Logo 10 ontvanger accu

• Topicstarter Topicstarter Tail-Rotor
  • Startdatum Startdatum
T

Tail-Rotor

Guest
Hallo,

Ik ben van plan om een ontvanger accu te gaan gebruiken in mijn Logo 10, omdat de BEC v/d regelaar het anders niet aankan. Nu is de vraag wat voor soort ontvanger accu ik nodig heb. Hoeveel volt, hoeveel mAh en wat voor soort cellen (AA, of de Sub-C cellen)?
Het is de bedoeling dat het een krachtige accu is, die niet zo snel leeg gaat.

Mijn setup:

Plettenberg Orbit 20-10 met 22 tands motortandwiel
TowerPro 60A regelaar (deze moet ik nog gaan aanschaffen)
4x Hitec HS85MG
12 cellige NiMh accu

Alvast bedankt :)

Mvg,

Remco

Hey Remco,

Een veel gebruikte akku is een 4 cellige AA akku (penlites). Deze akku volstaan goed, mits je goede cellen (cellen die een redelijke stroom kunnen leveren) gebruikt. Je kan ze in verschillende capaciteiten kopen, en het spreekt voor zich, hoe meer capaciteit, hoe langere vliegduur. Gebruik een akkumonitor (je hebt al simpele beneden de 10 euro), en hou de staat van je akku in de gaten. Laad hem in het begin geregeld op, en kijk dan hoeveel energie je hebt verbruikt. Dat geeft een goede indicatie van hoe lang je bij benadering met je ontvangerakku kan vliegen.
Deze akku volstaat prima in het beginners/hoover en rustig rondvliegen stadium. Wil je richting 3D, dan zou je (niet alleen) een andere ontvangerakku moeten installeren.

Zelf gebruik ik Sanyo's 2300 milli's 4 cellen. Deze voorzien 3 hobico servo's, een 401, een 9254 en een Assan 50A regelaar van stroom. Na twee akku's leeggevlogen te hebben (ca 25 min/vlucht), laad ik ze bij.

Succes, groetjes Aldert

Ja of voor 149 euro een Kontronik Jazz 40-6-18 kopen. Ik weet niet wat die tower pro regelaar kost maar volgens mij is tower pro vooral een vliegtuigmerk. Geen governor dus voor zover ik weet. De BEC van de Jazz kan wel die servo's aan.

Ik zou niet voor een apparte geschakelde BEC gaan (zoals die Ubec) Ik heb er 2 gehad, beide verminderde mijn reikwijdte met 50% (!!). Vlieg nu ook alleen nog maar met ontvanger accu in mijn Logo 10. (een voudige Sanyo 1800 mAh Nicad met alles digitale servo's)

UBEC werkt voor mij perfect...

Maar zoals ik al aangaf, ik zou geld en gewicht besparen door die Jazz te kopen. Regelaar en BEC in 1.

Satoer zei:
Ik zou niet voor een apparte geschakelde BEC gaan (zoals die Ubec) Ik heb er 2 gehad, beide verminderde mijn reikwijdte met 50% (!!). Vlieg nu ook alleen nog maar met ontvanger accu in mijn Logo 10. (een voudige Sanyo 1800 mAh Nicad met alles digitale servo's)

Vreemd, bij mij geen enkel probleem, tevens digitale servo's

Jock

laurens
het moet niets uit maken of je nu pcm of ppm vliegt. storing is storing.
alleen bij pcm zie je het veel moeilijker.
oke je reikweite word ook groter.

ik ben een fanatiek voorstander van goed gebruik van pcm ontvangers.
maar dat houd dus wel in dat je eerst alle storings bronnen weg haald voor je de pcm er op zet en dat je dan de fail save programeerd op motor uit en swash level bij heli.
bij vliegtuigen zet ik gas uit de rest hold.
mocht er dan een sterke storing bij de pcm ontvanger komen weet ik in elk geval dat het niet aan het vliegtuig lag

Het maakt WEL uit of je pcm of ppm vliegt. Bij ppm heb je storingstikken door bv de staartriem in de staartbuis. PCM negeert dit.

het lijkt dat PCM dit negeert, maar de storing komt wel binnen in je ontvanger, maar je model reageerd even nergens op.
Bij PCM heb je dus niet snel door dat je storing hebt. In sommige gevallen is dat fijn, maar het kan dus ook ineens opvallen (Fail-save/Hold). En dan heb ik toch liever af-en-toe een tikje. (terwijl ik die toch eigenlijk nooit heb :) )

Daarom gebruik ik altijd PPM. Ik vlieg geen heli trouwens.

Hoi hoi,

Een beetje :offtopic: , Maandag even met de Logo gevlogen, en de machine reageerde heel soms wat vreemd (dat dacht ik althans). Omdat ik lang niet gevlogen heb dacht ik dat het daarvan kwam. Na lang niet te hebben gevlogen merk je dat het aanzienlijk minder gaat, en nu (gelukkig) gewoon een beetje om me heen gehooverd, side in, nose in, langzaam heen en weer, van je af en naar je toe enz. Zo opeens komt de failsafe van de ontvanger erin (servo's hold, en motor uit). De motor stopt, de staart staat stil terwijl de rotorbladen door het vrijlooplager gewoon doordraaien 8O .
De staart draaide inmiddels al meer dan één keer rond toen het zaakje gelukkig weer kontakt had, en ik kon het geheel net opvangen voordat hij op de grond lag... pffff. Het zou mijn eerste echte Logo crash zijn geworden.
Had ik PPM gevlogen, dan was het allang duidelijk dat er storing was. De reden van de storing lag hoogst waarschijnlijk in de stekker van de zenderakku. Hiervan heb ik namelijk kort geleden de kabels vervangen (was sterk geoxideerd), en bij gebrek aan een nieuwe stekker de ook al aardig gecorrodeerde opgelapte stekker weer gebruikt. Nu dus wel vervangen.

:ontopic:
Michel gebruik je 1800 Sanyo's sub-C, of AA cellen? 4 of 5?

Groetjes van Aldert

Ik heb het even nageken. Het is toch een 1700 mAh pakketje. 4 cellen Sanyo Cadnica Ultra KR-1700 AU staat er op.
Rick NT zei:
Ik sluit mij ook aan bij Satoer. Ook hier geen geschakelde BEC's meer. En ik ben niet de enige weet ik.
Hadt een UBEC HV in een heli zitten, geen reikwijdte test gedaan, omdat ik toen nog geen veilige manier gevonden hadt om dit te doen (een elektro-motor met 2 KW kan behoorlijk hard slaan met 2x 600mm carbon latten).
Om een lang verhaal kort te maken, heeft mij gewoon dik duiten gekost nadat het spul crashte in de maiden.
Resultaten lijken heel wisselend te zijn, de een zegt nooit problemen te hebben de andere gigantische met een geschakelde BEC. Reikwijdte test bij mij varieerde tussen 8 en 15 meter, met een normale ontvanger accu 75+ m.

Rick

PPM of PCM. Als je reikwijdte halveert ga je ook problemen krijgen met PCM. Geloof mij, je voelt je hart aardig in de keel bonken als die op 10 meter hoogte 3sec onbestuurbaar op de kop hovert.

Hallo,

Ik ga voor een 4 cellige, 2300mAh ontvanger accu. (AA formaat)
Ik ben er alleen nog niet helemaal zeker van wat voor regelaar ik ga kopen voor mijn Logo 10. Ik zat eerst te denken aan de TowerPro 60A.

Aldert, bevalt de Assan 50A goed? Helaas kan ik op google geen informatie erover vinden, of een winkel die deze verkoopt.

Ik ben van plan om niet al te veel geld eraan uit te geven (max. 70/80 euro) Is dit te doen ? Gaarne hoor ik jullie reacties hierop :)

Mvg,

Remco

je zou ook kunnen kijken naar de staufenbiel dymond master 60/castle creation phoenix 60.
heb ik nu op me logo 10 zitten en er is al een vlucht mee gedaan.
heb geen stooring gezien.
maar het heeft dus ook alleen nog maar gehoverd.
eerst de max hover tijd achter halen en dan ga ik rond vliegen

waarom geen geschakelde bec als voeding erin? ik heb in mijn logo 20 en lipoly nu een 5V bec zitten van medusa research. Uber licht, nooit leeg ;) en erg makkelijk. Scheelde me 110 gram! (accu, goede schakelaar en spannings bewaking). Ik had eerst 4 cellen 1100 NiCd van sanyo, die gele goeden.

Hey Remco,

De Assan 50 bevalt me zéér goed. De regelaar loopt mooi aan, En heeft nog geen misse slag gemaakt. Hij bepaalt zelf zijn timing, en kan tot en met 4S Lipo "aan".
Ik heb de bec uitgeschakeld door het rode draadje(stekkertje) uit de ontvangerstekker te peuteren, en een krimpkousje eromheen te krimpen.
De regelaar heeft geen governormode, ik zie dit echter niet als nadeel, liever stel ik op de juiste manier een throttlecurve in (je hebt dan ook geen last van interferentie met de gyro). Verder zijn er wel diverse instellingen mogelijk (ook m.b.v. de computer en kosteloos te downloaden software).
Mijn regelaar komt bij Marijn vandaan van RCTechnics.nl . De regelaar staat niet meer op de site maar je zou hem een mailtje kunnen sturen of hij ze misschien nog heeft. Ik heb €59,- betaald voor de regelaar, en nog eens €2,50 aan verzendkosten (hij pastte in een envelop).

Succes, groetjes van Aldert

Aaalie zei:
je hebt dan ook geen last van interferentie met de gyro.

Aaldert,

Als ik zo'n stelling lees, dan komen direct weer enkele vragen bij me op.
Die wil ik hier dan ook maar stellen:

Zou het kunnen zijn dat dit euvel merkafhankelijk is???
Zou het iets te maken kunnen hebben met een zwakker merk regelaar in combinatie met een zwakker merk gyro??
Een goedkoper merk geeft misschien meer problematiek op dat terrein?

Zelf heb ik in geen enkele elektroheli last van interferrentie met de gyro als ik in de govornormodus vliegen en inmiddels is het aantal gevlogen eheli's aanzienlijk.
Alle heli's die ik inmiddels heb afgesteld en ingevlogen voor mijn cursisten kennen dat probleem evenmin.

Ik moet daarbij wel vermelden dat we geen "vogeltjesmerk"regelaar gebruiken maar meestal Schulze of Kontronik en eerder ook nog Hacker.
Heel sporadisch nog een Phoenix omdat een cursist die wil.
Bij deze merken heb ik nog nooit problemen gehad met een gyro (altijd GY401 met dig.servo) die hun oorsprong zouden kunnen vinden in de regelaar. In feite heb ik nooit problemen met deze gyroset.

Trouwens, kun je eens nader omschrijven wat jij met interferrentie met de gryo bedoelt?

vr.gr.

Joyce

Back