Liposaver brandt bij volle accu

• Topicstarter Topicstarter Nico de Boer
  • Startdatum Startdatum
N

Nico de Boer

Guest
Hallo, ik heb een Cessna 182 gekocht samen met een 7.4s lipoaccu en lader.

Ik heb de lipoaccu 1 keer leeggevlogen totdat hij leeg was.

Later heb ik er een liposaver opgezet. Maar die liposaver brandt nu ook als ik vol gas geef en de accu vol zit.

Is mijn lipoaccu soms stuk omdat ik hem een keer volledig leeg heb laten lopen?

antwoord: JA.
je kan eigenlijk alleen een lipo gebruiken als je er een liposaver op aangesloten hebt. deze lipo kan je waarschijnlijk niet meer gebruiken, voortaan altijd een lipo saver gebruiken!!
dit is zonde van het geld.

Ja, maar hij laad nog wel goed, ik kan hem gewoon nog opladen en opnieuw gebruiken.

Heb je wel de juiste lipo-saver ? ik bedoel dus het juiste voltage.
Je lipo hoeft heus niet meteen stuk te zijn maar kijk eens goed na of het voltage klopt wanneer de saver in werking gaat.

Mijn liposaver is voor 2 cellen bedoeld en mijn lipoaccu is ook 2 cellen.

watvoor lipo is het? (hoeveel mah en hoevel C?)
het kan namelijk ook zo zijn dat je motor zowieso teveel ampere uit je lipo trekt, dan zakt de spanning zo hard in dat het lijkt offie leeg is (voor de liposafe). Op die manier kan je er wel mee vliegen, alleen gaat je lipo dan maar een paar keer mee.

Als je hem echt leeg heb gevlogen, dan is dat wel heel stom eerlijk gezegd. Er is hier op het forum meer dan genoeg voor gewaarschuwd! Lipos nooit verder dan 2,5 volt per cel leeg trekken, liefst boven de 3 volt blijven. Meestal als ik heb gevlogen geeft mijn 2s lipo zonder belasting nog zo'n 7,5 volt. Dan zit je nog wel goed.

De meeste nieuwe regelaars hebben een lipoafslag die de motor gewoon terug schakelt. hoor je meteen wanneer je moet landen. Een liposafe werkt hetzelfde maar dan met een ledje.

1800mah
Ik weet niet hoeveel C, maar er staat op:

Do not discharged over 8C for a long time.

Er zit trouwens een brushed 480 motor in.

Je zit dan net over de limiet van je lipo heen. Meten is weten vooral met lipo's. Een speed 480 met gunther prop trekt al snel iets van 15 ampere. Jou lipo mag/kan maar 14,4 ampere leveren.

Zorg voor een heel goede mulitmeter (aldi) of koop een speciale meter die gemaakt is voor ons modelbouwers. bijvoorbeeld een Astro Wattmeter of iets wat daar op lijkt.

Back