Lipos vol of leeg wegbergen?

Stevo

Forum veteraan
Ik vermoed dat er al veel over geschreven is op dit forum maar ik zie door het bos de bomen niet meer.

Een goede vriend van mij beweerdt dat lipos steeds vol moeten weggeborgen worden omdat het anders funest is voor de levensduur van dit soort batterijen.

Heeft hij gelijk of is het dat Nickel Cadmium spook die ons nog steeds achtervolgt?

Stevo

Stevo zei:
Ik vermoed dat er al veel over geschreven is op dit forum maar ik zie door het bos de bomen niet meer.

Een goede vriend van mij beweerdt dat lipos steeds vol moeten weggeborgen worden omdat het anders funest is voor de levensduur van dit soort batterijen.

Heeft hij gelijk of is het dat Nickel Cadmium spook die ons nog steeds achtervolgt?

Stevo

Aan allen die zich hebben bekeerd tot de LIPO's.
Let goed op in de wintermaanden met de lipo's, namelijk de vliegfrequentie zal toch bij velen wat minder zijn (uitgezonderd indoor).
Leg ze niet volledig vol geladen weg voor pakweg een maandje of zo, gaat niet goed komen, heb dat namelijk wel gedaan en mijn verrassing was groot toen ik erachter kwam dat de lipo's grote moeite kregen met vermogen leveren, wist ik veel?
Geladen vlak voor het vliegen, (ging +/-200mAh bij op 4,4 Amp) in de kist gedaan en na pakweg 1 tot 1/5 minuten vliegen werd de minimale afslag spanning bereikt, 9 volt voor 3S, (even achteruit gebeden ) de pakketten aan de lader gehangen en tot mijn ontzetting sloeg de lader af op " falsche hardware" (schulze 330) en toen de boel maar gaan onderzoeken, advies vragen/zoeken en ervaringen uitwisselen en uiteraard gezocht op internet. )
Heb ze wel weer in "goede" conditie kunnen krijgen door ze weer diep te ontladen tot minimale spanning, (3 volt per cel) en dan met maximaal 1C weer te laden, en dat een paar maal, heb ze hierdoor weer tot maximaal 90% capaciteit kunnen krijgen (phoe ) blijft duur speelgoed toch?
Hierna konden ze weer voldoende vermogen leveren.(eerst handwarm gemaakt en dan pas vliegen).
Dus ik doe nooit meer, na het vliegen op een vliegdag, de lipo's maximaal opladen, maar eerst volledig ontladen en dan maar tot zo'n 30 tot 40% weer te laden om ze daarna weg te leggen.
Eigenwijs? dat is dan maar zo.
Betrof overigens de ELE lipo's van 2200mAh (2 pakketten van 2X2200mAh).

Groet Ger Kovacs

Back