Ik had dit nog niet eerder gezien. Erg indrukwekkend. De nieuwe harrier. http://www.m90.org/gallery/video/Joint Strike Fighter.wmv http://www.jsf.mil/video/x35/x35b_high.wmv http://www.jsf.mil/video/x35/mission-x_high.wmv en uiteraard de X-32: http://www.jsf.mil/video/x32/x32b_flight_high.wmv http://www.jsf.mil/video/x32/x32a_fclp_high.wmv
Hi prop-er, Daar heb ik er hier nog een van vliegklaar staan http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/SU-35.wmv Peter
Moderator, moderator, er staat een modelvliegtuig in de full-scale afdeling !!!!! Hehe. Ik geloof dat ze andersom makkelijker modden. Tja, Pjotrrr, deze heb ik ook in Oss gezien, nietwaar? Schitterend gedaan!
ja is een mooi ding de jsf maar de eurfighter typhoon das toch de beste kan mssn niet verticaal opstijgen maar is wel het meest wendbare toestel op de markt (komt door de kleine vleugels bij de neus) http://www.eurofighter.com/images/medialibrary/med_d_19800.jpg of http://www.armedforces.co.uk/raf/listings/rafeurofighterb.jpg zekker de moeite waard om ff te kijken
hier is een zeer interessante documentaire van uitgezonden op National geographic channel. de opdracht was een vertikaal startend vliegtuig te ontwikkelen dat ook supersoon kan vliegen. Lockheed-Martin (de bovenste) werkt met een gedurfd ontwep, de turbine drijft ook een impeller aan die vertikaal in het midden van de romp staat. Boeiing was minder vernieuwend... uiteindelijk haalde lockheed de deal binnen. zij hadden in een vlucht supersoon en vertikaal gevlogen, boeiing had verschillende kleppen verwijderd voor hun vertikale vlucht. weet niet of het iemand interessert... groetjes
Volgens mij gaat de JSF in verschillende configuraties geleverd worden. Het vertikaal stijgen is 1 van de mogelijkheden, maar het is dus een "optie".
De russen weten zeker wat thrust-vectoring is. Maar ook wat vtol is. Check google maar eens op yak 141 freestyle. Duzz het idee van de jsf is duidelijk niet nieuw. Of de yak 36. Marten
de russen waren ook de eerste die het th.Vt. systeem hadden bedacht alleen nooit uit gevoerd zo als de harier maar wel zo als de sukoi zo als die peter heeft. dat ding kan de cobra zo als veel westers vliegtuigen dat dus niet kunnen. de laaste ontwikkelingen daar in voor ons is van na de val van de muur.
Blijft een mooi stuk techniek, die STOVL het was toch iets met Short Take Off and Vertical Landing als ik het goed heb?
De Yak 36 heeft wel 3 motoren, waarvan 2 puur voor lift. En 1 wordt gebruikt voor lift/voortstuwing. Maar het systeem dat bij de harrier wordt gebruikt wordt ook toegepast in de Yak 36. De harrier vloog alleen wel een paar jaar eerder. Marten
Als je verticaal kan landen lijkt me verticaal opstijgen (mits niet volledig uitgerust) ook mogelijk. De term VTOL dekt het dus wel, lijkt me. Overigens is het nog maar de vraag of NL de VTOL versie van de JSF krijgt. Persoonlijk denk ik dat de Amerikanen dit voor zichzelf houden...
De drie uitvoeringen zijn volgens mij: - VTOL - Vliegdekschip uitvoering (Met haak en aangepast landingsgestel aan krachtenspel van een stoom-katapult en harde landingen) - Basis uitvoering (Kan meer bommen en raketten dragen) De Nederlandse regering heeft gekozen voor alleen de basisuitvoering, het is de goedkoopste. Bovendien hoeft hij alleen de F16 te vervangen, we hebben geen harriers of vliegdekschepen.