Locheed martin JSF X-35B STOVL

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door prop-er, 4 jul 2005.

  1. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.016
    Locatie:
    Moordrecht
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Beide zijn op dit moment al vele malen beter dan de harier.
     
  3. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.016
    Locatie:
    Moordrecht
  4. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

  5. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.016
    Locatie:
    Moordrecht
    Moderator, moderator, er staat een modelvliegtuig in de full-scale afdeling !!!!! :p :p :p

    Hehe. Ik geloof dat ze andersom makkelijker modden.

    Tja, Pjotrrr, deze heb ik ook in Oss gezien, nietwaar? Schitterend gedaan!
     
  6. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Deze?
    [​IMG]

    Getrokken @ Le bourget
     
  7. sjaakie

    sjaakie Guest

  8. Bavo

    Bavo

    Lid geworden:
    11 mrt 2005
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Hove
    hier is een zeer interessante documentaire van uitgezonden op National geographic channel.
    de opdracht was een vertikaal startend vliegtuig te ontwikkelen dat ook supersoon kan vliegen. Lockheed-Martin (de bovenste) werkt met een gedurfd ontwep, de turbine drijft ook een impeller aan die vertikaal in het midden van de romp staat. Boeiing was minder vernieuwend...
    uiteindelijk haalde lockheed de deal binnen. zij hadden in een vlucht supersoon en vertikaal gevlogen, boeiing had verschillende kleppen verwijderd voor hun vertikale vlucht.
    weet niet of het iemand interessert...
    groetjes
     
  9. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    jaa ik heb het ook al een paar X gezien
    zeer interesant 8)
     
  10. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Volgens mij gaat de JSF in verschillende configuraties geleverd worden. Het vertikaal stijgen is 1 van de mogelijkheden, maar het is dus een "optie".
     
  11. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Als het hele JSF project niet gecancelled wordt door bezuinigen........
     
  12. De russen weten zeker wat thrust-vectoring is.
    Maar ook wat vtol is.
    Check google maar eens op yak 141 freestyle.
    Duzz het idee van de jsf is duidelijk niet nieuw.
    Of de yak 36.

    Marten
     
  13. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    de russen waren ook de eerste die het th.Vt. systeem hadden bedacht alleen nooit uit gevoerd zo als de harier maar wel zo als de sukoi zo als die peter heeft.
    dat ding kan de cobra zo als veel westers vliegtuigen dat dus niet kunnen.
    de laaste ontwikkelingen daar in voor ons is van na de val van de muur.
     
  14. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    Blijft een mooi stuk techniek, die STOVL

    het was toch iets met Short Take Off and Vertical Landing als ik het goed heb?
     
  15. De Yak 36 heeft wel 3 motoren, waarvan 2 puur voor lift. En 1 wordt gebruikt voor lift/voortstuwing.
    Maar het systeem dat bij de harrier wordt gebruikt wordt ook toegepast in de Yak 36.
    De harrier vloog alleen wel een paar jaar eerder.

    Marten
     
  16. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    jep als je verticaal kan landen is het vstovl
    very short takeoff and vertical landing
     
  17. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Als je verticaal kan landen lijkt me verticaal opstijgen (mits niet volledig uitgerust) ook mogelijk. De term VTOL dekt het dus wel, lijkt me.

    Overigens is het nog maar de vraag of NL de VTOL versie van de JSF krijgt. Persoonlijk denk ik dat de Amerikanen dit voor zichzelf houden...
     
  18. KevinS

    KevinS Guest

    De drie uitvoeringen zijn volgens mij:
    - VTOL
    - Vliegdekschip uitvoering (Met haak en aangepast landingsgestel aan krachtenspel van een stoom-katapult en harde landingen)
    - Basis uitvoering (Kan meer bommen en raketten dragen)

    De Nederlandse regering heeft gekozen voor alleen de basisuitvoering, het is de goedkoopste. Bovendien hoeft hij alleen de F16 te vervangen, we hebben geen harriers of vliegdekschepen.
     

Deel Deze Pagina