loctide

• Topicstarter Topicstarter boemer1
  • Startdatum Startdatum
B

boemer1

Guest
hoi iedereen ik heb gelezen dat je je moertjes moet borgen met loctide

weet er ieman welke loctide ik daarvoor moet gebruiken

groetjes boemer

Misschien helpt de juiste naam bij een zoekopdracht, Loctite.
Bij elke heli zaak te koop volgens mij (in kleine, makkelijk doseerbare flesjes).

loctite

mercie maar gebruik ik voor dit de rode of de blauwe
soort

Ik gebruik zelf de blauwe. Rood is permanent, blauw is verwijderbaar en groen is verwijderbaar bij lichte verhitting.

Ik gebruik zelf de blauwe. Rood is permanent, blauw is verwijderbaar en groen is verwijderbaar bij lichte verhitting.

Niet helemaal, dit hangt heel erg af van hoe het spul verkocht word. In de modelbouwwinkel klopt die kleurcodering wel, als je het via de technische groothandel o.i.d. koopt, niet altijd: ik ben in de gewone 50 ml verpakkingen ook wel verschillende kleuren tegen gekomen van dezelfde loktite, en ook wel verschillende loktites die tóch dezelfde kleur hadden.
Een betere indiccatie is het nummer!

Ga op zoek naar Loktite 270, da's een middelvaste, die in staal/staalcombinaties vrij goed direkt te lossen is bij forsere boutjes M4 inbus, M3 met buitenzeskant.
Voor imbusboutjes kleiner dan sleutelwijdte 2.5 en madeschroeven is het raadzaam om te verhitten, niet vanwege de draad maar omdat je anders kans loopt het binnenzeskantje te beschadigen. Meestal is het niet nodig, maar je neemt een zeker risico
Bij stalen boutjes in aluminium moet je wat zuiniger zijn met dat spul door het alleen aan te brengen op de eerste 2~3 gangen van het boutje (anders draai je bij het lossen de draad uit het aluminium), maar dan is het ook gewoon zonder verhitten te lossen. Mits op de juiste manier gedoseerd, is dit absoluut veilig spul

Ik gebruik deze variant al zolang ik me kan herinneren, en zolang je het koel en donker bewaart blijft het gewoon goed, mijn huidige flesje is al 8 jaar oud (minstens) en borgt nog steeds prima. Dus je kunt het gerust in grotere verpakkingen kopen (lees=van het werk meenemen) in plaats van de iniemienie flesjes die je n de modelbouwwinkel vind

Groet, Bert

bedankd jongens

heb deze gehaald en nu alles in orde

MERCIE IEDREEN

groetjes boemer
icon7.gif
icon14.gif

Hier toch een paar foutjes betreft loctite.
:teacher:

Het eerste cijfer geeft de toepassing aan , schroefdraadborging inderdaad.
het 2e getal geeft de sterkte aan , dus :
222 lichte borging , is normaal le lossen , lichtblauw
242 middel borging te vergelijken met zelfborgende moer ,glas blauw
270 sterke borging , moeilijk te lossen , vaak verhitten , glas groen
2701 en andere aanduidingen beginnend met een 2 zijn meestal kleinere verpakkingen of vernieuwde uitvoeringen toepasbaar voor rvs stalen en andere geringe afwijkingen.

Hier toch een paar foutjes betreft loctite.
:teacher:

Het eerste cijfer geeft de toepassing aan , schroefdraadborging inderdaad.
het 2e getal geeft de sterkte aan , dus :
222 lichte borging , is normaal le lossen , lichtblauw
242 middel borging te vergelijken met zelfborgende moer ,glas blauw
270 sterke borging , moeilijk te lossen , vaak verhitten , glas groen
2701 en andere aanduidingen beginnend met een 2 zijn meestal kleinere verpakkingen of vernieuwde uitvoeringen toepasbaar voor rvs stalen en andere geringe afwijkingen.

2701 is de nieuwe aanduiding voor exact hetzelfde product 270. Volgens Loctite tenminste ;-)

Dat klopt daarom besloot ik ook met onderstaande :
2701 en andere aanduidingen beginnend met een 2 zijn meestal kleinere verpakkingen of vernieuwde uitvoeringen toepasbaar voor rvs stalen en andere geringe afwijkingen
Laatste getal kan je ook gewoon weg denken.
Dit alles is gewoon een leidraad voor mensen die niet weten welke loctite welke sterkte heeft. voor verder info kun je altijd contact met meneer tite opnemen ;)

Back