Lipo's laden tot Storage niveau

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door bassman, 25 jun 2020.

  1. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Geijkt alleen zegt niet zoveel.
    De nauwkeurigheid van een meetinstrument is bepalend of het instrument geschikt is voor de toepassing.

    Het zit hem in de basis nauwkeurigheid.
    Een multimeter met een tolerantie van 0.09% in het meetbereik tot 6V, kan maximaal 5.4mV hoger of lager aangeven t.o.v. de werkelijke aangelegde spanning.
    Een basisnauwkeurigheid is niet weg te ijken.

    Misschien handig voor de thuis calibreerders een bakje met een AD584 aan boord. (banggood of zo)
    Dan hoeft een multimeter niet gruwelijk nauwkeurig te zijn, uit dat bakje komt een tamelijk nauwkeurige en stabiele referentie spanning.

    Voor wie het is bedoeld laat ik in het midden, "eigenwijs is ook wijs".:)
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Die Fluke van mij is speciaal door mijn werkgever aangekocht om zeer precies accu's te kunnen meten.
    Zal dus wel precies genoeg zijn.
    En als ik er dan een multimetertje van 20 euro naast zet is het verschil minimaal.
    Klein genoeg om een lader te calibreren.
     
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Voor accu's wel, maar niet echt om een AD converter in het mV bereik af te regelen.
    Als de referentie spanning enkele volts hoog moet zijn.
    Zal wel is familie van ik denk of denk ik, daar heb ik al een tijdje geleden afscheid van genomen.:)

    Ik verwacht dat de accu multimeter rond de 0.1% zit.
    Kalibreren of ijken, van een multimeter die een beetje geloofwaardig over moet komen, moet wel op regelmatige basis plaats vinden.
    Een geijkt instrument is op papier nog nauwkeurig totdat een herijking plaats vind waarbij de meter een afwijking vertoond.
    Alle metingen die plaats hebben gevonden tussen die 2 ijkingen, zijn onbetrouwbaar.

    De verschillen van multimeters onderling kunnen wat je al schreef reuze mee vallen.

    Ik heb er even 3 bij elkaar geharkt, van allemaal verschillende merken en type en ze hebben alle tegelijkertijd mogen proeven van de referentie spanning.
    De 5.5 digit is een tafel multimeter, die lage tolerantie vind je niet bij hand multimeters.

    In de tabel is niet te zien, dat de 5.5 digit in het meetbereik 2-20Volt stond.
    De 4 digit schakelde bij de 2.5V meting over naar het tot 5V bereik, waardoor de nauwkeurigheid toe nam bij de lager gemeten spanning.
    De hogere spanningen zijn gemeten in het bereik tot 50V.
    De €20.- meter stond in het bereik 2-20V.

    tabel.JPG

    De 3.5 lowbudget heeft een beetje lineaire afwijking.
    Net veel, maar wel genoeg om buiten de boot te vallen.

    Een Imax B6 wordt met 2 cijfers achter de komma afgeregeld, als het 2e cijfer bij de multimeter bij een referentie van 10V er 50mV langs zit.
    resulteert dat bij een lipo per cel vlug in pak hem beet 15mV.
    Het kalibreren van de AD convertor vind bij een spanning van 10V plaats in stapjes van 3.5mV.
    Een stapje van 3.5mV valt bij een Imax B6 buiten beeld, 3 klikjes is ongeveer 10mV, dat is een beetje pielen.


    De 4 digit valt mee, maar dat kan ik ook alleen maar beoordelen omdat er een tikkeltje veel nauwkeurigere multimeter bij aan hangt.
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2020

Deel Deze Pagina