Loctite 648 of ook andere mogelijkheden?

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
Ik moet een pinion op een as verlijmen.
Men raad Loctite 648 aan maar kennen mensen hier nog een andere manier om het permanent vast te zetten zodat het echt veel kracht aan kan?
Loctite is bij mij in het verleden wel eens losgekomen.
Misschien een bepaald soort epoxylijm en ik hoor ook over laserlassen?
Het asje is 3,2mm en het pinion en as zijn beide staal.

GJ
 
Is hard-solderen een optie?
Wordt het te warm voor loctite?
Heb vroeger aandrijf-asjes van 1/8 off-road verlengt met een buisje die ik gewoon met zachtsoldeer heb verbonden en ze zijn nooit losgekomen.
Hans
 
Laatst bewerkt:
Als het voor mij niet meer los mag komen gebruik ik dit:
P1010255a.jpg


Dit krijg je alleen los door het te verwarmen met een kleine vlam of door een soldeerbout.
Maar zoals alle lijm verbindingen het moet goed schoon zijn, maar dat zul je wel weten.
En er mag niet te veel speling tussen de oppervlakten zitten.
 
Scelbloc is Loctite 648.
Er komt 1500 watt op de verbinding te staan en een snelle acceleratie en decelleratie met een grote prop.
Hardsolderen durf ik niet, ik denk dat de warmte dan teveel de motor intrekt.

GJ
 
1500 Watt op wat? Een 1mm as of 10mm as?

Voor tandwielen op een as verlijmen ken ik de "groene" loctite. (638?)
Goede passing, ontvetten.
 
1500 watt op een 3.2 as.
Maar vooral komt er een groot moment op te staan door een prop die snel opstart en keihard remt.
Bij een normale start en rem gaat het prima weet ik uit ervaring maar het extreme remmen en versnellen heeft hem bij mij ooit eens los doen komen.
Van 10000 rpm op de prop naar 0 in nog geen seconde.

GJ
 
Dan moet je wat aan die accelleratie en decelleratie doen...
Dat... of je moet aan een rondsel met perspassing zien te komen: flink verwarmen (niet zo heet dat je de harding verknalt) en dan op de as persen.
 
Je maakt het jezelf ook net gemakkelijk he?
Ik vind 1500 Watt best veel voor een 3,2 mm asje.
 
Dan moet je wat aan die accelleratie en decelleratie doen...
Dat... of je moet aan een rondsel met perspassing zien te komen: flink verwarmen (niet zo heet dat je de harding verknalt) en dan op de as persen.

Nee, die versnelling en vertraging horen zo.
Het is een planetaire vertraging van Kontronik waar dat pinion bij hoort en er is ook geen alternatief te koop.
Dus een perspassing bestaat niet, het moet echt gelijmd worden, of gelast.


Je kan de spinner/adapter ook op de as solderen. Daarna de as weer in de motor persen.
Het is een pinion van nog geen 8mm dat op de as moet, geen spinner of zo.


Je maakt het jezelf ook net gemakkelijk he?
Ik vind 1500 Watt best veel voor een 3,2 mm asje.
Ach, in het verleden hebben we er wel eens 2700 Watt opgezet.
Maar toen was de vertraging niet zo groot, de rem stond niet zo heel sterk.

GJ
 
Nou, toch maar een potje Loctite 648 besteld.
Misschien lukt het en anders dan moet ik toch een laserlasser vinden want dat schijnt eeuwig te houden.

GJ
 
Nee, die versnelling en vertraging horen zo.
Wat maakt het in godsnaam uit dat de boel in 0,1 sec optoert/aftoert, of 0,5? Maar het scheelt wel een factor 5 in je koppelbelasting...
 
Als ie te langzaam aftoert verliest ie te veel snelheid omdat de prop dan als rem fungeert.
En het hoeft niet zo extreem als bij F5B, binnen 0,5 seconde stilstaan maar wel binnen een seconde graag.
De vorige vertraging die ik gebruikte was met een iets mindere vertraging, 4.4:1 ipv de 5:2:1 die ik nu heb maar dat pinion kwam ook los na een tijdje.
Alleen wat het in dat model makkelijker uit te bouwen dan in het huidige model.

GJ
 
Ik had hem vorige keer ook schoongemaakt en opgeruwd in de lengterichting, dus minimale spiebanen.
En dat kwam los.
Maar ik heb inmiddels 648 in huis.
Nu wachten op de motoren, die zouden al in Duitsland moeten zijn.

GJ
 
Back
Top