lipo's parallel schakelen

ok, ik heb hieromtrent via de zoekfunctie al heel wat gevonden, maar er is toch nog iets waar ik niet helemaal zeker over ben. het zit dus zo:
Ik heb hier 2 nieuwe lipo's 2s1p 4000mAh 15c liggen. Ik wil deze parallel schakelen, dus rood aan rood en zwart aan zwart solderen. Hetgeen ik mij nu afvraag is het volgende: kan ik de balancerstekkers gewoon op dezelfde manier aan elkaar zetten, en kan ik nadien het geheel balancen met die ene stekker die over blijft?

De balancerdraden balanceren elke cel afzonderlijk.
Dus als je die draden ook gaat verbinden dan denkt de lader dat hij 1 cel balanceert maar dat zijn er dan twee....kortom, niet doen. Gewoon elke lipopack los van elkaar balancen.

Even een ander geluid laten horen.

LiPo cellen parallel laden én balanceren gaat prima. De twee parallel geschakelde cellen worden door de balancer gezien als één cel.

Er is één restrictie, doe dit alleen met nieuwe cellen en gebruik ze alleen parallel. Om kleine ladingsverschillen te voorkomen kan je het beste de nieuwe pakketten eerst apart laden en dan parallel schakelen. Doe dit met veel aandacht. Een kortsluiting is snel gemaakt en dat wil je met cellen van deze capaciteit niet meemaken. Oppassen dus!!!

Je kan de balanceraansluitingen parallel schakelen, maar je kan ook één balancerkabel gebruiken en de individuele cellen parallel verbinden. Dit zou mijn voorkeur hebben.

Hou er rekening mee dat nu de capaciteit van je pakket is verdubbeld, de maximale stroom die het pakket kan leveren is verdubbeld, de uitgangsspanning is gelijk gebleven.

Verder is de maximale laadstroom verdubbeld.

Laatst bewerkt:
Je kan de balanceraansluitingen parallel schakelen, maar je kan ook één balancerkabel gebruiken en de individuele cellen parallel verbinden. Dit zou mijn voorkeur hebben.

dit begrijp ik niet zo goed. Mijn idee was om de 3 balancerdraden van de ene accu gewoon te verbinden met de 3 draden van de andere. dus van één accu de balancerstekker verwijderen. Kan het ook anders?

kan perfect , je kan er zoveel van zelfde type ( cap etc ) parallel schakelen als je zelf wil

electro_5.jpg

hier heb ik vier packs ( kokam h5 4000 aan elkaar gehangen tot een 6S4P pack ) de lader ziet het als een 16Ah pack zeg maar , alle balancerdraadjes van dezelfde kleur met elkaar verbonden en klaar , ziet er wel rommelig uit , maar wat wil je als er uit elke accu 9 draden komen :)

Even een ander geluid laten horen.

LiPo cellen parallel laden én balanceren gaat prima. De twee parallel geschakelde cellen worden door de balancer gezien als één cel.

Maar fysiek zijn en blijven het twee cellen. Hoe gaat de balancer dan om met verschil in ladingen van die 2 paralelle cellen. b.v. cel 1 is 'vol' en cel 2 moet nog 10% laden...wie zegt nou dat de balancer niet een extra lading in die volle cel geeft ? Ze zijn aan elkaar verbonden dus zal de volle cel ook een lading krijgen ....zo overlaadt je die cel dan lijkt mij.

Duidelijke uitleg.

Waarom doen ze dat dan niet bij bv een 10c lipo.
Gewoon de boel aan de balancer draden parallel en je hebt maar 6 draden ipv 11
Kleinere accu's zou niet zo nodig zijn omdat de balancerkabel van een 3c acuu wel meevalt, maar zelfs al een 6c accu met 7 draden is toch al een flinke bos :)

bedankt voor de snelle en duidelijke reacties.
Ik zat met het probleem dat één pack afzonderlijk niet genoeg stroom kon leveren voor mijn slash met 9T ezrun-setje. Nu ik de 2 packs aan elkaar gehangen heb werkt alles perfect :)

als ik de uitleg van N.P.S goed begrepen heb, heb ik dus nu een 2s2p 8000mAh pack dat 240A kan leveren en geladen mag worden aan 8Ah. correct?

Laatst bewerkt:
Bijna correct het is nu een 2s2p pakket van 8.000 mah en 15C belastbaar. De maximale belasting is dan 15 x 8000 ma = 120.000 ma dus kort 120 ampere.

De maximale laadstroom is 8 Ampere (de aanduiding voor stroomsterkte) en niet 8 Ah ( de aanduiding voor capaciteit).

Nou...eigenlijk kan je er wel 16A uithalen...alleen issie dan al na een half uur leeg.
4A en je doet er 2 uur mee :)

Back