Marcel zei:
Heb je er de funkey chicken mee gedaan ofzo???
Nope. Ik had de motor al uitgedaan vlak voor de impact. Het was een doffe klap in het drassige gras. (ik moest hem echt uit de grond trekken :lol: )
Rhelie zei:
Jammer Michel ! je moet wel zo snel mogelijk de oorzaak achterhalen !
Anders heb je kans dat je weer op je plaat gaat. dus snel zoeken naar gestripte tandwielen/riem of wat dan ook. Het kan namelijk ook je gyro of servo zijn geweest. Dan ben je dus ook met een autorotatie kansloos als je een meelopende heck hebt.
Laat het even weten in dit draadje aub. elke crash is een les.
De logo heeft geen meelopende heck.
Heb de gehele staart gesloopt. Geen defect te bekennen. De belt is nog helemaal gaaf zelfs geen slijtage sporen op de belt-tandjes (intensief gecontroleerd)
Het het tandwiel wat de belt aandrijft (en met het hoofdtandwiel is verbonden) heeft lichte slijtage kenmerken. Het maingear heeft 1 flinke slijtageplek waar precies het aandrijftandwiel van de beltdrive in past.
Waarschijnlijk is door mijn ruwe vliegactie dus het belt aandrijftandwiel zo verschrikkelijk snel vertraagt dat hij de tanden van het hoofdtandwiel geslepen heeft. Toch begrijp ik dan niet dat ik de controle van de staart ben kwijtgeraakt. Het hoofdtandwiel blijft namelijk wel gewoon draaien omdat het onderste deel van het tandwiel nog gewoon in takt was en het zo door de motor aangedreven kon worden. Zou het versleten stukje tandwiel (wat dus met mijn 2100 toeren 35 keer per seconde langs komt) genoeg geweest zijn om op die momenten de staartrotor door te laten slippen, zodat ik de controle totaal verloren was?
Wat ga ik doen:
- De logo wordt tot elke schroef totaal gestript en elk beschadigt en (licht) versleten onderdeel ga ik vervangen. Dit is prijstechnisch toch interessanter (dan een nieuwe logo te kopen) omdat veel kapotte onderdelen in de Mikado Logo10 crash kit zitten.
- Ik ga van een motortandwiel 15T terug naar een 14T om de hoofdrotor snelheid terug te brengen. Met een 15 draait de staartrotor (in combinatie met een C50 13L Hacker motor) toch iets te hard. De pirouette snelheid was echt extreem zo’n 4 à 5 per seconde (wel leuk, maar ja… een crash is weer minder als je die pirouette abrupt stopt

)
- Ik ga zoeken naar carbon bladen met een groter blad oppervlakte, zodat ik toch mijn snelle klim blijf behouden met een lagere rotorsnelheid.
Zit nog te twijfelen of ik langere bladen zal nemen, of bredere bladen. :?: Weet iemand wat een betere keuze zal zijn? Wat is efficiënter?
Aangezien ik de boom toch moet vervangen zou ik die kunnen vervangen met een Logo16 boom, deze boom is iets langer zodat ik langere bladen kan monteren (standaard Logo 10 bladen zijn 500 mm lang)
- Ik ga de heckrotorservo vervangen met een s9254 (was een Hitec HS 85 BB) eigenlijk puur uit nieuwsgierigheid, want die (goedkope) Hitec servo voldeed prima. Wil wel eens “voelen” wat de hype nu is op de combinatie GY401 - S9254
- Ik ga op zoek naar een leuke alternatieve canopy die op de Logo10 past. De huidige is ook leuk maar wil nu eigenlijk wel iets anders.
Oja, weet iemand waar ik S9650 futaba digitale servo tandwielen kan kopen? Ik heb 1 cyclic servo gestript.