LipoSAVER of Accu ??!

Hi Allen!

Ik heb iets vreemds op het moment dat ik een volle accu ( 11,1v 3950mah 12C )
aansluit op mijn LIPO saver en ik ga vliegen met mijn quadrokopter na enkele seconden gaan al de rode leds (op de liposaver) branden. (eigenlijk alleen als de motoren op toeren zijn) Als de Quad weer op de grond staat en de motoren staan uit. Geeft de liposaver weer groen licht.

Ook als ik het voltage check, elke cel nog 4,1 volt... Is de LIPO SAVER gek aan het doen? :confused:

Ik meen dat ik het niet heb met een ACCU 11,1v 2500mah (25C) ...
Kan het zijn dat de C waarde van de accu te laag is en dat de ESC te weinig Ampere krijgt. De ESC's zijn 2x 15 A...

Iemand dit eerder al eens meegemaakt?

Dank!

Als de LED op de Li-Po saver gaat branden bij op vol vermogen lopende motoren, dan zakt de spanning onder de alarmeringswaarde. Als de motoren stoppen, zal de spanning oplopen en gaat de LED weer uit.

Dit geeft aan dat je de Li-Po's te zwaar belast, of dat de Li-Po zijn beste tijd achter de rug heeft.

Op zich is het dalen van de spanning onder belasting een normaal verschijnsel. De kwaliteit van de accu bepaalt echter hoeveel dat is.

De spanning van 4,1 Volt die je hebt gemeten is waarschijnlijk zonder belasting. Dat geeft geen enkele indicatie over het gedrag van de Li-Po onder belasting

Laatst bewerkt:
een esc kan doorgaans niet te weinig ampers krijgen. Een esc zal deze gewoon domweg uit de batterijen proberen te trekken.

Dus als je lipo's nieuw zijn, zal je andere lipo's moeten halen met een hogere C waarde. Zijn je lipo's oud, of altijd geladen met een budget lader (zeg een half jaar regelmatig) zijn ze waarschijnlijk over hun beste tijd heen.

Al het voorgaande klopt maar er is nog een punt waar aan gedacht moet worden. Zijn de draden van de accu naar de regelaars wel dik genoeg? Als die draden te dun zijn zal de weerstand te hoog blijken. Wanneer er dan veel stroom door loopt zal er ook (te) veel spanning over de draden blijven staan. Hierdoor zal de spanning die bij de regelaars aankomt ook lager zijn. Als daar ook de LiPo safe zit zal die de lagere spanning "zien" en de rode Led aanzetten.
Behalve de draad dikte zijn ook de gebruikte connectors belangrijk. Als dat goedkope, simpele (Tamiya) connectors zijn kunnen die ook een te hoge overgangs weerstand hebben en deze problemen veroorzaken.

Ook hier geldt gewoon meten is weten.
Sluit een multimeter aan op de liposaver en laat de motor draaien.
Je ziet dan de spanning dalen en je ziet dan meteen of dat volgens je verwachting verloopt.
Je weet zelf immers precies hoe de liposaver is afgsteld.
Herhaal dit met een meting op de accu en je weet waar die spanning zoek raakt.
In de toevoerdraden of zakt de accuspanning zelf.
Het zal wat practische probleempjes geven om aansluiting voor de meter te vinden maar dat is even niet anders.;)
Het maakt trouwens weinig uit wat er op de regelaars staat.
Het gaat er om wat de motoren volgas met de gebruikte props verbruiken en dat moet minder zijn dan de maximum van de regelaars.

Laatst bewerkt:
Back