Lithium Ion of Lithium Polymer

Hi All!

Vandaag bij Toemen m'n Zoom 400 opgehaald. Nu zat er bij het Protech elektro-pakket een Li-Ion accu....

Nu is mijn grote vraag is Li-Ion gewoon het zelfde als Li-Po?

Bij Toemen zei men dat beide termen gelijk waren....... ik heb mijn twijfels :?

Heb in ieder geval 'n Graupner Li-Ion lader erbij gekocht... dus neem aan dat ik wel uit de voeten kan.

Verder nog 2 korte vraagje:

* Throttle curve hetzelfde instellen als bij een nitro heli??
- normaal b.v 0-20-40-80-100
- idle up 1 b.v. 100-80-50-80-100

* In de doos zat nog een paar bredere zwarte, maar wel lagere
houders voor de skids, zijn deze ook te gebruiken?

Prettig weekend!!!

Philippe

En weer 10 punten voor Toemen:
Li-Ion is niet hetzelfde als LiPo, er zit 0,1 volt verschil in.3.6Volt voor Li-Ion en 3,7 voor LiPo. En hoe dat dan uitpakt met verschillende laders ??? Volgens mij wordt nu voornamelijk (uitsluitend) LiPo verkocht

Nee, li-ion is niet hetzelfde als li-po,

Als je een li-ion lader erbij hebt gekocht kan je in ieder geval vooruit ja...

Van dat landingsgestel weet ik niets maar als ie bij de zoom zat neem ik aan dat je hem kunt gebruiken...

Veel plezier ermee... :wink:

De oude li ions zouden 3,6 V per cel zijn. (volgens dit forum in een andere thread)
Nieuwe, modernere li-ions 3,7 V.

Sommige laders zijn op 3,6 of 3,7 V per cel in te stellen.
O.a. de X-peak 3 en plus.

Groetjes,

Huub

De zwarte lagere skids zijn normaal gezien een optie, de zoom ziet er veel beter uit met deze skids eronder.

Dus ja, je kunt ze gebruiken :)

Er zijn eigenlijk 3 soorten Lithium-ion accu's:
- de eerste generatie met 3,6 Volt nominaal per cel (vloeibare electrolyt). Deze zijn in de modelbouw niet of nauwelijks verkocht.
- de tweede generatie met 3,7 Volt nominaal per cel (vloeibare electrolyt).
- Lithium-ion-polymeer accu's met 3,7 Volt nominaal per cel (gel-vormige electrolyt). Deze laatsten worden LiPo's genoemd. Dit zijn vrijwel zeker de Lithium-accu's, die bij de Zoom zijn verkocht.

De meeste Li-ion laders kennen het verschil tussen 3,6 Volt en 3,7 Volt. In ieder geval kennen de Graupner laders beide typen.

Li-ion accu's worden met name gebruikt in mobiele telefoons en andere mobiele apparatuur. Dergelijke accu's zijn zeer gevaarlijk indien hier niet al te voorzichtig mee wordt omgegaan. Deze kunnen zelfs gevaarlijk exploderen bij overladen, onderladen te heet worden (te veel stroom) en zelfs bij een behoorlijke klap. Deze accu's blijken over het algemeen ook niet de stroom te kunnen leveren voor elektro vliegen (amperes) De accu's raken dan zeer snel gestrest en doen het dan nauwelijks meer. Alle Li-ion cellen en polymeer cellen uit de reguliere handel hebben wel beveiligings circuits ingebouwd deze moeten wel voor dergelijke stromen zijn aangepast of je moet ze zelf verwijderen :!: Deze zitten er, zeker in het geval van Li-ion, niet helemaal voor niks.

Back