H
hezik
Guest
Maar jouw hele theorie over belasting versus leegvliegen. Is dat een onderbuikgevoel theorie, of is daar ook bewijs voor ?
Daar is ook bewijs voor, namelijk in de werking van lipo's. Grofweg zijn er 3 dingen waar een lipo niet tegenkan:
1) overladen
2) overbelasten
3) te ver leegvliegen
Dit hangt eigenlijk allemaal samen met de voltages. Je kunt zeggen dat een lipo extra hard slijt als ie boven de 4.2 volt komt, of onder de 2.6 volt (geloof ik, die laatste waarde kan ook 2.5 zijn ofzo, gaat even om idee).
Als je nu een lipo te zwaar gaat belasten, wat gebeurd er dan? De lipo zal de stroom niet kunnen leveren en daardoor zal het voltage zakken. Misschien dat het gemiddelde voltage wel boven de 2.5 blijft, maar het kan bv. zijn dat delen van de cel toch onder dat potentiaalverschil komen, waarna er beschadiging optreedt.
De combinatie van deze factoren zorgt ervoor dat het voor helivliegers verstandig is (sowieso in het algemeen is het niet onverstandig) om je lipo niet verder dan 80% leeg te vliegen.
Onder laboratoriumcondities kun je een lipo gewoon van 4.2 tot 2.5 volt herladen en dat ettelijke duizenden cycles lang. Dat is wat de mensen van Kokam, Flightpower, enzovoort, ook gedaan hebben, die cijfers zijn gewoon beschikbaar.
Natuurlijk slijt een lipo tijdens gebruik, dus nee ook mijn lipo's of die van wie dan ook, hebben niet het eeuwige leven. Ik bestrijd ook niet dat lipo's slijten.
Het gaat hier om 'toegevoegde extra slijtage', zeg maar. Als je je lipo's continu tot aan de grens belast, zullen ze extra hard slijten. Dat maak je erger door ze inderdaad echt leeg te vliegen onder een hoge belasting.
DAT is dus de reden dat het verstandig is om niet verder dan 80% leeg te vliegen. Dat wordt dus veroorzaakt door het gebruik, maar is niet iets wat aan de lipo toe te schrijven.
De uitspraak dat een lipo 'sneller kapot' gaat als je 'm onder de 3 volt leegmaakt, is domweg niet waar of op z'n minst incorrect. Daar reageerde ik op. Het gaat om de combinatie van onder dat voltage leegvliegen met een hoge belasting. Hoe dichter je bij het absoluut minimum voltage komt, hoe lager de belasting (stroom) mag zijn. Uiteindelijk zal die stroom oneindig klein worden.
@mopilot: elke lipo kan tot 2.5 volt leeggetrokken worden en tot 4.2 volt geladen. Die waardes liggen besloten in de chemie van 'het lipoproces'. Als SLS ZX dat niet kunnen, zijn het geen lipo's, of lipo's waar electronica danwel chemie aan toegevoegd is. Overigens ruikt het een beetje naar marketingpraat, want als je zegt 'je mag deze lipo niet onder de 3.4 volt leegvliegen' dan heeft ineens ELKE lipo een vlakke ontlaadcurve. Simpelweg omdat je op die manier de meest steile stukken van de grafiek domweg uitsluit. Zo kan ik het ook.
Ik heb de beste lipo ooit in de aanbieding, met de meest vlakke ontlaadcurve ooit. Het is een 5000mAh fligptpowerpakket, maar je mag 'm niet boven de 4 volt laden en niet onder de 3.6 volt ontladen. Moet je eens kijken hoe vlak je ontlaadcurve dan is...

In de praktijk zijn lipo's echt wel 500 cycles of meer bruikbaar, alleen haalt praktisch niemand dat, omdat we allemaal fouten maken. We sluiten ze kort, belasten ze te zwaar, laden ze verkeerd, enz, enz.
Laatst bewerkt door een moderator: