Lipo's winterklaar maken ??

Doordat de ontlaadkarakteristiek van LiPo's (en NiMH) vlak is, geeft een spanningsmeting weinig informatie over de lading van de accu's.

Doordat de ontlaadkarakteristiek van LiPo's (en NiMH) vlak is, geeft een spanningsmeting weinig informatie over de lading van de accu's.

Bij LiPo's is dat niet helemaal waar Ron. De ontlaad karakteristiek van LiPo's zijn min of meer vergelijkbare met die van loodaccu's. Binnen bepaalde grenzen kan je bij deze accu's wel degelijk het één en ander zeggen over de nog resterende capaciteit aan de hand van de celspanning.
Dat geldt alleen bij niet al te hoge ontlaadstormen. Heb je een accu die je volgens de gegevens met 20C mag ontladen dan zal de celspanning bij 10C nog gebruikt kunnen worden om iets te zeggen over de nog resterende capaciteit. Bij 15C wordt het al problematisch en bij 20C kan het echt niet meer.
Ga maar eens zoeken op het internet dan kan je deze grafieken wel vinden. Één voorbeeld is HIER, maar er zijn (waren?) er veel meer te vinden.

Hee, da's inderdaad minder vlak dan NiMH/NiCd. Dank :)

image020.jpg

heel simpel, nominale spanning 3.7v/cel, lipo leeg = 3.2v, lipo vol = 4.2v / per cel

Als je geen vaste hand hebt gebruik je best een lipochecker die de spanning weergeeft, maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen die een vliegtuig of heli kan besturen ook een voltmeter kan hanteren!!

maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen die een vliegtuig of heli kan besturen ook een voltmeter kan hanteren!!

Een elektro experte knipte voor een half jaar ook zijn lipokabel door met een schaar om er nieuwe connectors aan te solderen.

De schaar kon in de kliko . ;)

De meeste beginners hebben niet eens een multimeter denk ik .

Mvg Johan

heel simpel, nominale spanning 3.7v/cel, lipo leeg = 3.2v, lipo vol = 4.2v / per cel

Als je geen vaste hand hebt gebruik je best een lipochecker die de spanning weergeeft, maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen die een vliegtuig of heli kan besturen ook een voltmeter kan hanteren!!

Nee, nee, zo simpel is het niet! Kijk maar eens goed naar de grafieken die Ron heeft geplaatst.
Van 4,2V (vol) zakt de spanning afhankelijk van de belasting vrij snel terug! Dan krijg je een vrij lange periode waarbij de spanning een heel stuk langzamer zakt. Uiteindelijk zal de spanning heel snel inzakken wanneer de accu vrijwel leeg is.
Kijk je goed naar de grafieken dan zal je zien dat die spanningen ook nog zeer sterk afhankelijk zijn van de belasting. Hoe meer stroom je uit de accu trekt des te verder de spanning inzakt.
Hier kan je ook aan zien dat die Voltspy's en dergelijke niet direct een juiste aanwijzing zullen geven of de accu leeg is of niet. Wanneer de belasting maar 1C is zal de accu zo goed als leeg zijn wanneer de spanning is gezakt tot 3,4V. Trek je echter 10C uit de accu dan zal bij een spanning van 3,4V er nog ongeveer een kwart in de accu zitten.
Daarom moet je eigenlijk alleen de spanning meten als je de LiPo niet belast en als hij al een poosje de tijd heeft gehad om "tot rust" te komen als je er erg veel stroom uit hebt getrokken.

Back