Lockheed U2 an PAF Modellbau

Discussie in 'EDF forum' gestart door Harry van Melick, 27 mei 2018.

  1. Harry van Melick

    Harry van Melick

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Dickie, wat is jouw mening voor wat betreft de 120 FAN in de PAF U2 ?
     
  2. Dickie

    Dickie

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    2.604
    Locatie:
    Gelderland
    Hallo Harry ik heb nu eenmaal meer power nodig door toepassing van pylon tanks aan de vleugels en de grote bult op zijn rug intrekbaar landingsgestel.enz.
    Er is ruimte genoeg in de romp ook de inlaat is meer als voldoende mocht het allemaal teveel zijn kun je altijd nog het cellen aantal verminderen, maar om zo maar een stelling aan te nemen terwijl je de kist nog nooit in je handen hebt gehad gaat mij te ver.(Rogier 50000)
    wij hebben deze kist gevlogen met een P20 turbine van JetCat welke door Martin was opgepept naar 2,9 kg druk en in een kale kist ging het goed,
    mooi vliegbeeld.
    Ik wil ook dat die straks met een vrij grote stijghoek naar boven gaat zoals de echte ook doet.
    En met alle toegevoegde schaalonderdelen kom je al snel aan een hoger vlieggewicht.
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2018
  3. rogier50000

    rogier50000

    Lid geworden:
    6 sep 2007
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Amsterdam
    Het slaat volkomen de plank mis door dit soort kennis en zeker uit het westen snappen vellen het dus wel.Verhaal is toch simpel 6,5 minimaal voor een kist die circa 6 kg weegt volkomen belachelijk. Dit bewijst dat vele geen verstand van Edf hebben of zullen krijgen door eigenwijsheid. Als je echt getallen wil mail ik ben vrij voor aanbevelingen mbt Edf.

    Hoeby wel, Erik ook maar weg, dan houden we de wildvliegers over.

    Jij kan met gemak je kist vliegen met 6 s alleen je stromen gaan omhoog beter meer he less amps.

    Dickiey wtf laat hem lullen lmfao joker 120 Jetfan .

    Laterz enjoy
     
  4. Dickie

    Dickie

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    2.604
    Locatie:
    Gelderland
    Messdaten JF120 ECO- 26112014.jpg

    Hier wat meet gegevens van de Jetfan 120 ECO 590 bij 10- 12- en 14 cellen veel plezier ermee.
    Sorry voor de Google bijdrage daar heb ik dit gevonden.
    Best handig soms.
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2018
  5. rogier50000

    rogier50000

    Lid geworden:
    6 sep 2007
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Amsterdam
    Volgende vraag past ie in je romp lol. Had nog ff met Google gekeken en Paf de bouwer ontwerper adviseerd een 90 mm fan vanaf 6s. Maargoed domme ik, wil hier ook geen oorlog beginnen wie weet het beter.

    Ejets meneer Rainer die ken ik toevallig idem eigenlijk alle Fanboys zoals ik bv., die heeft even niet het totale gewicht van deze unit neergezet. Grote fans zoals de Fasa 145 bv 17 blades werken alleen om statisch stuw te krijgen mits de lucht toevoer goed is.

    Maar ga hem lekker vliegen met een 120, alleen ik denk dat je met een 90 mm impellor in deze kist je beter, lichter en als je hem op meer dan 8s vliegt ook economisch kan cruisen.

    Oh het is ook nog goedkoper.

    Daarnaast in het eggie vloog deze kist nog geen mach 1, door zijn vleugels kon hij hoog komen en konden de Russen hem niet neerschieten. Totdat Garry Powers werd neergeschoten.

    Dus schaal zal hij het zeker goed doen.


    Enjoy
     
  6. rogier50000

    rogier50000

    Lid geworden:
    6 sep 2007
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Amsterdam
    Volgende vraag past ie in je romp lol. Had nog ff met Google gekeken en Paf de bouwer ontwerper adviseerd een 90 mm fan vanaf 6s. Maargoed domme ik, wil hier ook geen oorlog beginnen wie weet het beter.

    Ejets meneer Rainer die ken ik toevallig idem eigenlijk alle Fanboys zoals ik bv., die heeft even niet het totale gewicht van deze unit neergezet. Grote fans zoals de Fasa 145 bv 17 blades werken alleen om statisch stuw te krijgen mits de lucht toevoer goed is.

    Maar ga hem lekker vliegen met een 120, alleen ik denk dat je met een 90 mm impellor in deze kist je beter, lichter en als je hem op meer dan 8s vliegt ook economisch kan cruisen.

    Oh het is ook nog goedkoper.

    Enjoy
     
  7. Dickie

    Dickie

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    2.604
    Locatie:
    Gelderland
    Gelukkig te weten dat ons land iemand heeft die zoveel verstand heeft van EDF ik ga er ook geen energie meer insteken.
    wat ik wel kan adviseren is om de wet van ohm nog eens door te nemen i.v.m. met wat je eerder verklaarde
    mijn bijdrage stopt hier, ik heb zinvollere dingen te doen.
     
  8. Harry van Melick

    Harry van Melick

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Hobby verbroederd, dat is mij nu wel duidelijk
     
  9. Harry van Melick

    Harry van Melick

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Op de terugweg van Roermond naar huis bij Peter Adolfs langs geweest om de U2 (nog zonder vleugel) op te halen.

    De romp is zeer licht (980 gram) en moet hier en daar wat worden versterkt, maar verder van een redelijk goede kwaliteit.
    Ook het stabilo en kielvlak zijn voor die prijs in orde.
    De romp is zeer ruim en voor de meeste EDF vliegers een ongekende weelde.
    Verder is het vleugelprofiel wel heel erg weinig 'Jetlike' :) duidelijk een Wortmann, een lage daalsnelheid maar dynamiek, vergeet het maar. Voor mij prima omdat ik het toestel een beetje als een motorzwever wil vliegen.

    Voorlopig zie ik als echte uitdaging de inbouw van het landingsgestel.
    Omdat deze in de aanzuiging van de Impeller ligt is het inbouwen van normale spanten niet mogelijk.
    Ik denk nu aan een verticale spant in de langsrichting van de romp van de onder tot bovenkant, deze spant kan ik ook nog een weinig in een profielvorm schuren.
    Deze spant is noodzakelijk omdat anders de romp bij de landing zou worden samengedrukt.

    Voor de servo's in het stabilo en het kielvlak kies ik waarschijnlijk voor de (dure) Servo KST X08H PLUS, Peter stelde voor om deze servo op alle roeren te gebruiken, maar voor de landingskleppen ?, ik weet het niet.
    https://www.hoelleinshop.com/kstx08...=article&ProdNr=KSTX08V5H-P&t=182&c=187&p=187

    IMG_20180622_103440.jpg IMG_20180622_103450.jpg
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2018
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.534
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Harry, levert Peter er geen spantenset bij?
    Kan je om een groot spant te voorkomen niet een paar lagen carbon roving gebruiken, dan krijg je stijfheid in je romp.
    En ik heb een paar jaar geleden ook even gekeken naar de U2 maar wat ik me zo kan herinneren toen ik de romp in mijn handen had was mijn idee om de fan achter de vleugel te plaatsen en dan vanaf de intakes 2 pijpen te lamineren naar de inlaat van de fan, dan heb je geen last van het landinggestel wat in de aanzuiging zou liggen.
    Zo'n pijp maken is niet zo moeilijk, met piepschuim of roofmate kan je zo iets vormen.

    En die servo die hij aangeeft...
    Theoretisch gezien heeft ie genoeg kracht en je bent ook grote zwevers gewend dus ik neem aan dat je ook gewend bent om net voordat de kist de grond raakt de landingkleppen in te trekken.
    Ik ben bang dat als je dat niet doet dat je tanden van de servo gestript worden.
    Als het mogelijk is zou ik voor de zekerheid een iets grotere servo nemen waarvan de tandwielen wat groter en steviger zijn.
    Als ik het vleugelprofiel zie dan past er bijna een full-size servo in.

    GJ
     
  11. Harry van Melick

    Harry van Melick

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Hallo G. J.

    De inlaat kanalen zijn me veel te veel werk, lees maar eens de Schübeler Site.
    Ik heb de tekening van Peter zijn landingsgestel inclusief foto's, maar deze oplossing is verre van ideaal en ook veel te zwaar.
    Zoals ik al schreef, volgens Daniel Schübeler gaat het ook zonder, je verliest alleen nogal wat stuwdruk. Nauwkeurig werken is hier wel vereist.
    Persoonlijk denk ik een prima oplossing te hebben gevonden, ik ga het in ieder geval zo proberen.
    CFK rovings komen er als versterking natuurlijk ook in.
    Zal, als ik zover ben sowieso foto's posten.

    Voor wat betreft de servo's, ik zet Savox 12 Millimeter HV op de kleppen (deze heb ik nog liggen) de servo's voor de rolroeren zijn wat minder belangrijk waarschijnlijk 10 millimeter wing-servo's.
    Voor wat betreft het neutraliseren van de Flaps tijdens de landing, al sinds mijn f3b, f3j tijd (uit een ver verleden :)) een automatisme.
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2018
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.534
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Harry, als je voor prestaties gaat en snelheid dan moet je perfecte inlaatkanalen hebben maar bij dit model is dat minder belangrijk.
    Zonder kanalen moet het ook wel gaan alleen ziet het er dan ook minder mooi uit aan de buitenkant, 2 van die gaten waarbij je zo de romp inkijkt.
    En je kan best wat stuwkracht missen, de echte U2 woog 18000 kilo en de stuwdruk was 7600 kilo, dus als je het op schaal gaat rekenen dan zou je aan 1500 a 1600 gram stuwdruk genoeg hebben.

    Ik was nog even op zoek voor je naar de ontwerper van het model, Werner Kranz, maar ik kan niets van een telefoonnummer of zo vinden.
    PAF heeft de vormen van Kranz gekocht maar ik denk dat Kranz je beter zou kunnen helpen.

    Gert-Jan
     
  13. Harry van Melick

    Harry van Melick

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    G. J. jouw verhaal klopt, de oorspronkelijke vorm komt van Kranz (Bauer Modell) maar was bedoeld voor een verbrandingsmotor Impeller.
    Het 'ding' is eigenlijk al oeroud.

    Peter kwam nog met het idee om er een elektrisch landingsgestel in te zetten en dan zonder deuren, een soort fake 'Cheater Hole', maar uiteindelijk zagen we meer na dan voordelen.
    Overigens krijgt hij nu een centraal wiel 70 millimeter en natuurlijk een staartwiel.

    Er komt bij PAF een 2,5 meter versie van de U2, maar dan de U2a/b, dus met de kleine spanwijdte en een moderner, lees sneller profiel. Iets voor de P20 en Kolibrie fans.

    Harry
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.534
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Leuk voor op de helling....

    GJ
     
  15. rogier50000

    rogier50000

    Lid geworden:
    6 sep 2007
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Amsterdam
    He GJVO
    Zijn we toch eens soms kus. Dit ding vliegt zeker met 6s beter 10 s lagere stromen betere instromingingen kwa lucht.

    Maargoed ik ben dom en weet niks van Edf lol.

    Enjoy
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.534
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het ligt aan de motor hoeveel S je moet vliegen en deels aan de fan hoe hoog de stroom wordt.
    Het enige wat ik zeg is dat Harry geen 1:1 thrust / gewichtsverhouding nodig heeft om schaal te vliegen.
    Echte EDF kenners zitten niet in Nederland, dan moet je toch echt in Duitsland zijn, Daniel Schubeler of Oliver van Wemotec.
    Vroeger hadden we Jepe Schlosser maar die is ook niet meer up to date.
    Nederland is helaas een landje geworden van, niet nadenken, kopen, erin schroeven en vliegen tot het stuk is.
    En allemaal zo goedkoop mogelijk.

    GJ
     
  17. Harry van Melick

    Harry van Melick

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Ik heb voor 6S gekozen omdat de hogere stroom (rond de 92 Amp.), dus de kortere volgas tijd voor mij van ondergeschikt belang is. 2 a 3 minuten volgas als motorzwever is meer dan voldoende, start, low pass, stijgvlucht en genoeg over voor een of twee doorstarts.
    Ben benieuwd hoe hij het in de thermiek doet.

    Dit toestel heeft weinig raakpunten huidige (moderne) EDF's, de meeste EDF vliegers die ik ken vliegen de Lipo volgas leeg. Zo vloog ik vroeger met mijn JePe Piranha's ook, maar dit gaat me nu, op mijn leeftijd veel te snel.

    Een ouwe L . L :)
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.534
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Voordeel van 6S is ook nog eens dat je regelaar een stuk goedkoper is.
    En ik denk dat hij best wel aardig kan zweven dus dan heb je inderdaad alleen de motor nodig om omhoog te komen en bij een low pass kan je de motor gewoon uit laten, ik denk dat als je hem aanduikt hij zonder motor harder gaat dan met.
    En over ouwe l*l , ik ben 53 maar ik kan nu niet eens meer een trainertje besturen...

    Ga je wel een bouwverslag maken van de U2?
    Als ik weer gezond ben dan wil ik er ook 1.

    GJ
     
  19. Harry van Melick

    Harry van Melick

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    GJ, bouwverslag komt er, ben nu met de constructie van het landingsgestel bezig.
    Dit wil ik klaar hebben omdat ik hiermee in Spanje niet wil experimenteren.
    Binnenkort wat foto's en uitleg.

    Harry
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2018
  20. Harry van Melick

    Harry van Melick

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Omdat ik de U2 bouw zonder speciale inlaatkanalen zijn er, om de lucht met zo weinig mogelijk verstoringen naar de impeller te leiden hier en daar wat extra aanpassingen nodig.

    Een van de maatregelen en waarschijnlijk de belangrijkste is de inbouw van het landingsgestel.
    Dwars-spanten zijn hier verre van ideaal vandaar dat ik hier heb gekozen voor een verticale spant die de onder en bovenkant van de romp verbindt.
    Verder geven de foto's voldoende uitleg neem ik aan.

    Spant, 3 millimeter populieren triplex met aan beide kanten 3 millimeter balsa en 4 verticale koolstof staafjes 3 millimeter, het geheel is in profielvorm geschuurd.
    As, 4 millimeter staal.
    Grondplaat 6 millimeter multiplex in profielvorm geschuurd en bekleed met koolstof.
    Afstandshouders voor de as, 12 millimeter beukenhout.
    Wiel 70 millimeter ( Hangar 9)

    Het totale gewicht, 86 gram.

    Harry
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina