Locatie Gyro in brandstofheli.

Vraagje,

Als ik een GY401 in mijn heli plaats, een Robbe Futura SE, kan ik de instelschroefjes niet bereiken als ik de gyro precies in het centrum van de heli plaats. Is het een probleem als ik de gyro off-centre plaats. Uiteraard wel loodrecht t.o.v. de staart. Als ik het zo beredeneer zou het niet uit moeten maken, maar zie ik toch wat over het hoofd?

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher

Zolang de bodemplaat idd maar ergens op een horizontaal vlak van de heli zit, maakt het verder geen fluit uit..

Al zet je hem op zn kop, 45 graden gedraaid...

Correct, positie is niet relevant, met dien verstande dat hoe dichter bij de motor (vibraties) hoe groter de kans dat de gyro niet helemaal top functioneert. Ook plekken in de romp waar trillingen kunnen voorkomen (slappe rompbodem bijvoorbeeld) moet je mijden.

Groet, Bert

Bedankt.

Allemaal weer bedankt voor de bijdragen. De Gyro is geplaatst, en de draairegelaars zijn bereikbaar. Als het weer het toelaat, zal de Robbe Futura SE aanstaande zondag na een winterslaap van 5 jaar weer in zijn element terugkeren, en hopelijk weer heelhuids aan de grond komen. Zonder al jullie bijdragen zou me dat veel meer moeite gekost hebben. Wat mij betreft is modelbouwforum zoals een forum moet zijn. Een plaats waar je veel info vandaan kan halen zodat je niet steeds het wiel hoeft uit te vinden.

Eric Schumacher

Oh.... maar het wiel opnieuw uitvinden kan soms héél leerzaam zijn hoor;)

Groet, Bert

Mee eens.
Alles wat uit word gevonden is op het moment van uitvinding al voor verbetering vatbaar..
Zonder twijfel ,argwaan, nieuwsgierigheid is er geen vooruitgang. :)
Enorm leuk om hier ook daarmee bezig te zijn.

Filosofisch

Tja,

Het draadje krijgt een wat filosofische wending. Mijn opmerking betreffende het uitvinden van het wiel was als compliment bedoeld. Uiteraard is het (her) uitvinden van wielen heel leerzaam. Meesttijds doe ik dat ook. Echter als ik een crash bij de eerste vlucht kan voorkomen door wat tips van ervaren helipiloten en forumdeskundigen te gebruiken, zal ik dat niet nalaten. Daarna, na die crashvrije uitgangspositie, ga ik weer naar hartelust varieren en expirimenteren.

Eric Schumacher

Over wielen gesproken.. vroeger met de mechanische tolgyro was de plaatsing WEL van invloed op de gewenste werking. Ik zette altijd de as van de gyro in de vliegrichting om zo strakkere rolls te kunnen maken.

Met de huidige gyro`s maakt het niets meer uit.

Succes met je her-intreding !

Er is heel veel veranderd de laatste jaren, en alles is ook nog volop in ontwikkeling.
Maakt de hobby ook zo leuk.
Er lopen trouwens aardig wat modelbouw filosofen rond op het forum...
Ik heb ook een klap van de wieken gekregen vrees ik.. :D

Back