Lizard extreme

Discussie in 'Speedboten' gestart door RoyV, 7 jul 2021.

  1. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Dankjewel Jan.

    Groet Andreas
     
  2. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Lizard uit het stof gehaald. Nieuwe props geslepen en gebalanceerd een m445 en een m447 van octura.
    Boot vaart al aardig alleen loop ik tegen een probleem aan met mijn lipo's.
    Ik heb 2 turnigy van 70-130c 5000 mah 3S
    Deze doen het prima.
    Set 2 HRC 3s 4800 mah 70c deze doen het niet in de boot slaat in cuttof.

    Heb er een watt meter tussen gehangen met de volgende resultaten beide lipo's waren vol.

    Turnigy amp 160.01 watt 20 volt 10.03 ah 1.86 wp 1666.

    HRC amp 76.25 ah 0.66 volt 9.98 watt 7.5

    Nu zie ik dat er een behoorlijk dip is in voltage. De HRC piekt meteen naar 3.32 per cel.

    Enig idee waar dit aan kan liggen? Motor is een 4050 TP max 166 amp en de esc is een seaking V2 180. Temperaturen van motor regelaar en lipo's rond de 40 graden met de m445 prop.

    Testen zijn gedaan met bovenstaande prop.
    Zou een nieuw setje lipo's willen bestellen maar niet tegen hetzelfde probleem aan willen lopen.
    Heb nog een ander setje lipo's getest zelfs probleem als de HRC. In de auto doen deze lipo's het wel goed.

    Graag wat tips.
     
  3. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Die HRC accu's maken hun specs niet waar. Lijkt me logisch..

    In een auto trek je niet zo snel 150A +

    HRC's dus in de auto blijven gebruiken, goeie accu's in de boot.
     
  4. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Nog goede ideeën over goede accu's die hun specs wel waar maken. Er zijn zoveel merken en iedereen kan er kennelijk maar wat op zetten.
     
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.988
    Locatie:
    Zwolle region
    Kleinere props dus.
     
  6. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Een 45 prop lijkt mij niet echt te groot voor deze setup. Of zie ik iets over het hoofd?
    Maar proberen kan altijd.
     
  7. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Boten trekken een heel stuk meer stroom dan auto's en nog belangrijker het is een constante belasting in tegenstelling tot een auto waarbij het vlot terugloopt.

    Mijn keuze in lipo's is momenteel CHNL.
    Heb 2 jaar de 5000mah 40C black series gebruikt , en die leveren zonder al te veel problemen 150A.

    Heb net een vracht van de 65C Black Series binnen , die zouden nog net een stapje beter moeten zijn en met 40C aan echte (gemeten) ontlaadcapaciteit zitten die ook wel redelijk bovenin qua reële C-waarde.

    Alles wat boven de 45C wordt geclaimd is bijvoorbaat keihard gelogen , de huidige top qua accu's komt tot een 45C.
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.988
    Locatie:
    Zwolle region
    Ergens zit iets niet goed in de afstelling of setup van deze boot. Alleen dat is moeilijk van een afstandje te bepalen:
    1. De romp loopt te nat
    2. De as en of strut staan niet goed uitgelijnd t.o.v. romp waardoor de hydro-prop te veel water hapt
    3. Er loopt iets aan
    4. De setup is niet goed gekozen… bijv met SAW-setup wordt 3 à 4 minuten heen en weer gejakkerd
    Andere optie. Tijdens het afstellen zijn de LiPo’s bij voortduring te zwaar belast waardoor de interne weerstand van de LiPo’s flink is toegenomen. De LiPo’s zijn dermate verslechterd dat het prestatievermogen laag is geworden.

    Persoonlijk ben ik niet zo’n voorstander ervan een slechte afstelling en/ of slechte handling met nog betere en veelal nog duurdere LiPo’s op te lossen. Het probleem zoeken bij de LiPo vind ik ook maatschappelijk niet echt koosjer. Je mag blij zijn dat er LiPo’s zijn en hebt de plicht er goed mee om te gaan. Dan gaan ze namelijk probleemloos jaren mee is mijn ervaring.
     
  9. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Ik heb inderdaad het idee dat de lipo niet levert wat deze zou moeten doen. Ik zal toch nog een tweede setje aan moeten schaffen.
     
  10. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Ik probeer mijn best te doen om mijn lipo's netjes te behandelen. Maar het setje lipo's daar kan ik mijn boot nog niet eens mee afstellen. Dit omdat de esc gelijk ingrijpt.
    Dus om bovenstaande problemen uit te kunnen sluiten moet ik toch echt test varen. Boot lijkt bij vol gas toch wel aardig los te lopen inmiddels.
    Prop zou te veel water kunnen happen maar geen idee hoe ik dit moet constateren.
    Merk dat er met het bijgeleverde strut en roer weinig afstelling mogelijk is.
    Cq zou inderdaad iets verder naar achteren mogen zodat er wat meer speling is voor de lipo's moeten nu bijna maximaal naar achter.
    Zal een filmpje schieten om zodat er meegekeken kan worden.
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2022
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Verwarm ze eens voor.

    Graad of 35a40 celcius
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.988
    Locatie:
    Zwolle region
    Zou je 'ns een foto willen maken van de achtersteven incl prop?
     
  13. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Dat zal ik zeker eens proberen.
    Net de weerstand gemeten van de 2 setjes de cellen van de HRC zitten op 6.7 ongeveer en 1 cel op 3.3. van de turnigy lipo's zitten ze allen op 3.3 ongeveer
     
  14. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
  15. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
  16. G Dokter

    G Dokter

    Lid geworden:
    27 apr 2020
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Harkema
    Probeer eens je hrc cellen een aantal keren te ontladen-laden via je lader. Misschien verandert de ir van je cellen daardoor wel. Verwarmen helpt zeker hierbij . Volgens mij zitten goede cellen onder de 3 Milliohm.
    Hoeveel afstand zit er tussen de lineaal en de as als ik vragen mag?
     
  17. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Bij de prop 10mm
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.988
    Locatie:
    Zwolle region
    @RoyV Ben even zo vrij geweest je foto's wat te editen zodat forumleden die meelezen wat meer genegen zijn ernaar te kijken en mee te denken.

    Klein detail dat mij in het oog springt: het roerblad lijkt erg ver naar achter getrimd, klopt dat?

    Ander puntje: trimtabs zijn die echt nodig? Zo ja, wat verwacht je ervan?

    Tot slot: roerblad pal achter de prop... waarom niet ernaast? Dat scheelt weer iets.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2022
  19. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Bedankt voor het aanpassen van de foto's. Ik kreeg het zo gauw niet voor elkaar.
    Roerblad staat los anders kan de flexas niet verwijderd worden. Roer en strut zijn 1 systeem alleen aan elkaar te plaatsen tenzij ik een nieuwe houder creëer voor de strut.
     
  20. G Dokter

    G Dokter

    Lid geworden:
    27 apr 2020
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Harkema
    Dat is vrij veel.
    Misschien handig om te meten wat het verschil is tussen onbelaste motor en met schroefas. Lijkt idd of er iets aanloopt.
     

Deel Deze Pagina