lippo in mx-12

Ik heb 3s lipo in mijn FX-18. Gewoon mijn originele zenderpakket vervangen zonder diodes o.i.d om de spanning te verlagen. Werkt prima.

Het grote voordeel van lipo's vind ik dat het laden gemakkelijker is. Gewoon af en toe voltanken en niet meer de avond van tevoren moeten gaan bedenken of je de volgende dag gaat vliegen. De reden dat ik mijn pakket heb vervangen was overigens dat mijn zenderpakket (NiCd) niet meer goed was. Na een nacht laden kon ik er nog maak een kleine 15 minuten mee vliegen.

Voor mijn zender heb ik een afgeschreven LiPo pakket gebruikt dat niet meer geschikt was om mee te vliegen. Ik heb wel eens de fout gemaakt om de zender aan te laten staan. Ik kwam hier na 2 dagen achter en toen was de spanning gedaald tot 1 volt (3s pakket). Grappig om te zien dat het pakket nog steeds 1200 mAh slikt (was een kokam 1500 pakket).

Groeten,
Marc

als mijn zender accu 95% vol is staat er bij mij 12,1V
zodra ik op 60 % zit dan geeft de meter aan dat ie 9,7V is

Wat mensen soms vergeten is dat als je 8 penlites(alkaline) batterijen neemt dat deze op 1,5v werken en niet zoals herlaadbare batterijen op 1,2v.
Als je dan rekend kom je niet op 9,6v maar op 12v uit, en als je dan nog eens rekening houd dat die 1,5v variabel is dan zie ik totaal geen probleem dat je een 3s neemt.
Alleen heel goed oppassen met de laadstekker, of je hebt een uitgebrande zender.

Groeten
Lazy

Ik kwam dit toevallig tegen, misschien leuk voor de gene die er naar opzoek zijn. Ik heb voor de rest geen banden met deze winkel!
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=4248

txb18003-9C_t.gif

Lipo Trasmitter Battery w/ Inbuilt Balancer
Time to upgrade! For many years 9.6V Ni-Cd battery packs have been used in RC transmitters, but Dualksy has brought the radio world into the high power of Li-Poly batteries. Dualsky have developed a new Li poly battery packs to replace the old tired Ni-Cd packs. These new packs provide 3 times the duration at half the weight! Now you can charge your radio once a month, instead of once a week!

Also our transmitter Li-Poly battery packs have a built in cell balancer which will protect and balance cells when charging. This will also prolong the life of your battery pack. The battery can be charged while in the radio as long as a Li-Poly charger is used.

No modifications are required, just install the pack into your radio with the Fuatabaplug and fly! All transmitters are programmed to sound a Low Battery alarm and this will allow safe time land the plane and charge your battery.

Output: 11.1v, 1800mah
Dimentions: 95x30x28mm
Weight: 150g

prijs: 23 dollar / 30 inc shipping

oh, ja, beetje oud topic, maar wel interresant, hebben ze die ook met JR stekkerje er aan? (voor de mx-12)

en even een reply op een eerder gepost antwoord, balens is voor een pultzender toch nog meer van belang omdat die alleen maar aan de pult hangt te balanceren, en je met een handzender het ding gewoon in je handen hebt. (dan is het wel vervelend als ie telkens voorover wil vallen, maar als ie aan pult hangt is dat helemaal irritant..

een andere optei zou zijn een rubber antenne te kopen (zo'n korte) :) hebben dezelfde reikweidte, alleen kleiner (en dus weer in balans) of een lipo accu die evenveel weegt (en dus een veelvoud capaciteit heeft) van de nimh/nicd accu :)

En uihm mijn futaba T6 exa heeft maar een zendaccu van 9.6v en 800mah.
Volgens mij is dit nogal weinig en kan de zender dus geen ganse namiddag mee..
Weet iemand hoeveel een vb 1700mah zendaccu kost om die in men zender te plaatsen.
Zo zou ik langer kunnen vliegen,zou dom zijn dat ik niet meer kan vliegen omdat zender leeg was....
Als iemand me even kan pb'en ......

grtz

Ik weet niet hoelang jij normaal gesproken vliegt op een dag, maar mijn MX-12 gaat onwijs lang mee. Ik laad hem misschien 1x in de maand op en vlieg iedere week een paar uur. Meestal als ik de accu laad is dit 1x per maand en dan hooguit voor een minuut of 40 tot 50 (op 0.3 of 0.4 ampere), nog nooit klachten gehad dat de accu ging piepen omdat de spanning te laag was (1x in het begin meegemaakt, maar dat was mijn eigen fout ;)

Wellicht toch maar is je accu nameten, want ik heb met de standaard meegeleverde accu absoluut geen klachten over de tijd dat de zender meegaat 8)

daarintegen mijn 9Z doet het 4 uur krap op 1800 mah.
daar zou het wel een oplossing voor zijn.
maar dan wel een beetje capaciteit lipos erin.

in de zomer geef ik veel les leerling/leraar met de zenders.
de leerling zender neemt dan ook nog eens spanning weg.
dan haal ik de 4 uur niet.

erg vervelend zenders laden op het veld of de gehele dag lesgeven en dan zelf willen vliegen wat niet kan door de lege accu ;)

misschien is je accu ook wel een beetje versleten Gerard?
Volgens mij kan ik veel langer dan 4uur met een wat oudere 1800mAh in een 9Z vliegen. Maar ik heb het eigenlijk nooit gemeten.
Nadeel van lipo is dat het balanceren van het zwaartepunt een probleem is. (voor de mensen die de zender in de hand hebben en het ophangen aan het koortje. )
Bij de 9Z is zo'n aparte batterijbox al krap van binnen, ik denk niet dat daar een veel grotere(kwa capaciteit) accu in kan.

lipos zijn veel kleiner en zelfde gewicht in combinatie met een veel hogere capaciteit is geen enkel probleem.

ik weet niet of dat de 11,1V lipos van graupner misschien een low drop 12V regelaar ingebouwd hebben zitten om de spanning op of onder de 12V te houden.

maar in feite moet de hogere spanning geen probleem zijn veel zenders werken ook op hogere spanning aangezien een volgeladen nicd 8 cel tot wel 15V kan halen. echter zal die wel snel inzakken maar de spanning komt dan toch voor een kortere tijd op de 15V.

denk dat corrien hier duidelijkere antwoorden op heeft en beter kan onderbouwen

Ben benieuwd of mijn zender FF9 (T9CP) tegen 12,6 volt kan.
Als iemand wat weet ,graag een tipje.

gr
Albert

eh.. zit daar ook een 8 cellen pakket in? dan komt het denk ik wel goed..

welke zenders waren dat ookalweer met een 6 cellen pakket? perfect voor 2cellen lipo..

Normaal = 8 * 1,2 volt = 9,6 volt
Dus ben benieuwd als ik er een drie cellen lipo in stop,,,,,max 12,6 volt
of er niks kapot gaat. :!: :!:

gr
Albert

Het probleem is dat er vergeleken wordt met de nominale spanning. Dan is een niet eerlijk vergelijk.
Als we de minimale spanning vergelijken:
3S Lipo: 9,0V (een zender is namelijk een erg kleine belasting)
8Nixx cellen: 8x1,1V=8,8V (De meeste zenders gaan rond de 8,5~9V piepen)

nominale spanning:
3S Lipo: 11,1V
8Nixx cellen: 9,6V

Maximale spanning:
3S Lipo: 12,6V
8Nixx cellen: 8x1,45V=11,6V (Als er nog sneller geladen wordt, kan de spanning kortstondig snel boven de 1,5V uitkomen.)

Vergelijken we dus de maximale bereiken:
3S Lipo: 9-12,6V
8Nixx cellen: 8,8V-11,6V

Het verschil is dan eigenlijk maar klein. De maximale spanning van een Lipo is net wat hoger, maar als er snel geladen wordt, is bij de Nixx cellen de piekspanning ook erg hoog. Bovendien zal de accuspanning snel inzakken onder de 12V. En dat mag al helemaal geen probleem opleveren voor deze zenders.

Elektronischis er dus geen probleem, echter komen er ook andere "problemen" bij kijken.
Is het balanceerpunt nog wel goed bij een lichtere accu? (vooral bij een handzender)
Meestal is de ruimte voor de accu maar beperkt. meestal zijn de 8Nixx cellen als een box gemonteerd, passen daar wel Lipo's in met een grotere capaciteit? De huidige AA cellen hebben immers ook al enorme capaciteiten. (Met dank aan de digitale camera's ed.)

Kortom: De AA cellen zijn zo slecht nog niet.

Back