LiPo's in parallel

• Topicstarter Topicstarter l:x
  • Startdatum Startdatum
L

l:x

Guest
Hoi,

Is het af te raden om 2 LiPo packs (Bv. 2x 2S1P 900 mAh) parallel te gebruiken om zo de vliegduur te verlengen?
Zijn er gevolgen voor de BEC etc?

Groeten,
Niels

Je kan zoveel pack's parallel zetten als je vliegtuig kan dragen ... mits ...!!! alle pack van het zelfde merk en type zijn en ongeveer de zelfde gebruiksduur hebben ....

Voor de BEC schakeling maakt het niets uit ....

Dirk zei:
Je kan zoveel pack's parallel zetten als je vliegtuig kan dragen ... mits ...!!! alle pack van het zelfde merk en type zijn en ongeveer de zelfde gebruiksduur hebben ....

Voor de BEC schakeling maakt het niets uit ....
Nice, het gaat hier inderdaad om een "identiek" paar.

Het zou zijn om in een EasyStar te stoppen, maar LiPo's zijn lichter dan de NiMh-packs en om zo dan het gewicht wat te compenseren. Ik kan natuurlijk dan ook slechts één pak aansluiten en landen om daarna het tweede pack aan te sluiten.

Groeten,
Niels R.

Dan gebruik je de andere accu dus gewoon als balast.
Mooier is om ze dan inderdaad toch parallel te gebruiken.

Als er balanceerstekkers aan de pakketten zitten zou ik deze aan elkaar verbinden. Dus kleur bij kleur op volgorde.

michiel b zei:
Als er balanceerstekkers aan de pakketten zitten zou ik deze aan elkaar verbinden. Dus kleur bij kleur op volgorde.
Waarom zou je dat doen? De balanceerstekkers zijn toch niet aangesloten in het vliegtuig?

Groeten,
Niels R.

Dat zitten de cellen per stuk aan elkaar, en kan er geen onderling spanningsverschil ontstaan.

Kan je permanent doen, hoeft niet.
Het is wel aan te raden dit te doen bij het laden met balancer. Anders balanceer je namelijk 1 pakket, en niet beide.

Gewoon beide packs apart laden met een balancer.

WAt betreft michiel_b's bericht, sorry michiel, maar is een beetje onzin. Zodra je de packs parallel aansluit, zijn alle mogelijk verbindingen al gemaakt. Met het aansluiten van de balancerstekker verandert er NIETS in je schema.

Ook bij in serie aansluiten is wat michiel_b zegt niet nodig.

michiel b zei:
Dat zitten de cellen per stuk aan elkaar, en kan er geen onderling spanningsverschil ontstaan.

Kan je permanent doen, hoeft niet.
Het is wel aan te raden dit te doen bij het laden met balancer. Anders balanceer je namelijk 1 pakket, en niet beide.
Laden doe ik de batterijen sowieso apart, want ik had begrepen dat je best geen LiPo's in parallel kan laden.

[s:e6f39e66bf]Maar voor tijdens het vliegen zou dit wel degelijk uit kunnen maken? Ik zou dan een kabeltje kunnen maken met aan beide kanten een "male" stekkertje om deze dan gewoon met elkaar te verbinden.[/s:e6f39e66bf]

Zal er eens over denken.

Groeten,
Niels R.

Edit: hezik was me al voor...

Als je 2 pakketten parallel aansluit, doe je dit meestal met de hoofd aansluiting. Dus de draden die naar de lader of regelaar gaan. Door de parallel aansluiting zal de totale spanning gelijk worden aan elkaar. Er kan echter nog wel een onderling verschil in de cellen zitten.
Klein voorbeeldje:
2 pakketten van elk 2 cellen, dus totaal wordt het 2s2p.
pakket1
Cel1 heeft een spanning van 3,5V, Cel2 ook 3,5V (dit pakket is dus gebalanceerd.)
pakket2
Cel 1 heeft een spanning van 3,4V, Cel2 heeft een spanning van 3,6V. (dit pakket is dus niet gebalanceerd)

Bij parallel aansluiten zal er geen vereffening stroom lopen, de spanning van beide pakketten is namelijk 7,0V

Door de balanceerstekkers met elkaar te verbinden, zal je dit probleem opgelost hebben.

Ook kan je dan gewoon 1 pakket opladen met 1 lader, en 1 balancer.
Wel zo makkelijk.

michiel b zei:
Bij parallel aansluiten zal er geen vereffening stroom lopen, de spanning van beide pakketten is namelijk 7,0V
Ik dacht dat een van de LiPo eiegenschappen juist was dat er geen stroom wordt "overgeheveld"...

Ben een beetje in de war aan het raken. "Google, here I come!"

Groeten,
Niels R.

michel_b, er is geen verschil tussen bv. de + aansluiting van een lipo en de + aansluiting van de 1e lipo uit dat pack wn sw 1e plus op je balancer stekker.

Teken het nou eens uit, het aansluitschema. Dan zul je zien dat wat je zegt, onzin is.

Je kunt gewoon je pakketten parallel aansluiten en gebruiken zoals je beschrijft. Apart laden en dan maakt het voor de rest niet uit en hoef je geen verbindingen met balanceerstekkers te gaan maken.

//edit
ah, ik lees het nog eens en begrijpt wat je wilt. Je wilt de packs op celniveau parallel gaan zetten. Ik zie daar geen voordeel in, zelfs al verschillen cellen in packs onderling, zoals jouw voorbeeld, so what? Wat is daar het probleem van? Het potentiaalverschil over de geheel van beide packs zal gelijk blijven en je lipo-safe zal dus gewoon 'aanslaan' als dit voltage te laag blijft. Beschrijf eens een situatie waarin jouw aansluitwijze voordelen zou hebben?

Wat betreft het laden zou je gelijk kunnen hebben, alhoewel ik betwijfel dat dat een goede manier van laden is. Volgens mij ga je dan problemen krijgen, wat als cel 1 uit pakket 1, zeg, 100mAh minder capaciteit heeft dan cel1 uit pakket 2? Wanneer slaat de lader dan af? Wat gaat er dan gebeuren?

inderdaad op celniveau parallel zetten. De totale spanning van de accu zal inderdaad altijd gelijk blijven. Onderling kan er wel verschil ontstaan, en dat moet je ziet te voorkomen. Stel er zit wel onderling verschil in het pakket, dan zal je bij het opladen altijd 1 cel overladen. Je lader kijkt immers alleen naar het totale pakket.
als voorbeeld weer een 2s Lipopakket zoals in mijn bovenstaande post. Daar zal Pakket2 bij het opladen tot 8,4V opgeladen worden. De celspanningen zijn dan 4,1V en 4,3V. Dit wil je altijd voorkomen.

Bij het balanceren van cellen ga je altijd eerst parallel schakelen van de cellen, daarna pas in serie.
Als je een kant-en-klaar Lipo pakket koopt met al meerdere cellen parallel zullen deze allemaal parallel doorverbonden zijn. De balanceerstekker zal evenveel aansluitingen hebben bij een 5s1p dan bij een 5s2p.

De capaciteit van beide parallel geschakelde cellen kan je optellen. Zit er een slechte cel tussen, zal de capaciteit van deze parallel geschakelde cellen dus ook slechter zijn dan van de rest van het pakket. De spanning over de goede en de slechte cel zal altijd gelijk blijven. Echter zullen ze samen eerder ten onder gaan.
parallel geschakelde cellen functioneren exact hetzelfde als één grote cel.

michiel b zei:
inderdaad op celniveau parallel zetten. De totale spanning van de accu zal inderdaad altijd gelijk blijven. Onderling kan er wel verschil ontstaan, en dat moet je ziet te voorkomen. Stel er zit wel onderling verschil in het pakket, dan zal je bij het opladen altijd 1 cel overladen.

Niet in dit geval, want hij laadt de packs separaat. In dat geval heeft het volgens mij geen enkel voordeel om op celniveau parallel aan te sluiten..

Als je de packs apart oplaad met elk een balancer is het niet echt nodig. Als er ergens wel een slechte cel inzit, zal je dit bij het laden op de balancer kunnen zien. Want dan zal iedere keer dezelfde cellen ontladen worden door de balancer.

Maar het is toch eenvoudiger om het pakket gewoon samen te voegen, en ze in 1x te kunnen laden?

michiel b zei:
Als je de packs apart oplaad met elk een balancer is het niet echt nodig. Als er ergens wel een slechte cel inzit, zal je dit bij het laden op de balancer kunnen zien. Want dan zal iedere keer dezelfde cellen ontladen worden door de balancer.

Maar het is toch eenvoudiger om het pakket gewoon samen te voegen, en ze in 1x te kunnen laden?
Wel, ik beschik over één lader (Robbe Power Peak 3/24 Li Sport) en één balancer (Robbe Top Equalizer 6). Ik kan dus maar één accu per keer opladen. Als ik ooit eens kwistig wil zijn, dan koop ik misschien nog een balancer bij, maar dat hoeft nu niet echt.

Twee accu's aan elkaar koppelen en met één balancer laden is niet echt een optie, want in mijn ogen doe je dan de functie van een balancer teniet. Ik denk zelf dat dit wordt afgeraden in de handleiding van de balancer.

Het belangrijkste is dat ik nu weet dat ik zonder problemen 2 (of meerdere) "identieke" accu's parallel kan verbinden om zo de vliegduur te verlengen.

Groeten,
Niels R.

Ik laat nochtans al een heel vliegseizoen de pakketten (4 packs) van mijn Calmato in 1 keer. (een pak is opgebouwd uit 2x 5s1p)

De packs zijn 1* apart geladen en dan voor het leven tot de dood in de echt verbonden.

Geen problemen te melden tot dusver. In de vlucht heb ik ze echter nog niet aan mekaar hangen met de balanceer draden, zal ik ook eens doen.
Dan worden in flight al de minieme spannigsverschillen die mogelijk kunnen ontstaan weggevlakt.
EDIT: Of kunnen ze dan niet meer ontstaan ? :?

Greetz

:?:

Dan kunnen ze niet meer ontstaan.
Het mooiste is eigenlijk om altijd de balancerkabels parallel te schakelen. Dus niet alleen in vlucht. Nee, noodzakelijk is het nog steeds niet.

Overigens, dit heeft allemaal alleen zin om ongebalanceerde pakketten te voorkomen. Je kan ook gewoon regelmatig de cellen controleren op onbalans.
Ik zelf laad ook niet altijd met een balancer hoor.

Euh misschien was ik niet duidelijk over het balanceren maar als ze aan de lader hangen, hangt er eigenlijk altijd een balancer tussen. Bij deze pakketten toch, de kleinere gaan idd. maar om de keer of zo aan de balancer.

Greetz

Tim

Dus als ik het goed heb kan je dus bvb 4 packs 8sp1 ( 4000mah )
aan 1 lader met 1 balanceer apparaat als je alle balance kabels doorverbindt zoals jullie hierboven beschrijven ?
en de lader zal dus het hele pakket zien als een 16Ah akku .

het is voor een brushless bigscale project met een plettenberg bolido motor , met 16 Ah zou ik een half uur moeten kunne toekomen ;)

Hoi Thomas,
Dat is een serieuze motor en accu! :D 5kW is nogal :P

Maar ik neem aan dat je de 4 accu's continue parallel wilt aangesloten houden. Dat is namelijk wel belangrijk, want iedere keer als je de pakketten parallel met elkaar doorverbind, moeten de pakketten wel op het zelfde niveau zitten. Allemaal vol is het makkelijkst. Als je de balancerstekkers allemaal met elkaar doorverbind, heb je inderdaad gewoon een 8S4P accu, met 1 balancerstekker. Je kan deze prima gelijk opladen en balanceren met 1 lader/balancer, maar dan moet je wel een snelle lader hebben wil je dat vlot laten gebeuren.

Back