Lipo's met 4mm en 5mm goud plug gebruiken

Ik gebruik momenteel Lipo's (2S hadcase +-6600mAh moest dit van belang zijn) maar daarin 2 aansluitingen voor 4mm goudpluggen. Aan mijn esc hangen de + en - vast met aan het einde de 4mm goudplug voor in de lipo. Tot zover geen probleem.
Ik heb nu nieuwe lipo's gekocht maar wat blijkt nu, deze zijn voorzien voor 5mm goedpluggen. Nieuwe goudpluggen die aan de esc hangen varvangen is geen goed idee omdat ik ook nog mijn "oude" lipo's wil gebruiken.

Wat is nu een elegante oplossing?
Een verloopstukje maken voor 4mm plug naar 5mm plug voor als ik mijn nieuwe lipo's gebruik?

Als in de toekomst alleen Li-Po's met 5 mm goudplug beschikbaar zijn dan zou ik de 4 mm goudpluggen op de ESC vervangen door 5 mm exemplaren. Dan een verloop maken van 5 naar 4 mm om de oude Li-Po's te kunnen blijven gebruiken.

Wat ik al meerdere malen heb gedaan is het 4mm busje vertinnen vanaf het midden van het busje tot de onderzijde (dus niet helemaal), vervolgens met een tang oppakken en het 4mm busje half in de 5mm schuiven (let erop dat de opening van je busje bestemd voor je mannelijke plug wel aan de goede zijde zit) en dan het uitstekende deel van je 4mm plug verhitten met een goede soldeerbout. Tijdens dit verhitten een kleine hoeveelheid verse tin aanvoeren tot alles binnen enkele seconden vloeit en vervolgens het 4mm busje voorzichtig met de hete bout in het 5mm busje schuiven, totdat je de goede diepte hebt bereikt.
Denk eraan dat de laatste stappen in dit proces kort moeten zijn. Dus een goede hete bout, goed tin en een vaste hand.

Back