Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Nee Ron, ze moeten rondom warm zijn, je zou ze dan anaal in moeten brengen..
Lijkt me niet aan te raden.
hahaha
GJ
Belastingen maken lipos niet zo snel kapot.
Mijn ervaring is dat je lipo's die verkocht worden als 30C (Turnigy) prima kan belasten tot 100C voor perioden van 3 seconden en ongeveer 50C voor enkele tientallen seconden.
Het probleem zit hem in de behandeling voor, tijdens en na gebruik.
Lipo's werken pas goed als ze op temperatuur zijn.
Een koude lipo gaat stuk.
Bij dit soort belastingen moet je de lipo opwarmen tot minimaal 35 graden.
De inwendige weerstand neemt dan af en de hij levert makkelijker zijn vermogen.
En dat opwarmen moet je 45 minuten of langer doen.
Doe je dat niet dan zie je als je alles logt (zoals wij doen in onze modellen) dat de spanning instort.
Voor een recreatievlieger maakt dan niet uit maar wij willen zoveel mogelijk vermogen hebben en een verschil van 3.4 naar 3.6 volt per cel onder belasting kan het verschil van een paar honderd watt.
De lipo wordt ook niet gekoeld in de vlucht, dat willen we helemaal niet.
Na de vlucht wordt de lipo geladen of in storage gebracht.
En als je bij hoge belastingen meer dan 4 vluchten op een dag doet vinden ze het ook niet fijn.
Dan leveren ze minder vermogen of ze bollen op.
Dus...
Voor de vlucht:
Lipo opwarmen en laden
Tijdens de vlucht:
Niet koelen en rekening houden met te lange piekbelastingen
Na de vlucht:
niet meer dan 4 ladingen per dag bij hoge belastingen en opbergen met een spanning van ongeveer 3.8V per cel.
Als je ooit eens geld over hebt, koop een Unilog logger van SM modellbau.
Dan kan je alles uitlezen.
En als je zaterdag 1 september niets te doen hebt, kom langs in Nederweert, daar hebben we de laatste wedstrijd F5B.
Dat is zo'n beetje de Formule 1 van het modelvliegen, alles wordt daar tot aan maar ook over de grens belast en alles wordt gelogd dus dan kan je heel veel leren.
Grts Gert-Jan
Omdat die 45C/6C waardes verkooppraatjes zijn. Hoe minder je ze belast, hoe langer ze mee gaan.
Het enige waar je (met enige zekerheid) van op aan kunt is dat ze niet ontploffen als je ze met 45C ontlaadt en met 6C laadt. Dat de levensduur daarmee drastisch omlaag gaat is algemeen bekend maar dat zeggen fabrikanten er vaak niet bij.
Jij vraagt het, dat is het antwoord. Dat je dat achterlijk vind snap ik - dat vind ik ook. Maar het is wel zo. Welk ander antwoord zou er kunnen zijn volgens jou?