gaat erom dat een afzonderlijke cel zich "prettig" voelt, dat betekent dat ie tijdens ontladen niet te laag in spanning komt en tijdens laden niet te hoog :wink:

fbk,

Wat je zegt is juist maar....
Als de cellen netjes aan elkaar gelijk zijn zal een lader die goed is afgesteld de accu netjes laden. De spanning van geen enkele cel zal te hoog of te laag worden.
Is er een (te grote) onbalans dan zal de volste cel (die met de hoogste spanning) eerder vol zijn dan de andere. De spanning van die cel kan nu dus WEL te hoog oplopen. De lader stopt nog niet omdat de spanning van de andere cel(len), en daarmee de totaalspanning van de accu, nog niet hoog genoeg is om de lader te laten stoppen.
Hetzelfde geldt voor het ontladen. Een cel met een lagere spanning dan de andere zal verder ontladen worden dan goed voor hem is omdat de regelaar nog niet stopt.
Deze problemen worden groter naarmate je meer (LiPo) cellen in serie zet. Een accu van twee cellen in serie zal veel minder snel in de problemen komen dan één van 4 cellen. Wanneer je naar 6 cellen gaat worden kunnen de problemen zo groot worden dat je eigenlijk nooit meer zonder een balancer moet laden. Maar ja hoe vaak kom je nu een accu van 5 of 6 cellen tegen? 3 of 4 zijn tot nu toe de grootste die ik heb gezien. Maar wat niet is kan nog komen natuurlijk.

De propblemen zullen inderdaad voornamelijk effect hebben op de levensverwachting van de accu. De kans op "vuurwerk"en andere spectaculaire effecten is uiterst klein. Meestal moet je voor die dingen je accu echt gaan mishandelen.
Toch blijft het feit staan dat je voorzichtig moet zijn en blijven met je accu's. Dat geldt voor alle accu's maar voor LiPo's in het bijzonder. Wat je nu wel en niet moet doen is al veel vaker hier op het forum ter sprake gekomen. Even de zoekfunctie gebruiken en je krijgt een hele lijst.

Precies Ernst!
Het ging mij ook in eerste instantie om een goede levensverwachting uit deze toch wel dure energiebron te halen.
Niet zoals eerder geroepen werd met het doel om de cel tot het laatste mA-tje leeg te kunnen trekkenn. Ondertussen heb ik wel begrepen dat je beter zo'n 25-40% lading in je cel kunt laten per cyclus, dus juist niet tot de bodem gaan.
Het plan is om toch meerdere seizoenen met de accu's te gaan doen en daarom is kennis verzamelen nuttig.

En nogmaals, die meters van de Aldi zijn prima, je moet alleen weten wat je wel en niet kunt meten, en waar je dus wel en geen uitspraken over kunt doen. En eind in de wind lullen kunnen we allemaal (vooral bij een pot bier)

Oh en voor Michiel, het Romijnse cijfer X staat voor 10...dus nog even wachten.
Die luie cel waar jij over begonnen bent had mischien wel voorkomen kunnen worden met een balancer. Wie weet is door een systematische kleine overlading die cel wel naar de eeuwige vliegvelden geholpen.
Joost (van de Aldi) mag het weten.

klopt Ernst,

ik wilde nog maar eens (over)duidelijk maken, wat uiteindelijk de problemen kunnen zijn bij lipo's, ik krijg de indruk dat veel mensen denken dat als lipocellen in een pakket maar dezelfde spanning hebben (onbelast gemeten), dan is alles in orde.
Daar gaat het principieel bij lipocellen dus niet om, ze krijgen problemen met een te hoge laadspanning en een te lage ontlaadspanning.
Een balancer gebruiken is altijd een voordeel, zonder balancer kan het goed gaan, met balancer weet je zeker dat het goed gaat,.

Als je wilt weten of je cellen goed geladen worden, meet dan de spanning van de afzonderlijke cellen niet in rust, maar tijdens het laden, het beste moment is vlak voordat de lader uitschakelt, een paar keer uittesten wanneer dat gebeurt.
Ook tijdens ontladen is het belangrijk om de spanning te kontroleren, gebruik een regelaar die bij te lage spanning uitschakelt of het motorvermogen terugregelt.

Back