Lipo's in serie

Ik heb een vraag waar ik niet direct een antwoord op vinden kan.

Wanneer je tot 12S wil komen worden er meestal twee 6S accu's in serie gezet, maar... Is het ook mogelijk om drie 4S of vier 3S accu's in serie te zetten?

Wat zijn hier eventueel de na- of voordelen van?

verstuurd vanaf mijn Android telefoon

Hoi,

dat gaat wel,
maar je hebt verbindingen nodig, stekkertjes, kabel
en je moet die lipos ook bevestigen,
dus een heel gedoe niet maar zonder risico,
maar het kan

in het verleden dacht ik ook na, om mijn oude 3s lipos van de 450er
te gebruiken in een 500er 6s,
da zou ik 2 serieel en 2 parallel schakelen, en 4 lipos bevestigen ...

ik heb het niet gedaan en ben voor 1 6s gegaan,
wel vlieg ik de 700er met 2 6s pakketten.

..trouwens bij nimh accu's doe je dat ook, b.v. in zenders
met 4 of 8 nimh 's,
zelfs deze heb ik verwisselt met een lipopak ..

Groet
Uwe

Het is altijd het beste om één accu van 12S te maken en gebruiken. Het kan goed gebeuren dat zo'n grote accu niet in een model past of dat de gewichtsverdeling daarmee niet goed is. In zo'n geval kan je die 12S accu opdelen in 4 stuks van 3S. Je dan moet die 4 stuks altijd bij elkaar houden en als één 12S accu beschouwen die alleen om praktische redenen in 4 delen is opgedeeld. Je moet ze dus als het maar even kan ook als één 12S accu laden. Dat kan ook lastig zijn omdat er (nog) niet veel laders zijn die dat ook kunnen. In zo'n geval zou ik het als 2 stuks 6S proberen en ze beide door dezelfde lader (dus na elkaar) opladen. Zo weet je zeker dat de accu's exact hetzelfde geladen worden.
Het blijft behelpen en je moet heel goed opletten dat de onderlinge verschillen niet te groot worden. Gebeurt dat wel dan verkort dat de levensduur en in het ergste geval zou het tot het opblazen van één of meer cellen tijdens het laden kunnen leiden. Die kans is klein maar helaas wel aanwezig en iets waar je bedacht op moet zijn.

Ernst, bedankt voor de info.

Ik kan in principe in mijn kisten een 12S pakket gewoon kwijt, 12S laden is ook geen punt. Ik vroeg me af wat de voor- en nadelen zouden zijn. Met deze heldere uitleg komt het begrip ook als vanzelf :)

Gezien de prijzen zal het wel twee x 6S worden.

verstuurd vanaf mijn Android telefoon

Waar ik naar op zoek ben en in dit draadje helaas niet ben tegengekomen, is naar de waarden die moeten overeenkomen of niet???

Concreet: moeten de 2x 6S Lipo's dezelfde waarden hebben?( Mah en C waarden)
Dus moeten ze beide: 6S; 5000Mah; 30C zijn???

Hoe belangrijk zjn vooral de C-waarden in deze, omdat soms op de lipo staat bijv. 20 - 50C...

Mvg, Ron

Hoi Ron,

zij vertellen alle maal,
dat de lipos hetzelfde moeten zijn,
en dat je zelfs het zelfde paar zou gebruiken,

ik (dat is mijn ding!) vlieg ook met 6s 5000mAh 30C en 25 C door elkaar,
(bij een 12s heli)
niks woord warm, lipos leven al bijna 2 jaren,
geen probleem met krachtverlies.

Groet
Uwe

Concreet: moeten de 2x 6S Lipo's dezelfde waarden hebben?( Mah en C waarden)
Dus moeten ze beide: 6S; 5000Mah; 30C zijn???
Ja capaciteit C waarde maar ook gebruiksduur en laadtoestand moeten overeen komen.
Gebruik dus geen oude en nieuwe lipos in een pakket en houd ze ook als 1 pakket in gebruik.;)

..de laad-toestand en hoe oud de lipos zijn,
dat is wel belangrijk (voor mij),
anders woord het kabel wel warm,
en dat is zeker niet de bedoeling.

Groet, Uwe

ik (dat is mijn ding!) vlieg ook met 6s 5000mAh 30C en 25 C door elkaar,
(bij een 12s heli)
niks woord warm, lipos leven al bijna 2 jaren,
geen probleem met krachtverlies.

Groet
Uwe
Het is misschien niet nodig maar een pakket met 30C en 25C in serie moet je niet zwaarder als 25 C belasten en kan dus nooit optimaal functioneren.
Dat kan ik dus nooit adviseren alhoewel het best zou kunnen werken in jouw geval.:confused:;)

..de laad-toestand en hoe oud de lipos zijn,

anders woord het kabel wel warm,
Groet, Uwe
Dat snap ik niet.
Kabels worden alleen warm als ze overbelast worden en dat gebeurt niet plotseling als je lipos niet goed meer zijn.:confused:

Het is misschien niet nodig maar een pakket met 30C en 25C in serie moet je niet zwaarder als 25 C belasten en kan dus nooit optimaal functioneren.
Dat kan ik dus nooit adviseren alhoewel het best zou kunnen werken in jouw geval.:confused:;)

+1
heb je helemaal gelijk,

ik heb die lipos uit een uitverkoop,
die gebruik ik meest voor de eerste vlucht met de 700er aan een dag,
dan gaat het verder met Gens 5300 / 35

Groet, Uwe

Back