LIPO's leeg vliegen

Ik ben nog altijd nieuw in de Lipo heli's dus.
Ik heb alleen speledingetjes op Lipo's:
- Een Blade400
- Een Schockflyertje
- Binnenkort een TREX450 ripp-off

Nu vlieg ik altijd door totdat ik merk dat het vermogen duidelijk minder wordt en dan stop ik snel.

Maar als ik naar anderen kijk dan zie ik dat iedereen een timer gebruikt en dan stopt. Voordat de accu minder power gaat leveren.
Waarom?
Is wat ik doe slecht voor de lipo's?
Zo ja, waarom?

Hoi,

Gebruik de zoekfunctie eens en zoek op Lipo, is meer dan genoeg over geschreven hoor :)

Bij de FAQ kan je ook een en ander vinden.

Grtz,
Menno

Zo doe ik dat ook, zolang je maar niet onder de 9 volt komt is er niks aan de hand. Zelfs als een t-rex nauwelijks meer van de grond komt zit je nog ruim daarboven.

Een timer is handig, maar je vliegstijl kan per vlucht erg verschillend zijn.

Je lipo leegvliegen tot een punt dat de heli niet verder meer wil is in principe niet schadelijk omdat het voltage niet onder de kritieke waarde per cel komt. Echter zit je dan wel aan de maximale laadcapaciteit en dat zou de levensduur van de lipo wel verkorten.
Waarom mensen dus met een timer vliegen...ikzelf ook....is omdat je op gegeven moment "weet" hoeveel amp je uit de lipo hebt getrokken na een x aantal minuten en zo kun je dan zorgen dat je de lipo b.v. altijd maar 20% leegtrekt.
Ik kijk dus niet zozeer naar het voltage van de lipo en wat er nog overblijft na een vlucht...ik kijk puur naar het gebruikte mA.

Gebruik gewoon de 80% regel, dus je lipo niet verder leegvliegen dan 80% van zijn capaciteit dan zit je altijd safe en gaan je lipo's lekker lang mee !

Vb : lipo 3S van 2200 Mah: 2200 : 10 = 220 x 8 = 1760.

Dus om veilig te spelen met deze lipo gebruik best je niet meer dan 1760 mah per vlucht.
Daarom vliegen de meesten op timer !

Grtz,
Dirk

Gebruik gewoon de 80% regel, dus je lipo niet verder leegvliegen dan 80% van zijn capaciteit dan zit je altijd safe en gaan je lipo's lekker lang mee !

Vb : lipo 3S van 2200 Mah: 2200 : 10 = 220 x 8 = 1760.

Dus om veilig te spelen met deze lipo gebruik best je niet meer dan 1760 mah per vlucht.
Daarom vliegen de meesten op timer !

Grtz,
Dirk

Exact...dat bedoelde ik dus.
Ik verbruik 20% en laat er dus 80% inzitten.....de 80% regel :)

Leeg vliegen tot 9V is niet heeeel slecht maar wel slecht. De levensduur gaat achteruit. Voor die minuut extra zou ik het niet doen......

Leeg vliegen tot 9V is niet heeeel slecht maar wel slecht. De levensduur gaat achteruit. Voor die minuut extra zou ik het niet doen......

Als je een 3 cellen accu hebt dan.....
Bij mijn 6 cel kom ik niet in de buurt van de 9 volt....bij langna niet ;)

Ik vlieg ook gewoon door tot de regelaar terugregelt. De meeste regelaars kan je instellen bij welke spanning dit gebeurd. Meestal heb je dan nog ruim voldoende in je LiPo zitten om veilig te landen en je LiPo niet te slopen. Als je belast op 3V de grens zet zit je ruim boven de marge. Zodra de regelaar gas terug neemt dan stijgt de spanning weer omdat de belasting afneemt.

Ik merk wel dat er steeds spastischer wordt gedaan met LiPo's terwijl de LiPo's steeds meer dummy proof raken. Een LiPo kan tot 2,5V ontladen worden, als je 3V aanhoudt dan zit je dus ruim binnen de marge.

De KongPower LiPo's hebben ze zelfs al eens helemaal leeg getrokken, na een half uur kon hij gewoon weer op de lader. Dit is uiteraard niet heel goed voor de accu maar zeker niet dodelijk. De meeste LiPo's kunnen dit niet dus probeer het niet :)
KongPower Technology Co.,LTD.

Ook wel grappig

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoho, voordat we een verkeerd beeld krijgen, die kongpowers zit een stukje electronica in.

Het is volgens mij absoluut niet waar dat vliegen tot 3 volt per cel de levensduur van je lipo's veranderd. 3v per cel is nog een ruime en veilige afslagwaarde. Het daadwerkelijke minimum voor een cel ligt rond de 2.5 volt en pas dan ga je schade krijgen.

Ik denk ook dat het afhangt van wat je met je heli doet. Je wil niet inverted vliegen en dan merken dat de power inkakt, volgens mijn beperkte helikennis heb je dan wel een probleem.. dus is een timer dan wel handig, gok ik.

Of de regelaar het terug regelt weet ik niet.
Ik weet niet of de regelaars die ik nu gebruik intelligent genoeg is hiervoor.
De blade400 is ARF en ook nog eens 2e hands. Over de regelaar vind je ook niets terug.
De regelaar in mijn EPP vliegtuigje kan ik wel eens nakijken.
Hij deed het, dus niet verder naar gekeken.

Als ik nu merk dat de power daalt heb ik nog genoeg om hem uit inverted mode te krijgen in ieder geval ;)

Ik ben wel blij met de snelle, vele reacties.
Thanx dudes.

Als je cellen langzaam leeg trekt dus met iets van 1C dan is 3V een veilig waarde. Als je cellen met 10C leeg trekt dan is 3V echt te laat. Klinkt gek want je zou het eerder andersom verwachten. Het komt omdat de lipo in de laatste 20% aardig begint op te warmen omdat de weerstand stijgt. Met 1C is dit niet zo erg maar met 10C wel. Dit proces sloopt hem dus steeds een beetje. De regelaar staat vaak op 2.7V oid. Dit mag want onbelast komt hij terug boven de 3V en dat moet minimaal in onbelaste stand. Toch worden je lipo's er wel slechte van en verkort je de levensduur. Nu verschilt het enorm per merk en type maar waarom een risico nemen ;) Meet de temp maar eens van een lipo die continu met 10C wordt belast. Je zit hem nauwelijk opwarmen totdat hij bijna leeg is, dan stijgt de temperatuur aardig snel. Hoe hoger de belasting hoe eerder dat moment komt. Met 20C belasting al na 70% of eerder. Een 20C lipo heeft er ook weer meer last van dan een 35C lipo bv bij 10C.

Dus je moet het zelf weten. Het kan voor jouw type en gebruikt misschien niet veel uit maken maar misschien ook wel. Ik doe het niet meer en mijn accu's blijven aardig in conditie nu. Die laatste paar % mis ik echt niet.

Hé Walter,

Tja meten is weten, en dat weet jij uit je vakgebied als geen ander :-)

Maar zonder gekheid;
- hoe goed kan iemand een juiste inschatting maken van het voltage van een accu a.d.h.v een vermogen afname...
- hoe goed kan iemand een juiste inschatting maken van het voltage van een accu a.d.h.v een timer...
- klemspanning (voltage) is sterk afhankelijk van belasting...

Wat ik ermee probeer aan te geven is dat je alleen met een goede meet methode op een juiste manier met je lipo om kan gaan. En de levensduur van een lipo is sterk afhankelijk hoe je ermee omgaat. Een regelaar (mits goed ingesteld) kan meestal het beste inzicht geven. Tevens is de belasting indicatie die een fabrikant opgeeft een maximale waarde bij een volle accu. Dus van een willekeurig 20C pakket die half leeg is zal meestal de klemspanning bij een 20C belasting flink inzakken. Om lang van je LiPo te kunnen genieten zou ik persoonlijk een combi uitzoeken waarbij bij piekbelasting je op maximaal 75% van de max belasting van de fabrikant komt (oftewel belast een 20C pakket met max 15C). Als je daarbij je LiPo afslag van je regelaar insteld op 3V per cel, dan zit je aan de veilige kant.

Een data logger als bijvoorbeeld een Eagle tree kan mooi inzicht verschaffen wat er gebeurd met je stroomkring tijdens gebruik (Amperes en Voltage worden continue gemeten en vastgelegd, die je later in grafiek terug kan zien)

Tevens heb ik geen idee, wat er aan accu belasting bij een E-Heli gebeurt als je de motor op een bepaald vermogen/toeren laat draaien en je pitch veranderd. Ik kan me voorstellen dat dan ook de accu/motor belasting anders is...

Een timer is handig als je een inzichtelijk stroom verbruik per vlucht hebt. Bijvoorbeeld een electro zwever waarbij je de timer in en uitschakeld als je de motor aan en uit zet.

Zelfs een regelaar kan nooit een 100% correcte meeting uitvoeren, want een LiPo pakket kan in geladen toestand in balans zijn. Maar er kan best tijdens belasting blijken dat 1 cel eerder (soms veel eerder) de ondergrens berijkt.

welkom in de wondere wereld van electro en lipo :)

En voor de mensen die denken wat een flauwekul het valt allemaal wel mee.
Tja, dat dacht ik ook, maar heb nu wel voor een paar honderd euro aan waardeloze accu's in huis...

Nou lees ik allemaal berichten over het niet onder de 3 volt komen of 2,6 of whatever.
Wat ik bedoelde met een timer vliegen om de 80% regel in de gaten te houden heeft niks met die 3 volt te maken. Het is niet meer dan logisch dat je, wat je ook doet, de lipo niet aan de ondergrens van het voltage brengt zodat je hem sloopt....dat begrijpt geloof ik iedereen wel.
Wat ik bedoelde is dat de levensduur van je lipo bij normaal gebruik langzaam terugloopt. elke lading weer loopt de levensloop ietsjes terug.
Als je nou je lipo constant leegtrekt tot het punt waarop de heli de powersaver gaat inschakelen en dus kracht minderd, dan verkort je de levensduur aanmerkelijker en gaat je lipo veel sneller in power achteruit dan wanneer je de lipo voor 80% leegvliegt.
Dat is de enigste reden dat ik met een timer vlieg....puur om te weten wanneer ik (ongeveer) aan die 80% zit.

Lipo's van 340,00 euro ser stuk wil je wel zuinig op zijn dacht ik zo ;)

Acoord. Ik vraag mij alleen af of de uitspraak dat als je meer dan 80% eruit vliegt dat dan de levensduur van je lipo 'aanmerkelijk verkort wordt' wel waar is. Volgens mij niet namelijk. Het is wel aan te raden om het te doen, gewoon om te voorkomen dat je echt een keer te ver gaat, maar volgens mij zit er geen verschil in levensduur tussen een lipo die altijd tot max 80% is leeggevlogen of eentje die altijd is leeggevlogen tot 3 volt per cel.

Ik denk als je het helemaal zou gaan onderzoeken, dat de uitkomst zou zijn dat de meeste schade aan lipo's (dus ook verkortings levensduur) eerder onstaat door domweg te zwaar belasten van een lipo, dan te ver leegtrekken.

Of het crashen van een vliegtuig waarbij de LiPo ook de geest geeft of per ongeluk je Flight Power 3S Evo 25 2500mAh in je Twinstar aangesloten laten zitten (regelaar wel uit) en na een week er achter komen dat je deze mist *he, die zit nog in het vliegtuig zeker* en deze dan helemaal bol uit het vliegtuig haalt waarbij de totale spanning nog 1,4 volt is etc, etc :cry:

Voor mijn kleine LiPo's interesseerd het mij niet zo dat zo'n ding van 12 euro maar 150 keer mee gaat ipv 160 keer. Dan koop je weer een nieuwe. Met dure LiPo's is dat inderdaad een ander verhaal.

Nou lees ik allemaal berichten over het niet onder de 3 volt komen of 2,6 of whatever.
Wat ik bedoelde met een timer vliegen om de 80% regel in de gaten te houden heeft niks met die 3 volt te maken. Het is niet meer dan logisch dat je, wat je ook doet, de lipo niet aan de ondergrens van het voltage brengt zodat je hem sloopt....dat begrijpt geloof ik iedereen wel.
Wat ik bedoelde is dat de levensduur van je lipo bij normaal gebruik langzaam terugloopt. elke lading weer loopt de levensloop ietsjes terug.
Als je nou je lipo constant leegtrekt tot het punt waarop de heli de powersaver gaat inschakelen en dus kracht minderd, dan verkort je de levensduur aanmerkelijker en gaat je lipo veel sneller in power achteruit dan wanneer je de lipo voor 80% leegvliegt.
Dat is de enigste reden dat ik met een timer vlieg....puur om te weten wanneer ik (ongeveer) aan die 80% zit.

Lipo's van 340,00 euro ser stuk wil je wel zuinig op zijn dacht ik zo ;)

Gewoon lekker brandstof vliegen en je hebt geen probleem. Ook niet met de kou. Ik vlieg ook elektro maar de beleving met herrie en rook is niet te evenaren. En voor 340 euro (bijna ruim 700 gulden!!!) koop je een vette motor. Nee, ik ben niet helemaal kapot van lipo's tot nu toe met mijn 600's. Bij een brandstofmotor zie je tenminste wanneer hij bijna leeg is. Nee, ik vind de hype rond elektro ronduit overdreven en ook niet altijd terecht.En wil je een middagje vliegen dan heb je ten minste 2 lipo's nodig (extra set, of 2x2)

loges

Een middagje vliegen op 2 lipo's :) Dan heb je denk ik heeeeele grote in je heli zitten.
De discussie brandstof of electro is ook al vaker gevoerd en voor allebei is wel wat te zeggen. Op verschillende clubs mag je trouwens al geeneens brandstof meer vliegen...alleen nog maar electrisch.

...een vette motor.... :) om daarna al dat vet van je heli af te gaan boenen...want da's wel een nadeel van nitroheli's...ze worden baggervet die dingen ;)

Voor het gemak vergeet je de brandstof dan maar even die je met liters tegelijk wegvliegt? (nee, ik wil geen discussie over brandstof en electro hier starten)

Back