Lithium Mangaan akku's !!!50C!!!, bij iemand bekend?

• Topicstarter Topicstarter Aaalie
  • Startdatum Startdatum
Aaalie zei:
Hallo Marc,

Naar mijn weten (en dat is diep graven :wink: ) wordt dat er wel mee bedoeld.
Je krijgt je stroom doordat lithium in ion form (bepaalde lading) door een membraan gaat van de anode (zeg maar min) naar de cathode (plus pool). Op de cathode gaat het lithium een verbinding aan met Mangaan (in dit geval mangaanoxide). Door deze verbinding raakt het Lithiumion zijn lading "kwijt"en lopen de vrijgekomen electronen (tegenovergesteld aan electrische stromen) van de Cathode naar de Anode. Ieder type akku/batterij werkt met verschillend geladen metaalsoorten (ionen) om een electronenstroom te creeren. (Toch nog een beetje gehad aan die studie).

Groeten van Aldert

De CATHODE is dus NIET de plus maar de min en de ANODE is dus de plus en niet de min.

Aaalie zei:
Aaalie zei:
en lopen de vrijgekomen electronen (tegenovergesteld aan electrische stromen) van de Cathode naar de Anode.
Groeten van Aldert

:wink:
Sorry hoor maar dat klopt dus niet. :roll: DE electrische stroom IS de electronenstroom en die is inderdaad van de cathode naar de anode (van de min naar de plus). Het is dus geen tegenovergestelde stroom aan electrische stromen.

Afgezien van de scheikunde en natuurkundige kant van deze cellen ben ik erg benieuwd naar de resultaten.
Hopen dat ze een beetje opschieten met versturen.

:)
Groeten Vincent

Ik ben bang dat het Mn-oxide bedoeld is voor de "ouderwetse" lichte ontvangerbatterijen, die volstrekt ongeschikt waren als aandrijfaccu. Het probleem bij lipo/li-ion-mn is dat de eindspanning maar een tolerantie heeft van een paar honderdsten van een volt. Hopelijk dus die van Li-ion of die van LiPo, anders moeten we eerst aan Schulze een update vragen (of zelf iets van een balancer/limiter knutselen). Ik kan het natuurlijk ook fout hebben...

Stelling:

Ik denk dat Li-ion-Mn accu's de LiPo's gaan verdringen:
* Meer Vermogen (500% en maar 20% minder capaciteit dan LiPo)
* Veel goedkoper
* Stabieler (kunnen beter tegen over/onderladen)
* Veiliger (stabielere structuur zodat de interne weerstand niet ineens toeneemt waardoor plotselinge warmte & brand kan ontstaan).
* Alleen maar voordelen 8)

Nogmaals, voor parkfliers allemaal niet zo spannend, maar voor electrozwevers en "power planes" des te meer.

Marc Bolier zei:
Stelling:

Ik denk dat Li-ion-Mn accu's de LiPo's gaan verdringen:
* Meer Vermogen (500% en maar 20% minder capaciteit dan LiPo)
* Veel goedkoper
* Stabieler (kunnen beter tegen over/onderladen)
* Veiliger (stabielere structuur zodat de interne weerstand niet ineens toeneemt waardoor plotselinge warmte & brand kan ontstaan).
* Alleen maar voordelen
`

Vermogen hebben we niet meer nodig zie de 20c packs van Kokam
http://www.hoellein.com/websites_neu/kaonline/lipo/kokam_ex.htm

Met de stabiliteit heb ik nog geen problemen gehad

Met veiligheid heb ik ook geen problemen gehad

en geld speel geen rol in deze hobby

Ik weet het nog niet. Eerst zien

Hoi Ben,

helaas heb ik nog niet die ervaring :oops: .... Lang verhaal, maar vermoedelijk moet ik ze gewoon zelf ophalen als ik ze wil hebben :? . Intussentijd heb ik voor de toepassing PQ1800 Slimpack gekocht, en zojuist een paar konions de zekering uitgesloopt (doe dit thuis niet na). De ervaringen met de PQ1800SP zijn iets minder, de spanning zakt behoorlijk in bij 25 amps. Echter mijn vermoeden met de 50C cel is dat dit een nagenoeg identieke cel is als de Sonycel (konion). En na wat testjes met de "verbouwde"konion begint het daarop te lijken. Meer dan een minuut hielden deze cellen de spanning boven de 7 volt, bij een belasting van 35 amps 8O. Ze werden niet eens warm. Ze liggen nu aan de lader (in een dikwandig keramiek bakje met plofdeksel buiten het huis), en ben zeer benieuwd hoe ze daar uitkomen.
Wat ik nog wel vreemd vindt is dat we verder nog niets van de 50C cellen hebben gehoord :!:

Wordt vervolgd, groetjes van Aldert

Ik wou nog eens kijken op de site(blz 1) voor die li-mn's maar ze zitten hem te updaten. Dus er is nog niets nieuw bekent over deze cellen?

Verder wou ik even weten hoe Aaalie het gesteld heeft met die konions. hebben ze het een tijdje uit gehouden? of waren ze snel om zeep?

val zei:
Ik wou nog eens kijken op de site(blz 1) voor die li-mn's maar ze zitten hem te updaten. Dus er is nog niets nieuw bekent over deze cellen?

Verder wou ik even weten hoe Aaalie het gesteld heeft met die konions. hebben ze het een tijdje uit gehouden? of waren ze snel om zeep?
Zelf heb ik ze ongeveer 3 keer geladen/ontladen. Vanwege waarschuwingen waardoor mijn "moed" verdween, heb ik ze op harsewinkel verkocht. Ze zijn als 3S pakket weggegaan, ze doen dienst in een Graupner Loop, en voorzien een Hacker B20-15L+maxxon van stroom. In deze toepassing leveren ze ongeveer 15 ampere... zo zijn ze eigenlijk ook bedoelt.
Hoe ze het nu doen?... geen idee. De Loop is verkocht aan een verwend duits jochie (die ik mijn Loop achteraf niet gunde :evil: ). Ik ken deze mensen niet, en zal er waarschijnlijk ook nooit meer iets van horen.

Inmiddels hou ik me niet zo meer bezig met die extreem belastbare cellen. Het blijkt in de praktijk niet echt meer nodig, en gebruik nu meer capaciteit akku's, waardoor de belasting omlaag gaat, en mijn vliegtijden omhoog (waar naar mijn idee Lipo's het meest geschikt voor zijn :wink: ).

Trouwens de cel die Tadango aanhaalt, belooft ook leuke dingen. Als de prijs goed is, is het leuk om hier een Logo pakket van samen te stellen (b.v. 4S2P).

Groetjes A.

Ik heb iemand gesproken die in hetzelfde model lipo en Li mangaan uitgeprobeerd heeft, en lipo wint duidelijk. De 3200 lipos zakken niet zo ver in maar de mangaan accu's zakte bijna tot 3 V per cel in. Dit was duidelijk te horen en te zien aan het model.

Ik wou vooral weten of ze het een tijdje uitgehouden hebben onder die 35A.
Bij ons op de clup zit een lipo martelaar, daarom zoek ik zulke dingen uit.

Aaalie zei:
Inmiddels hou ik me niet zo meer bezig met die extreem belastbare cellen. Het blijkt in de praktijk niet echt meer nodig, en gebruik nu meer capaciteit akku's, waardoor de belasting omlaag gaat, en mijn vliegtijden omhoog (waar naar mijn idee Lipo's het meest geschikt voor zijn :wink: ).
Juist, dat vind ik ook.

Groeten Val

Back