Lipo's hoe zit het nu eigenlijk?

Ik heb een brandende vraag hoe het komt dat zg hoogwaardige lipo's die 6c laden en 45c nominaal ontladen toch na een 5 keer laden met wisselende stromen tot 6c toch gaan opblazen (puffen).

Ook al zijn de ESC ingesteld op vellige waarde en een lader zoals Raytronic 1000watt lader toch veilige aspecten zijn.

Dan word gezegd de lipo's als Turnigy nano met 10c die erg goed zijn en dan weer de Zippy flightmax, of de Lemon's.

Ik heb zelfs DUALSKY lipo's en de nieuwe reeks zijn optimaal in stroonafgifte en hebben een grote capaciteit zoals de tekst belooft. Het zijn de G5 reeks die grote laadstromen aan kunnen en de prijzen zijn redelijk. Echter ze gaan toch wat bollen, zelfs wat meer als normaal denk ik. En toch kan ze weer prima laden en ontladen. De voltages zijn steeds perfect 3,85 volt meestal en ook gelijk dus in balans.

Alleen het bevalt me niet zo...
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom met een hoge stroom laden?
Als je met 1C laad is je accu met een uurtje weer vol.
En als je dan twee accu's hebt kun je elk half uur een keer vliegen.
Lipo's met hoge stroom laden gaat ten koste van de levensduur.

Groet Arthur.
 
lipo's worden bol door mishandeling of omdat ze ouder worden. Wanneer een nieuwe lipo bol gaat heeft hij het zwaar voor de kiezen gehad. sowieso zou ik max met 2C laden en ontladen is de 45C alleen bij korte piekbelasting en zou je continu ongeveer 30% tot 50% minder moeten doen. Dit is geen regel maar een beetje uit mijn ervaringen.
 
lipo's worden bol door mishandeling of omdat ze ouder worden. Wanneer een nieuwe lipo bol gaat heeft hij het zwaar voor de kiezen gehad. sowieso zou ik max met 2C laden en ontladen is de 45C alleen bij korte piekbelasting en zou je continu ongeveer 30% tot 50% minder moeten doen. Dit is geen regel maar een beetje uit mijn ervaringen.

45c is de constante stroom waarde en nog iets om niet te vergeten, koeling is ook aanwezig tijdens de vlucht.
Dus van mishandeling is geen sprake:D
 
Wanneer je bijvoorbeeld een 2000mAh 45C lipo continu belast met 90A zal hij stukken korter leven dan wanneer hij maar de helft van de stroom hoeft te leveren. Ook al is het een 45C accu
 
Waarom met een hoge stroom laden?
Als je met 1C laad is je accu met een uurtje weer vol.
En als je dan twee accu's hebt kun je elk half uur een keer vliegen.
Lipo's met hoge stroom laden gaat ten koste van de levensduur.

Groet Arthur.


dat is waar maar het duurt even meer wanneer die ECHT vol is. Dat laatste gaat altijd wat langzamer dus ik heb wel baat bij dat het wat sneller kan.


Als het 6c heb je daar ook wel verwachtingen van, toch?;)
 
Een lipo die wat bol staat heeft volgens mij te maken met de warmte.
De lucht die zich tussen de folie bevind zet uit en maakt de verpakking bol.
Zou anders niet weten waarom mijn Parkzone lipo's nog perfect werken en laden.
Ook de balans is er nog steeds van in orde.
Ze staan al vanaf de eerste laadbeurt wat bol en na iedere verse lading heb ik het idee dat ze weer wat boller staan, maar waar je knijpt, kan je gewoon de folie wat dunner voelen worden en heb ik niet de indruk dat de lipo is uitgezet.

Een lipo heeft eigenschappen die je niet moet onderschatten, maar je moet er ook geen atoombom van maken, een gewone loodaccu kan ook exploderen en daar wil je de gevolgen in je motorruimte liefst ook niet van zien.

Johan.
 
Ik heb eens zo'n cel met een naaldje ingeprikt en de sappen er uitgeperst en weer gelijmd.
Daarna, weer geladen. Niks aan het handje. Maar de folie is natuurlijk wel opgerekt.

Ook een cel eens keer goed bekeken. Helemaal uitgevouwen(wat is dat lang zeg!) een soort alu folie met een soort koolstof. Meer is het niet, oja en een kopercoating.
 
Een lipo die wat bol staat heeft volgens mij te maken met de warmte.
De lucht die zich tussen de folie bevind zet uit en maakt de verpakking bol.
Zou anders niet weten waarom mijn Parkzone lipo's nog perfect werken en laden.
Ook de balans is er nog steeds van in orde.
Ze staan al vanaf de eerste laadbeurt wat bol en na iedere verse lading heb ik het idee dat ze weer wat boller staan, maar waar je knijpt, kan je gewoon de folie wat dunner voelen worden en heb ik niet de indruk dat de lipo is uitgezet.

Een lipo heeft eigenschappen die je niet moet onderschatten, maar je moet er ook geen atoombom van maken, een gewone loodaccu kan ook exploderen en daar wil je de gevolgen in je motorruimte liefst ook niet van zien.

Johan.


Dat de folie erom heen zit, lijkt me ook niet echt bevorderlijk voor de koeling.
Maar wat moet je dan? eraf halen is toch ook geen optie. Misschien perforator folie? En hoe is het dan met de "hardcase" lipo's voor auto's. Deze krijgen helemaal geen koeling! ook niet echt van buitenaf. En die worden continue op hun staart getrapt. Terwijl ik nog met belijd vlieg.
 
lipo's worden bol door mishandeling of omdat ze ouder worden. Wanneer een nieuwe lipo bol gaat heeft hij het zwaar voor de kiezen gehad. sowieso zou ik max met 2C laden en ontladen is de 45C alleen bij korte piekbelasting en zou je continu ongeveer 30% tot 50% minder moeten doen. Dit is geen regel maar een beetje uit mijn ervaringen.

Turnigy nanotech laad ik 4c ( nu voor 20ekeer en ik heb 4 stuks!! Maakt samen 80 keer) geen enkele bolling te zien.
 
Turnigy nanotech laad ik 4c ( nu voor 20ekeer en ik heb 4 stuks!! Maakt samen 80 keer) geen enkele bolling te zien.

daar heb ik al andere reviews over gelezen dat dat niet zo is. Ook daarbij treed het op. Wellicht dat de een of de ander verschilt. Maar ik zou deze eens kunnen gaan proberen.
 
Ik heb een brandende vraag hoe het komt dat zg hoogwaardige lipo's die 6c laden en 45c nominaal ontladen toch na een 5 keer laden met wisselende stromen tot 6c toch gaan opblazen (puffen).
Omdat die 45C/6C waardes verkooppraatjes zijn. Hoe minder je ze belast, hoe langer ze mee gaan.
Het enige waar je (met enige zekerheid) van op aan kunt is dat ze niet ontploffen als je ze met 45C ontlaadt en met 6C laadt. Dat de levensduur daarmee drastisch omlaag gaat is algemeen bekend maar dat zeggen fabrikanten er vaak niet bij.

Jij vraagt het, dat is het antwoord. Dat je dat achterlijk vind snap ik - dat vind ik ook. Maar het is wel zo. Welk ander antwoord zou er kunnen zijn volgens jou?
 
Geeft de fabrikant ook aan hoe lang een piekbelasting mag duren? En hoe lang belast jij de Li-Po's boven de "normale" C-waarde?
Als je de piekbelasing kan meten, moet dat behoorlijk lang zijn. Denk toch dat je de oorzaak moet zoeken in overbelasting.
 
Laatst bewerkt:
Belastingen maken lipos niet zo snel kapot.
Mijn ervaring is dat je lipo's die verkocht worden als 30C (Turnigy) prima kan belasten tot 100C voor perioden van 3 seconden en ongeveer 50C voor enkele tientallen seconden.
Het probleem zit hem in de behandeling voor, tijdens en na gebruik.
Lipo's werken pas goed als ze op temperatuur zijn.
Een koude lipo gaat stuk.
Bij dit soort belastingen moet je de lipo opwarmen tot minimaal 35 graden.
De inwendige weerstand neemt dan af en de hij levert makkelijker zijn vermogen.
En dat opwarmen moet je 45 minuten of langer doen.
Doe je dat niet dan zie je als je alles logt (zoals wij doen in onze modellen) dat de spanning instort.
Voor een recreatievlieger maakt dan niet uit maar wij willen zoveel mogelijk vermogen hebben en een verschil van 3.4 naar 3.6 volt per cel onder belasting kan het verschil van een paar honderd watt.
De lipo wordt ook niet gekoeld in de vlucht, dat willen we helemaal niet.

Na de vlucht wordt de lipo geladen of in storage gebracht.
En als je bij hoge belastingen meer dan 4 vluchten op een dag doet vinden ze het ook niet fijn.
Dan leveren ze minder vermogen of ze bollen op.

Dus...
Voor de vlucht:
Lipo opwarmen en laden

Tijdens de vlucht:
Niet koelen en rekening houden met te lange piekbelastingen

Na de vlucht:
niet meer dan 4 ladingen per dag bij hoge belastingen en opbergen met een spanning van ongeveer 3.8V per cel.

Als je ooit eens geld over hebt, koop een Unilog logger van SM modellbau.
Dan kan je alles uitlezen.
En als je zaterdag 1 september niets te doen hebt, kom langs in Nederweert, daar hebben we de laatste wedstrijd F5B.
Dat is zo'n beetje de Formule 1 van het modelvliegen, alles wordt daar tot aan maar ook over de grens belast en alles wordt gelogd dus dan kan je heel veel leren.

Grts Gert-Jan
 
Back
Top