Lipo's laden op Li-ion instelling

Hoi,

Ik heb hier mijn eerste 2 lipo's liggen en een lipo lader, namelijk een Fusion lx60B pro (60w - 6cells). Ik heb ergens gelezen dat je lipo's langer meegaan als ze nooit vol laadt. Ik zag dat li-ion maar tot 4.1V laadt ipv 4.2V zoals bij lipo's. Ook heb ik het probleem dat mijn lader zelfs over 4.2V laadt :s Gelukkig was ik er op tijd bij en zaten de cellen maar op 4.21V. Ik weet niet als ik dat ergens kan instellen, maar in de handleiding staat dat hij automatisch op 4.2V zou stoppen met laden. Niet dus :/

Lipo's gaan niet langer mee als je ze niet vol laadt. Gewoon op de Lipo stand laden dus.

Wat het is, een beetje klok en klepel.. lipo's gaan langer mee als je ze niet helemaal leeg vliegt.

Bij de oudere generatie lipo's (met een hogere inwendige weerstand) is het zo dat het laatste stukje laden erg lang duurt, zeg maar dat daar de helft van de laadtijd gedaan wordt over de laatste 10%. Daarom dat mensen ze op een vliegdag wel eens niet helemaal vol laadden, omdat je dan sneller weer kon vliegen en het laatste beetje capaciteit wat zo lang duurt om te laden, amper extra vliegtijd brengt.

Laatst bewerkt door een moderator:
4.22 is nog gewoon "veilig" Houd er rekening mee dat de waardes wat jij leest, niet de absolute waardes zijn. De voltmeter kan er ook iets naast zitten... Dus zowel de meter van je lader, alsmede de voltmeter welke je gebruikt om de lader te testen.

4.22 is nog gewoon "veilig" Houd er rekening mee dat de waardes wat jij leest, niet de absolute waardes zijn. De voltmeter kan er ook iets naast zitten... Dus zowel de meter van je lader, alsmede de voltmeter welke je gebruikt om de lader te testen.

Ja, maar ik zou graag hebben dat hij automatisch afslaat. Met mijn voltmeter zat ik net onder de 12.6V voor de hele pack (3S). Mijn lader staat naast mijn pc dus das wel veilig, maar ik wil m'n lipo's niet kapot maken door ze te overladen :( Hij laadt gewoon door wanneer de cellen boven 4.2V komen. Nog niet getest als hij bv op 12.7V ofzo afslaat. Ik ga eens kijken als er geen verborgen optie is om de limiet in te stellen. Misschien staat deze niet goed.
Maar kan een Li-ion programma op een lipo? Volgens mij verschilt enkel het max voltage, of ben ik verkeerd?

Lipo's mogen tot 4.26v per cel geladen worden, alleen doet bijna geen enkele lader dat.

Je kunt je lader rustig vertrouwen.

Voltmeters, zeker goedkopere, bv. van de bouwmarkt, zijn redelijk onbetrouwbaar. Tenzij je een dure fluke (oid) multimeter hebt die je jaarlijks laat calibreren, kun je de meting van je voltmeter niet op die nauwkeurigheid vertrouwen.

Ongeacht op welke stand je je lipo's gaat laden, is het verstandig om dat op (of in) een plek te doen waar het niet gevaarlijk is als er wat gebeurd. Hiervoor kun je bv. ook een stenen pot pakken oid, waar je je lipo inlegt.

Lipo's zijn wel te laden op de li-ion stand, alleen kost je dat capaciteit (omdat ze niet volgeladen worden) en heeft het verder nul komma nul voordeel.

OK thx. Ik ga morgen eens mijn lader onderzoeken. Zal proberen tot 12.6laden, maar mijn lader moet wel afslaan daarrond, ik ga eens testen wat hij doet op de li-ion stand. Wanneer hij daar afslaat.
Btw, als je lipo's gewoon bewaard kan er niks gebeuren he? Enkel als ze aan het laden zijn right? (in zeldzame gevallen)

Lipo's zijn wel te laden op de li-ion stand, alleen kost je dat capaciteit (omdat ze niet volgeladen worden)
Al scheelt dat ook heel erg weinig, en in de praktijk scheelt dat niks als je het altijd doet. Als je hem zo leeg vliegt dat je er 80% weer terug in doet maakt het niet uit of bij 100% vol is of 95, je vliegt hem alleen leger (tot 20 of 15%).

Btw, als je lipo's gewoon bewaard kan er niks gebeuren he? Enkel als ze aan het laden zijn right? (in zeldzame gevallen)
Jep, tenzij je er met een mes in steekt gebeurt het alleen tijdens het laden. En ook dan krijg je een 'waarschuwing', ze worden zeer bol en heet.

In principe zal er niets gebeuren als je lipo's bewaard, maar het is toch verstandig om dit op een veilige plek te doen. Je kunt hiervoor speciale 'lipo-zakken' kopen, maar bv. ook een goedkoop metalen geldkistje kan prima (mits je zorgt dat de contacten geen sluiting kunnen maken met het kistje).

Je lader zal echt op tijd afslaan.

@Nando: ja, zo lust ik er ook wel een paar. Je moet een lipo niet leegvliegen tot je er 80% weer indoet, je moet hem leegvliegen tot er nog 20% inzit ;)

Mijn regelaars bepalen dat. En meestal ik net iets eerder, want je voelt gewoon dat de meeste power weg is, en ga je dan toch door, dan is binnen 3 minuten doorgassen, de regelaar op lipo safe afslag mode.

...... maar in de handleiding staat dat hij automatisch op 4.2V zou stoppen met laden. Niet dus :/

De lader die jij hebt is een goede lader die echt wel op tijd stopt hoor. Je zou denk ik de eerste zijn die een dure Lipo lader aanschaft om vervolgens de Lipo-stand niet te gebruiken. Ik zou niet allerlei dingen gaan veranderen.
Als je lader echt niet afslaat is hij defect. Maar zoals gezegd, hij kan best een paar honderste volt verder laden zonder je lipo's te slopen.

Even ter verduidelijking, een LiPo/Li-Ion lader slaat niet af op spanning maar op stroom.

CC/CV laden wat de lader doet begint met een constante stroom, de spanning zal dan oplopen maar begrensd worden. Op het moment dat de spanning op niveau is zal de stroom tijdens het laden gaan dalen, als de stroom onder een bep. niveau komt zal de lader afslaan.

Even ter verduidelijking, een LiPo/Li-Ion lader slaat niet af op spanning maar op stroom.

CC/CV laden wat de lader doet begint met een constante stroom, de spanning zal dan oplopen maar begrensd worden. Op het moment dat de spanning op niveau is zal de stroom tijdens het laden gaan dalen, als de stroom onder een bep. niveau komt zal de lader afslaan.

Inderdaad. Zoiets stond ook in de handleiding van m'n lader. Hij zei iets over constante stroom, maar dat begreep ik niet zo goed. Ik heb maar wat basis elektriciteit gezien in de lessen fysica.
Maar ik kan mijn batterij dus niet overladen? Ook al laat ik hem te lang inzitten? Wel onder toezicht natuurlijk. Lader staat altijd naast me als ik bezig ben op pc, maar een uur is snel voorbij he, en ik zit niet constant op m'n klok te kijken hoelang het nog is.

Na verloop van tijd zul je zien dat de spanning stabiliseert op/rond 12,60V (bij 3 cellen) of 8,40V (2 cellen) en zal de laadstroom af gaan nemen. Als je de laadstroom af ziet nemen mag je er van uitgaan dat hij werkt zoals het hoort. Overladen kan inderdaad niet, tenzij je het verkeerde aantal cellen instelt.

Overigens kan het als je met 1C laadt soms wel 70 tot 80 minuten duren voordat de accu echt vol is, zeker als je met een balancer laadt en de onbalans groot is.

Laatst bewerkt:
Back