Lithium / li-ion laden met lipo lader ?

Update, heli is binnen. Bevatte -2- manuals, de goede en 1 van een klein dubbel rotortje heli, apart he.
Het is niet de F-45 zoals websites wel vermelden, want hier staat op de doos F645, verschil tussen de 2 weet ik niet, is er misschien ook niet.
De accu staat tekst op maar is niet leesbaar, kan ook niet verwijderd worden uit de heli, althans deze zit zo klem en gaat zo moeilijk 1 cm over zijn plaats-houd-drempeltje, ook ivm 5 draden op hoek van accu, door een gaatje in het frame... dat ik hem er dan maar niet uit pruts, ook gezien het weer zien terug te krijgen.

Verder valt op dat het frame metaal lijkt ipv plastic, maar deze is niet magnetisch!
Ook jammer ergens is dat het hoofdtandwiel aan de zijkant uitsteekt, zOnder bescherming, iets wat mijn 39 euro kleine dubbelrotor en een andere (merk ff kwijt) met 44 cm rotors rondom/over dat tandwiel wel hebben.

De meegeleverde lader sluit alleen aan op de accu diens balans connector, niet ook op de plus en min draad zoals mijn lipo's op mijn xb-16 lader gaan.
Hij was deels vol, goed-deels, want al na 20 minuten laden sprong de lader van rode led op groen(=volle accu)

Een verzamelnaam? Ja, als je het zo wilt bekijken wel ja. Er bestaan namelijk een heleboel verschillende soorten LiIon accu's. ... ... Hopelijk maakt dit het één en ander wat duidelijker. :wink:
Zeer zeker :)
Nog een voordeel van Lithium: het is het lichtste metaal, nummer drie in het periodiek systeem, na de gassen waterstof (1) en helium (2). Laboratorie en industrie werken nu heel hard aan Lithium-lucht accu's:
en.wikipedia.org/wiki/Lithium-air_electrochemical_cell
... Het gaat te ver om hier uit te leggen wat het verschil is tussen primaire en secundaire cellen. Als je daar meer van wilt weten kijk dan bijvoorbeeld even HIER.
Batterijen (primaire cel) zijn niet oplaadbaar, accu's (secundaire cel) zijn wel oplaadbaar. Maar goed, dat is het resultaat, vertelt nog niets over het inwendige.

Batterijen (primaire cel) zijn niet oplaadbaar, accu's (secundaire cel) zijn wel oplaadbaar. Maar goed, dat is het resultaat, vertelt nog niets over het inwendige.

Precies, het is juist wat er inwendig gebeurt dat het verschil maakt. Dat verklaard ook waarom de ene niet en de andere wel oplaadbaar is!
Maar het gaat te ver voor dit draadje om daar op verder te gaan. Plus dat er een heleboel chemie bij komt kijken en daar ben ik niet echt goed in. Misschien is er een chemische beter onderlegd persoon hier op het forum die dat eens in simpele bewoordingen kan uitleggen? Met al die lastig uitziende chemische formules duizelt het mij al snel en raak ik het overzicht kwijt. :oops: :oops:

Update, heli is binnen. Bevatte -2- manuals, de goede en 1 van een klein dubbel rotortje heli, apart he.
Het is niet de F-45 zoals websites wel vermelden, want hier staat op de doos F645, verschil tussen de 2 weet ik niet, is er misschien ook niet.
De accu staat tekst op maar is niet leesbaar, kan ook niet verwijderd worden uit de heli, althans deze zit zo klem en gaat zo moeilijk 1 cm over zijn plaats-houd-drempeltje, ook ivm 5 draden op hoek van accu, door een gaatje in het frame... dat ik hem er dan maar niet uit pruts, ook gezien het weer zien terug te krijgen.

Verder valt op dat het frame metaal lijkt ipv plastic, maar deze is niet magnetisch!
Ook jammer ergens is dat het hoofdtandwiel aan de zijkant uitsteekt, zOnder bescherming, iets wat mijn 39 euro kleine dubbelrotor en een andere (merk ff kwijt) met 44 cm rotors rondom/over dat tandwiel wel hebben.

De meegeleverde lader sluit alleen aan op de accu diens balans connector, niet ook op de plus en min draad zoals mijn lipo's op mijn xb-16 lader gaan.
Hij was deels vol, goed-deels, want al na 20 minuten laden sprong de lader van rode led op groen(=volle accu)

Owhh je had hem al ha ha. Mijn accu's zijn prima te lezen hoor ? 1500mAh 7,4 Volt. Ik laad ze zelf op op 1,3 V, duurt ongeveer 40 min. Ook is de batterij prima te verwijderen hoor ? ik heb er zelf 3 accu's bij, het lipje van de batterijhouder duw je naar beneden en dan trek je de batterij er zonder probleem uit hoor....en dat draadje erdoor is effe oefenen of de batterij draaien en weer goed draaien als de draadjes erdoor zijn. De zijkanten zijn van een soort licht metaal inderdaad of aluminium. Wat je zegt over de laders is altijd bij deze standaard laders omdat de balancer ingebouwd is in de adapter als ik me niet vergis, dit zorgt er ook voor dat het laden stopt ( led op groen bij 4,20 V ). Het tandwiel is niet veel anders als bij meerde heli's van dit formaat hoor ( bijvoorbeeld HBK 3 ) maar maak je geen zorgen...ik ben al tig malen hard neergekomen en de maingear is niks me gebeurt, mede ook door de stevige balance bar die altijd als eerste de grond zal raken. Ik vind het zelf een super ding :-) alleen nu na een maand is mijn mainmotor al op lijkt het :( dus nieuwe besteld.

edit : owh en krijg ook een nieuwe motor van de shop waar ik heb gekocht heb :-) top service ha ha

Laatst bewerkt:
1500mAh 7,4 Volt. Ik laad ze zelf op op 1,3 V, duurt ongeveer 40 min. De zijkanten zijn van een soort licht metaal inderdaad of aluminium. Wat je zegt over de laders is altijd bij deze standaard laders omdat de balancer ingebouwd is in de adapter als ik me niet vergis, dit zorgt er ook voor dat het laden stopt ( led op groen bij 4,20 V ). Ik vind het zelf een super ding :-) alleen nu na een maand is mijn mainmotor al op lijkt het :( dus nieuwe besteld.

edit : owh en krijg ook een nieuwe motor van de shop waar ik heb gekocht heb :-) top service ha ha

Ik kan wel ampere instellen voor laden, maar niet voltage.
In de praktijk gebruik ik nu de bijbehorende stekker lader en vlieg 10-12 minuten op volle lading.

Accu krijg ik er niet uit geprutst, misschien in de fabriek dat de draadjes door het verkeerde gat in het frame gefrunnikt zijn.

Het is een gaaf ding, stabiel, die inderdaad een stoot kan hebben! De rotors zijn perfect, zo soepel en dan toch stevig hun werk doen.

Een maand en je motor is op (hoofd, achter, beide?) , maar in die maand, hoe vaak gevlogen +-'s?
Ik nu 9 maal.
Motortjes op mijn e-sky dubbel rotor en walkera 180 gaan ook vlot 'op', ik denk door de trillingen en directe weerstand op de as van het ene direct op het andere andere tandwiel. Idem met klappen door 'crash' die ook direct in de motor doorwerken.

Ik hoop dat van deze een dubbel brushless uitkomt, de F-(6)45 B of zo :) en dan met het systeem (zoals ik op mjx dubbel rotors zag) dat als de rotor plotselingen vertragings weerstand ondervindt dat deze, althans de motor, stopt met draaien.

Ik kan wel ampere instellen voor laden, maar niet voltage.
Dat is normaal.
Bij lipos en li ion is dat voltage een vast gegeven.

Een maand en je motor is op (hoofd, achter, beide?) , maar in die maand, hoe vaak gevlogen +-'s?
Ik nu 9 maal.
Allemaal helicopter narigheid die je als helicopter liefhebber op de koop toe moet nemen.
Sommige mensen vinden dat niet erg maar ik hou me liever met gewone vliegtuigen bezig.;)

Back