Lipo's hoe zit het nu eigenlijk?

Nee Ron, ze moeten rondom warm zijn, je zou ze dan anaal in moeten brengen..
Lijkt me niet aan te raden.

hahaha

GJ
 
Belastingen maken lipos niet zo snel kapot.
Mijn ervaring is dat je lipo's die verkocht worden als 30C (Turnigy) prima kan belasten tot 100C voor perioden van 3 seconden en ongeveer 50C voor enkele tientallen seconden.
Het probleem zit hem in de behandeling voor, tijdens en na gebruik.
Lipo's werken pas goed als ze op temperatuur zijn.
Een koude lipo gaat stuk.
Bij dit soort belastingen moet je de lipo opwarmen tot minimaal 35 graden.
De inwendige weerstand neemt dan af en de hij levert makkelijker zijn vermogen.
En dat opwarmen moet je 45 minuten of langer doen.
Doe je dat niet dan zie je als je alles logt (zoals wij doen in onze modellen) dat de spanning instort.
Voor een recreatievlieger maakt dan niet uit maar wij willen zoveel mogelijk vermogen hebben en een verschil van 3.4 naar 3.6 volt per cel onder belasting kan het verschil van een paar honderd watt.
De lipo wordt ook niet gekoeld in de vlucht, dat willen we helemaal niet.

Na de vlucht wordt de lipo geladen of in storage gebracht.
En als je bij hoge belastingen meer dan 4 vluchten op een dag doet vinden ze het ook niet fijn.
Dan leveren ze minder vermogen of ze bollen op.

Dus...
Voor de vlucht:
Lipo opwarmen en laden

Tijdens de vlucht:
Niet koelen en rekening houden met te lange piekbelastingen

Na de vlucht:
niet meer dan 4 ladingen per dag bij hoge belastingen en opbergen met een spanning van ongeveer 3.8V per cel.

Als je ooit eens geld over hebt, koop een Unilog logger van SM modellbau.
Dan kan je alles uitlezen.
En als je zaterdag 1 september niets te doen hebt, kom langs in Nederweert, daar hebben we de laatste wedstrijd F5B.
Dat is zo'n beetje de Formule 1 van het modelvliegen, alles wordt daar tot aan maar ook over de grens belast en alles wordt gelogd dus dan kan je heel veel leren.

Grts Gert-Jan

Lijkt me pannekoekbeslag wat je nu allemaal verteld. Behalve dan het loggen wat natuurlijk meer zegt.

Goed ik wil wel ff langskomen, zal ik mijn materiaal meenemen?

Maar voorop gesteld zoals jij het allemaal zegt, is bij niet anders geweest. Behalve dat ik niet eens 4x met hoge belastingen heb gevlogen!
 
Omdat die 45C/6C waardes verkooppraatjes zijn. Hoe minder je ze belast, hoe langer ze mee gaan.
Het enige waar je (met enige zekerheid) van op aan kunt is dat ze niet ontploffen als je ze met 45C ontlaadt en met 6C laadt. Dat de levensduur daarmee drastisch omlaag gaat is algemeen bekend maar dat zeggen fabrikanten er vaak niet bij.

Jij vraagt het, dat is het antwoord. Dat je dat achterlijk vind snap ik - dat vind ik ook. Maar het is wel zo. Welk ander antwoord zou er kunnen zijn volgens jou?

Heb het wel in de gaten of nu brushless motoren zijn of lipo's we worden her en der flink genaaid en wel ZONDER condoom!
 
Voor zover ik begrijp zijn je lipos koud in het model gegaan.
Na 2x flink belasten kunnen ze dan al bol gaan staan , heb dat ook al uit eigen ervaring ondervonden.

Ik weet niet waar je woont, ik vlieg eigenlijk door heel Nederland.
Zet even de regio of woonplaats in je profiel.
Vaste club is nu Dalfsen maar ik kan ook wel ergens bij een club in het zuiden gaan vliegen als je daar woont.
En 1 september ben je welkom, je mag je spullen meenemen dan kunnen we eens kijken wat er gebeurd.

PS, Dual Sky lipo's heb ik nog nooit gezien of in mijn handen gehad dus ik kan daar geen zinnig woord over zeggen.
Maar.. 6C laden, dan moeten het wel verdomd goede lipo's zijn of de dealer wil graag veel pakjes verkopen omdat ze maar een paar ladingen meegaan.

Ik heb vorige maand de allerlaatste generatie lipo's besteld, die worden nu voor me geproduceerd en die kunnen op papier 5C geladen worden maar de fabriek raadt maximaal 2C aan.
Ze zijn wel belastbaar tot 90C (10 seconden).
En 55C continu.

GJ
 
Back
Top