lipo's of esc defect?

hallo

met die miezerig weer toch maar mijn gecrashte df36 terug eens opgenkapt.
Vandaag willen vliegen in de tuin,de bird komt goed op toeren tot hij positieve pitch moet geven.
Met de ene lipo kan ik wat hooveren maar dan trekt de esc de boel toe en met de andere lipo krijg ik hem zelfs niet van de grond.
nu is de vraag lipo of esc? want het zou me sterk verbazen dat alletwee de lipo's zelfde tijd defect gaan(half jaar oud "Mystery")
gemeten op de dean stekkers 11.90v en de andere 12.45v.
op de balanceer plug
zwart op rood 11.9 en 12.4v
rood op groen 4v 4.5v
rood op geel 8v 8.27v
groen op geel 4v 4.5v
groen op zwart 8v 8.27v
geel op zwart 4v 4v

de ene heeft gecrash,maar de andere niet en voor zover ik weet hebben ze altijd gewerkt voor de crash,en sindsdien niet meer gebruikt.
Altijd opgeladen met lipolader met balancer(deze lader http://www.align.com.tw/html/en/assembly/rcc_4cxe.htm)

nu is de vraag lipo's defect of esc een herprogrameren (is na de crash nog niet geherprogrameerd geweest en ik weet niet of een esc zijn programma kan "klutsen " bij een crash)

wie weet raad?

greets gianni

Van het pack van 12,4 volt loopt 1 cel zwaar uit de pas. Dit eerst oplossen voordat je hem verder gebruikt!! Tevens is de spanning van de andere twee cellen VEEL te hoog. Lijkt erop dat de balancer zijn werk niet goed gedaan heeft. Als ik het verhaal verder lees verwacht ik toch dat je probleem in de lipo's zit. Probeer, als het lukt, de spanning van het 11.9 volt pack eens te meten onder volle belasting.

hoi Huibert.

De lipo's hangen nu aan de lader en wanneer deze volledig gebalanceerd zijn zal ik nogmaals de metingen doen.
De waarden die ik opgaf was na het testen van de lipo's gisteren dus er is wel wat mee "gevlogen"
ik post asap de waarden van de opgeladen lipo's
Hoe meet je onder volle belasting?
heli opspinnen en dan proberen aan de lipos te meten lijkt me iets te gevaarlijk, en de bladen erafdoen geeft geen volle belasting meer?

mvg gianni

Van het pack van 12,4 volt loopt 1 cel zwaar uit de pas. Dit eerst oplossen voordat je hem verder gebruikt!! Tevens is de spanning van de andere twee cellen VEEL te hoog. Lijkt erop dat de balancer zijn werk niet goed gedaan heeft. Als ik het verhaal verder lees verwacht ik toch dat je probleem in de lipo's zit. Probeer, als het lukt, de spanning van het 11.9 volt pack eens te meten onder volle belasting.

hallo

de lipo's terug opgeladen en hier zijn volgende metingen

gemeten op de dean stekkers 12.50v en de andere 12.53v.
op de balanceer plug
zwart op rood 12.50v en 12.4v
rood op groen 4.20v en 4.18v
rood op geel 8.40v en 8.40v
groen op geel 4.20v en 4.21v
groen op zwart 8.30v en 8.35v
geel op zwart 4.08v en 4.14v

dat zijn de waarden juist opgeladen.
Wat ik wel ondervind is dat wanneer ik de draden manipuleer of lichtjes druk geef op de lipo's terwijl ze laden,de groen lichtjes terug rood worden van de lader.

mvg gianni

Als je een auto lamp, 60Watt oid, als belasting gebruikt zit je al op 5Amp. Zit er een slechte cel bij dan verwacht ik dathij zich hierbij al wel verraad :snipersmile:. Ook klopt jouw meting niet helemaal, zie een cel vanaf rood gemeten die 4,2 volt die meet je vanaf de andere kant op4.08 :confused:. Dit kan ook komen door slechte verbindingen.

Ook klopt jouw meting niet helemaal, zie een cel vanaf rood gemeten die 4,2 volt die meet je vanaf de andere kant op4.08 :confused:. Dit kan ook komen door slechte verbindingen.

dit begrijp ik niet goed?Wat bedoel je met langs de andere kant?
De eerste waarde die er naast staat is de 1e lipo de 2 waarde de 2e lipo.
dus :
rood op groen 4.20v en 4.18v-->dit is een cel
groen op geel 4.20v en 4.21v-->dit is een cel
geel op zwart 4.08v en 4.14v-->dit is een cel
dus die 4.2 zit op cel rood groen en die 4.08 zit op de 3e cel geel zwart.
Nu die cellen hangen wel aan elkaar maar ik kom er nog altijd niet uit wat je bedoeld met langs de andere kant gemeten want de waarde spreken over 2 verschillende cellen?
Het kan ook zijn dat ik het niet goed begrijp :-) dus neem mijn theorie niet letterlijk over ;-)

nu wat het belasten betreft,rechtreeks op de dean stekker of cel per cel met de lamp aflopen?

mvg gianni

Laatst bewerkt:
rood op groen 4.20v en 4.18v-->dit is een cel
groen op geel 4.20v en 4.21v-->dit is een cel
geel op zwart 4.08v en 4.14v-->dit is een cel
Zo te zien loopt onbelast de cel tussen geel en zwart al uit de pas.
Nu met de lamp het totale pakket belasten en per cel de 3 celspanningen meten.
Wel snel doen omdat de spanningen in belaste toestand niet constand blijven.
Zo nodig de metingen een paar keer herhalen zonder de belasting los te koppelen.
Ik gok dat de cel tussen geel en zwart al snel door de mand valt.

Laatst bewerkt:
Jij meet per pack van rode draad naar zwart en ook nog een keer van zwart richting rood, tenminste zo lees ik jouw gegevens. Lees ook totaal 6 getallen per accu, of ik lees het verkeerd:oops:. De lamp op de deans plug zetten nen dan meten evt na 5 min nog een keer.

hier zit dus ons probleem ;-) in communicatie

rood op groen 4.20vis van de eerste packe en 4.18v is van de 2e pack.
Ipv al de metingen 2 maal op te schrijven heb ik gewoon pack 1 en 2 naast elkaar getypt.
Wat ik zeer raar vind is dat van beide packs dezlfde cel kapot zou zijn?
morgen eens om een lampje gaan en meten.

mvg gianni

hier zit dus ons probleem ;-)
Wat ik zeer raar vind is dat van beide packs dezlfde cel kapot zou zijn?
morgen eens om een lampje gaan en meten.

mvg gianni
Maar we zitten nu weer op de zelfde golflengte.
Zelfde cel zou wel toevallig zijn maar zijn de pakketjes even oud en heel belangrijk werkte het balanceren altijd correct.
Dus ook maar eens meten tijdens laden/balanceren.

hallo

ik denk dat ik van een pack het probleem gevonden heb..
op de mindere cel zit een miniscul gaatje waaronder wat groen te zien is en dit helemaal boven in de hoek onder de tape.
Ik denk niet dat hij volledig door is maar toch.
Ik ben daartoevalig opgekomen door te ruiken aan de lipo en deze gaf zo een vloeistof geur af.
nu heb ik vroeger van defecte lipo een 2s pack gemaakt.
Zou dit ook andersom werken,maw van een 2s1 cel afdoen en vervangen met de defcte cel,wetende dat beide pakken zelfde merk en zelfde v zijn alleen weet ik niet meer of de Mah zelde zijn.

mvg gianni

Als je twee uiterlijk even grote en even oude cellen wil controleren of ze gelijk zijn zet ze dan in serie en meet nauwkeurig het spannings verloop tijdens het laden en ontladen zonder balanceren.
Als de spanningen in beide gevallen in de pas blijven dan heeft het zin om ze als pakket te gebruiken.

Laatst bewerkt:
Back