Lipo's in een heli: speciale regelaar zinvol?

• Topicstarter Topicstarter John vd Heuvel
  • Startdatum Startdatum
J

John vd Heuvel

Guest
In mijn heli zit een kontronik Fun500-19 met een smile 40-6-18 regelaar. In de heli-mode zijn alle beveiligingen uitgeschakeld. De motor slaat dus niet af bij te lage akkuspanning. Nu heb ik net een lipopakket voor deze heli gekocht en vraag me af of ik tegen problemen aan ga lopen als ik deze regelaar blijf gebruiken. Wat ik wel bij de Lipo's heb gekocht is een spanningsbewaker die aangeeft of de spanning beneden de 9,3 volt raakt. Is dat voldoende?
Nog een andere vraag: merk ik aan de lipo's - behalve via de spanningsbewaker - dat ze nagenoeg leeg raken? Bij de NICADs die ik tot nu toe gebruikte merk ik zo'n seconde of 10-20 voordat de akkus echt leeg raken dat het motorvermogen flink terugloopt. Gebeurt er bij de lipos iets dergelijks of gaat het zo geleidelijk dat je er niks van merkt?
John

Ik weet niet in wat voor heli je ze gebruikt. Maar als ik mijn 4s4p Thunderpower 8000 mAh accu helemaal leeg vlieg in mijn Logo 10. Dat dat ding alleen nog maar naar beneden kan zo leeg, dan zit deze nog ruim boven de minimale onbelaste spanning. (spanning is dan zo'n 13,8V)

Maarja, dat is voor iedere heli dus anders.
Gewoon gaan vliegen en je accu spanning om de zoveel tijd even meten. Zit die tegen de 3V per cel aan en je kan nog steeds goed vliegen, dan zou ik er even een lipo savertje op zetten.

In m'n MP heb ik een Kontronik Jazz regelaar, deze beschikt over een inschakelbare lipo-afslag. Maar die gebruik ik niet op aanraden van Jan Henseleit aangezien hij tijdens zeer uitgebreide test-fase heeft vastgesteld dat het tot vroegtijdig afschakelen kan komen en hij adviseert om de accu's niet veel verder dan 80% leeg te vliegen wat die afslag weer niet altijd detecteert bij een rustige vliegstijl aan het eind van de vlucht.
Ik vlieg nu op een timer die ik stapgewijs heb opgehoogd totdat ik weer 80% bij moet laden voor een volle accu. Alleen ff opletten dat ik de timer reset aan het begin van iedere vlucht/accu-lading.

Ik denk dat ik met een behoorlijke onderspanning nog steeds kan hoveren, maar ik heb dan ook een HV-setup met een behoorlijke vermogensoverschot.

Trouwens wel een vreemde spanning voor een Lipo-wachter, die 9,3V. Is dat voor een 3S pakket? Is dan alleen een redelijke indicatie als je het pakket relatief licht belast.

Rick

Misschien een tipje: Ik vergat ook altijd mijn timer aan te zetten Rick. Nu met mijn nieuwe ff9 kan ik de timer koppelen aan de throttle hold (of andere schakelaar). (Ik start de Logo 10 door hem van de throttle hold te halen) dan gaat meteen de timer lopen :D
Misschien kan dat op jouw zender ook.

Dank voor de suggesties zover.
Ik ga het proberen. ik heb nu mijn timer aan de gasknuppel gekoppeld maar zal kijken of ik 'm ook aan de Idle-Up schakelaar kan koppelen ('oude' FF8).
Die 9,3volt is inderdaad voor een 3S-pakket, maar evt nog anders af te stellen. Voorlopig laat ik het zo. Als ik de akku's bij lange na niet leeg blijk te vliegen kan de triggerspanning misschien geleidelijk wat naar beneden. Bij de Kokam lipos zat trouwens een beschrijving dat ze niet onder de 2,5 volt per stuk mogen komen, dus 9,3 voor een 3S-pakket vind ik ook wel wat hoog.
John

@John, die 2,5 Volt geldt dus onder de maximale belasting, onbelast kom je dan weer boven 3 Volt uit. De trigger-spanning moet je eigenlijk aanpassen aan je vliegstijl, lage belasting (hoofdzakelijk rustig hoveren en langzame rondvlucht) met vliegtijden van >15minuten op een pack hou dan gewoon die 3V/cel aan, bij een zwaardere vliegstijl waarbij het pack regelmatig met pieken richting de maximale belasting duwt kun je naar een lagere triggerspanning gaan van ong. 2,5V/cel. Maar ga dan niet aan het eind van de vlucht ff rustig je accu leeg vliegen, want dan is het (: . Dan over de hele vlucht regelmatig zwaar belasten bij het langdurige oplichten van de lipo-safe zo snel mogelijk landen.

@Michel, m'n timer begint ook automatisch te lopen, stopt zelfs tijdens een autorotatie om daarna weer rustig verder te gaan. Het probleem is alleen dat ik voor iedere vlucht de timer moet resetten naar de gewenste vliegtijd (is maar 1 toetsdruk) anders telt ie gewoon verder waar ie de vorige vlucht is gebleven, met als gevollig geen waarschuwings-piepje. Kan niet uitgevogeld krijgen hoe het ding automatisch na het inschakelen van de zender te resetten, iemand tips het betreft een MPX MC4000.

Rick

mijn regelaar regelt het toeren langzaam terug als de accu leeg raakt. zo merk ik dat het vermogen weg zakt en kan ik altijd nog laden. Ik houd meestal de timer aan, da's toch veiliger ;)

Vandaag voor het eerst met deze combinatie gevlogen (Eco-8, Fun500-19, Gensmantel Hughes 500D romp en 3x Kokam 3200 Lipos, 11,1 V 3S1P). Na een minuut of 13 vrijwel alleen maar hoveren zakt het vermogen voelbaar in elkaar. Ik weet niet of de regelaar dat doet, of dat de akku dit veroorzaakt. Geland, met nog ruim 9,5volt op de akku; temperatuur gemeten: cellen niet warmer dan 40 graden; na ruim 20 minuten al weer tot handwarm afgekoeld). Door de lichte akku is de Eco-8 nu ook nog eens ruim 300 gram lichter dan met de 2400 NICADS. Ben enthousiast. Oke, was pas eerste vlucht met deze combi, maar ziet er veelbelovend uit. Maakte me zorgen of de 3200's de stroom wel zonder parallelschakelen zouden kunnen trekken. Blijkbaar geen enkel probleem.
John

Back