Lipo's laden op Li-ion instelling

Na verloop van tijd zul je zien dat de spanning stabiliseert op/rond 12,60V (bij 3 cellen) of 8,40V (2 cellen) en zal de laadstroom af gaan nemen. Als je de laadstroom af ziet nemen mag je er van uitgaan dat hij werkt zoals het hoort. Overladen kan inderdaad niet, tenzij je het verkeerde aantal cellen instelt.

Overigens kan het als je met 1C laadt soms wel 70 tot 80 minuten duren voordat de accu echt vol is, zeker als je met een balancer laadt en de onbalans groot is.

Ik mijn lipo's gisteren voor het eerst geladen, maar die waren niet volledig leeg toen ik ze kocht aangezien ze die rond 50% bewaren. Ik zal eerst eens testen op li-ion setup. Dan heb ik 0.3V speling met m'n 3S lipo's. Maar ik denk wel dat je juist bent. Ik was aan het bouwen en toen ik naar mijn lipo ging kijken zat hij inderdaad net rond 12.650V en bij de andere batterij ook. 2x toeval is misschien net iets teveel? :p

Het is nog iets anders. Een lipo lader laadt eerst stroombegrenst (constante stroom) en het laatste stuk spanningsbegrenst.

Het eerste stuk zal hij de stroom houden op de ingestelde stroom, maar naarmate de gewenste spanning bereikt wordt, zal de stroom gaan afnemen. De lader houdt dan de spanning op een vaste waarde, bv. 4.2 volt. Als er dan geen stroom meer loopt, is hij klaar.

De lader stop dus maar het is rond de 12.630V dat hij stopt!
Bedankt voor de input! Gelijk ook mijn eerste echte vlucht gehad vandaag en alles ging goed :D

Nee, iets andere chemie. Maar het scheelt niet veel.

Laden is hetzelfde als lipo en een loodaccu. cc-cv (Constant Current-Constant Voltage)

Laatst bewerkt:
Kan aan mij liggen, maar in de faq lees ik niets over de verschillen. (en wat er staat is ondertussen redelijk gedateerd)

Li-Ion cellen hebben een spanning van 4,1 Volt. Bij Li-Po cellen is dat 4,2 Volt. Li-Ion cellen mogen niet met een Li-Po programma worden geladen. De cellen worden dan overladen!

Is een lipo accu hetzelfde als een Li-ion accu?

Keihard, JA!!!!!
Een LiPo accu is een Lithium Ion accu maar ...... niet alle Li-ion accu's zijn LiPo's!!
Het is net als bij auto's. Een Rolls Royce is een auto maar niet alle auto's zijn Rolls Royces.
De LiPo is dus een Li-ion accu en moet dus als zodanig behandeld worden. Li-ion accu's bestaan er in vele vormen, soorten, maten en andere uitvoeringen. Er worden hier en daar andere materialen gebruikt waardoor er kleine (maar niet onbelangrijke) verschillen tussen die diverse Li-ion accu's bestaan.
Kijk daarom ALTIJD naar de gegevens van de accu die jij hebt en handel daarna. Een accu van een andere fabrikant kan net even een andere spanning hebben. Ook de maximale laadstroom zal verschillen, hou je daar ook aan anders zal je maar kort plezier hebben van je accu.
Tussen de diverse LiPo's bestaan ook verschillen. De meeste van die verschillen zijn zo klein dat je er geen rekening mee hoeft te houden. Zo is de standaard eindspanning van LiPo's 4,215V per cel. In werkelijkheid is dit een klein beetje aan de lage kant om zeker te weten dat er nooit iets mis gaat. De echte eindspanning variëerd afhankelijk van de fabrikant en de gebruikte materialen.
Vrijwel alle laderfabrikanten houden 4,215V tot 4,220V als eindspanning aan. Dat is uitstekend, zo is er geen gevaar van overladen en de capaciteit is er niet minder door.

Back