lipo's parallel gebruikt, serie laden ?!?

Ik ben bezig om een toestelletje af te maken.
Nu was de accu ruimte zo beperkt. Dat ik alleen maar accu's achterelkaar kon zetten. Hierdoor heb ik iets kleinere accu's genomen. (i.v.m. de hoogte), en wil deze parallel gaan gebruiken. Zodat ik de mAh bij elkaar kan optellen en toch een leuke vliegtijd krijg.

Maar parallel laden gaat niet zou ik zeggen. Want dan klopt de instelling niet die je in de lader doet.

Het gaat om een pakket van 4S2P. Mijn lader kan 8S aan.
Dus nu was ik aan het denken. Als ik ze parallel belast in het vliegtuig. Kan ik ze dan daarna loskoppelen en in serie plaatsen en dan als 8S opladen?
Of zitten er adertjes onder het gras, waardoor dit niet kan en ik de lipo's sloop

Je kan jouw lipo's gewoon paralel gebruiken en in serie laden dat is geen probleem.

Paralel laden is ook mogelijk.
Ik laad mijn 12S (2x6S) lipo's ook paralel op een 6S lader.
Dat is heel goed te doen maar je moet deze lipo's dan wel altijd samen gebruiken zodat ze altijd even ver ontladen zijn en evenveel cycles hebben gehad.

Het enige nadel van paralel laden is dat de lader het waarschijnlijk niet merkt als er een slechte cel in één van de packs zit.
Daarom moet je af en toe de 6S packs even apart opladen.

Hier kan je alles vinden over paralel laden:
About parallel charging of Lixx / PB packs. - RC Groups

Laatst bewerkt:
Waarom niet parrallel laden? Welke instelling klopt niet dan? Als je bv 1000 mAh packs hebt en dan 2 dan stel je de lader in op 2000 mAh, want dat is het pakket geworden.

Waarom niet parrallel laden? Welke instelling klopt niet dan? Als je bv 1000 mAh packs hebt en dan 2 dan stel je de lader in op 2000 mAh, want dat is het pakket geworden.

Dat zou natuurlijk ook kunnen, zover had ik nog niet nagedacht.

Maar dan ga ik liever voor alles in serie te laden. De pakketten blijven altijd samen. Ze zijn genummerd, dat ik er geen door elkaar haal.
Ik weet ook niet wat de lader doet, als ik 4S instel en op 8S wil balanceren. Door gewoon in serie te laden, is dat probleem ook verholpen

De beste manier is altijd de packs zo laden als je ze gebruikt. Parrallel laden is ook veiliger dan serie. Mocht er toch een verschil in zitten dan trekken ze met parrallel gelijk en in serie kunnen ze kapot gaan.

In serie gebruiken en parrallel laden is zelfs een beter idee dan weer in serie laden :)

Het is al veel vaker besproken hier op het forum, "laad je accu's zoals je ze gebruikt". Zo heb je het langste plezier van je accu's en loop je het minste risico.

Ja, je kan de accu's parallel gebruiken en dan in serie laden maar dan blijft het mogelijk dat er onbalans tussen de cellen van de twee pakketten bestaat. Dus gewoon de accu's parallel schakelen en altijd zo houden! Als het even kan ook de balanceer stekkertjes parallel schakelen, ook in je model! Het wordt voor jouw en je lader gewoon één groot pakket.

En de instellingen?, zoals Tadango al heeft uitgelegd is dat ook heel simpel!

Back