Lipo's onschadelijk maken

En dat is dus niet gevaarlijker, om die lipo in een metalen bak (de andere batterijen) te leggen.

Hier gaan de lipo's ook ontladen, doorschoten in een zoutbak. Restwater de tuin en alle planten en het gras groeit nog. Dat lijkt me beter dan een lipo zomaar af te geven aan iemand die er niets over kent. Nu is je accu misschien ontladen, maar als het binnenbrengen van lipo's op zo'n manier een gewente word zal het niet lang duren voor er een geladen exemplaar afgeleverd word omdat ie bol staat, met alle mogelijke gevolgen vandien.

Gz

Op de site van desbetreffend afvalverwerkingsbedrijf staat wel degelijk dat je lithiumbatterijen (die gevaarlijk kunnen zijn) mag afgeven:
- ofwel moet je de batterij leeg binnenbrengen.
- ofwel mag je de batterij nog geladen afgeven maar dan moet je de polen goed afschermen.

Ik heb de lipo's zo goed als leeg gemaakt (3v per cell), de polen afgeschermd met krimpkous en vervolgens de kabels nog eens vastgeplakt rond de lipo zodat ze nog eens extra zijn afgeschermd.

Als dat niet genoeg is, dan weet ik het ook niet meer.
Wat het afvalbedrijf ermee doet, da's hun zaak.
Ze beweren dit soort afval te verwerken, ik heb het hun niet opgedrongen...
Wel jammer dat ze hun werknemers geen betere opleiding geven m.b.t. gevaarlijk afval.

En hoe andere mensen/modelbouwers hun gevaarlijk afval/lipo's binnenbrengen, geen idee.
Eerlijk gezegd is dat ook mijn taak niet, iedereen moet zelf zijn/haar verantwoordelijkheid daarin nemen.
Mijn taak is ervoor te zorgen dat ik mijn eigen lipo's op een zo goed mogelijke manier wegbreng.

Mocht ik een tuin hebben gehad...
Maar ik kan hier het risico niet lopen, het grootste gedeelte van het huis is in hout.
Overal liggen mooie (echte) parketvloeren.
En wij zitten op de bovenverdieping, tegen dat ik beneden ben met een brandende lipo.
En zeg nooit "mij zal het wel niet overkomen"...

steeds meer apparaten hebben lithium batterijen.
Denk aan telefoons, laptops, mp3 spelers. Stofzuiger robots en weet ik wat meer al niet.

Dit soort accus worden ook ingeleverd. Gewoon een lipo inleveren bij de chemokar en zorgen dat de polen niet open liggen en accu niet vol is.

Back