lipo's langzaam cyclen voor gebruik???

Ik lees op aero-nuts dit over een bepaald type LiPo:
aero-nuts zei:
Please run 3 cycle with low current before you use the battery

Ook hoor ik van veel Laptopgebruikers dat er hun wordt aangeraden om eerst hun accu helemaal vol te laden, daarna langzaam ontladen en zo een keer of 3, voor het echte werk begint.
Aangezien er in laptops li-ion accu's zitten(die kwa eigenschappen eigenlijk erg veel lijken op LiPo's).

Wat is hier het verhaal achter?
is het ook echt de moeite waard, of slaat het dus weer helemaal nergens op?(wat ik eigenlijk wel hoop/denk)

hmm, weinig reacties :wink:

Zelf ging ik ook nooit formeren met lipo's (dus gewoon meteen gebruiken)

Maar ik vraag me af wat hier het technische verhaal van is, of dat het gewoon B*llsh#t is....

de een zegt MAXIMAAL 1C!!!.. graupner zegt maximaal 2C... Als het op lipo's aan komt weet niemand nog precies hoe het moet ;) Alleen hoe ze stuk kunnen :)

hmm, ja dat is wel zo.
Typisch dat graupner(kokam) gewoon 2c aangeeft.
Terwijl kokam zelf maar 1c aangeeft.

Maar wat ik helemaal raar vind is, dat er geadviseerd wordt om de eerste 3 keer dat de accu ontladen wordt maar langzaam ontladen mag worden.

Wazig....

Ik vlieg nog niet zo lang electro,maar wel gelijk met lipo's begonnen en buitenlopers, de fase van NiMh en motoren met remschoenen heb ik overgeslagen :D

Maar goed, ik ben mijn polyquest 880mah gelijk normaal gaan gebruiken, want het stond nergens dat dat niet mocht. Het viel me op dat de eerste paar keer er nog niet de volledige capaciteit uitgehaald kon worden, na een paar mnuten al leeg, maar nu ze een paar keer opgeladen en weer ontladen zijn gaat het zoals verwacht mag worden. Alsof ze een beetje 'los' moeten komen en het in het begin allemaal wat stroperig is of zo.. De eerste paar keer laden duurde ook veel langer dan een uur voordat ze vol waren (geladen met 750 mA, hoewel 880 mA zou mogen) Nu zijn ze met anderhalf uur laden vol (op 750mA).

Mijn geringe ervaring zegt dus dat cellen moeten inlopen, maar of dat 'voorrzichtig' moet gebeuren?, ik denk dat dat wel meevalt. Op ACW waar ik ze gekocht heb, staat best veel info over hoe je met lipo's (die zij verkopen) om moet gaan, maar over dit voorzichtig aan beginnen staat helemaal niets.

Marco

Ik heb ook dat ze beginnen met halve capaciteit dat de lader al afslaat, maar na n paar keer dat ding opfokken met een laad cycle, en et ding is helemaal "wakker". Weet iemand et technische verhaal?

Ernst Grundmann is denk ik de aangewezen persoon voor deze vraag. :P

Met dat 1C laden begon ik ook te twijfelen toen ik merkte dat ik de lipo mijn X-Twin middels het zendertje ook in een half uur weer vol zat.

Theo,

Dat is denk ik een marketing kwestie :-)

De verwachtte gemiddelde levensduur van een Xtwin is vrij laag, dus waarom zou je zuinig doen op een lipo? Het ding is eerder stuk dan dat de accu kapot gaat. En als je steeds een uur moet wachten om weer te kunnen vliegen is voor speelgoed ook niet handig, dus hebben ze de laadstroom maar opgevoerd.

Gaat de lipo toch eerder stuk vanwegige geweldige modelvliegtalenten, nou ja koop je toch gewoon een nieuwe?

De Blokker is er blij mee

Marco

Dat met 0,5 C inlopen hoor je maar heel af en toe..
Het ZOU natuurlijk wel bevorderlijk kunnen zijn vor een langere levensduur...?!?
Kleine moeite om even te doen met een computerlader....
Op de Kokam site staan ook tabellen waaruit blijkt dat 2C laden voor 20C lipo's geen probleem is, doe dit echter niet met een 12C pakket....
Ik laadt mijn 12C PQ 880's natuurlijk wel altijd op 900 mA en mijn 10C Etec 450's ook op 500 mA, de Kokam 350's op 400 etc....
Dit doe ik al jaren en lijkt geen verkorte levensduur te veroorzaken.

Ik heb wel gemerkt dat een nieuw pakket even wakker moet worden en dat ze de eerste keer niet het volle vermogen kunnen leveren, maar dat was waarschijnlijk voor de 6 tot 12 C pakketjes want ik heb pas geleden een nieuw Grauper 3200 20 C pakketje gekocht en die was meteen los. Ik moet er wel bij zegen dat ik maar op een 11 C ontlading zat en dat ik iedere cel afzonderlijk eerst vol heb geladen. Met die 6 tot 12 C cellen ging ik meteen op de maximum ontlading zitten, maar dat heb ik afgeleerd want dan is de levensduur beperkt en dat is niet echt fijn met een pakketje van €200,-. Ik weet ook zeker uit ervaring dat snel ontladen veel schadelijker is dan snel laden. Ik heb nu een pakketje PQ 3100 12 C pakket netjes met 1 C geladen maar met 11 C ontladen helemaal naar de k****n geholpen in maar 10 cycli

Back