Logo 10 ontvanger accu

• Topicstarter Topicstarter Tail-Rotor
  • Startdatum Startdatum
Ha-eM Helifun zei:
Aaalie zei:
je hebt dan ook geen last van interferentie met de gyro.
Zou het iets te maken kunnen hebben met een zwakker merk regelaar in combinatie met een zwakker merk gyro??
Het probleem is dat als een governor de motor niet strak op 1 toerental kan houden maar continue om het gewenste RPM zit te hunten. (zoeken naar het juiste toerental) de belasting op de staart (die de kracht van de motor moet tegenwerken) ook continue aan het variëren is. Je zou de schuld kunnen geven aan "een zwakker merk gyro" die dan moeite heeft de staart op zijn plek te houden. In werkelijkheid is de schuldige natuurlijk de governor, die het motor toerental niet constant kan houden.
Een betere gyro er in zal dan in deze situatie meer een lapmiddel zijn.

Satoer zei:
Een betere gyro er in zal dan in deze situatie meer een lapmiddel zijn.

Als ik jouw betoog lees, dan trek ik daaruit de conclusie dat een betere regelaar dus wel een optie is................

vr.gr.

Joyce

Als het niet mogelijk is de regelaar zo in te stellen dat de governor niet "hunt" (blijft zoeken naar het juiste rpm) wel ja. Of gewoon zonder governor gaan vliegen. De regelaar die Aldert aanhaalt heeft niet eens een governor. Dus zijn conclusie: geen gedoe ;)

Ik denk dat het vooral afhankelijk is hoe compatible de motor - regelaar combinatie met elkaar is. En niet echt hoe duurder de regelaar hoe beter die met dit euvel om gaat.

Zo lang je nog bezig bent met rustig vliegen voldoet een governor loze regelaar wel. Maar op het moment dat je vol nick / roll de heli op de kop gooit zonder te veel pitch te geven merk je wel dat pitch curves niet echt meer voldoen en de motor toch behoorlijk inkakt.

Satoer zei:
Maar op het moment dat je vol nick / roll de heli op de kop gooit zonder te veel pitch te geven merk je wel dat pitch curves niet echt meer voldoen en de motor toch behoorlijk inkakt.

Michel,
Dat lijkt me te algemeen gesteld.
Niet elke heli kakt in. De mijne zeker niet.
Maar ik wil er wel even op ingaan.

Nu komt er nog een ander aspect om de hoek kijken: de belasting en dat in relatie tot het rpm.

Het principe is dat de belasting evenredig moet zijn aan het rpm of omgekeerd. Te weinig rpm en te veel pitch: zaak kakt in = overbelasting.
De veel rpm en te weinig pitch = overtoeren = overbelasting.

En dat komen we volgens mij uit bij een een juiste afstelling.
En de afstelling is mede afhankelijk van de mogelijkheden van de zender(software) naast de mogelijkheden van de motor/regelaar.
Een zender met een 3-punts pitchcurve, 5-punts, 9-punts, 13-punt en 17-punts maakt in mijn ervaring een groot verschil.
Hoe beter je in staat bent de pitchcurve goed af te stellen, hoe minder je last hebt van inkakken mits je natuurlijk wel rekening houdt met de mogelijkheden van de motor (het af te geven vermogen) in relatie tot maximum pitch.

In mijn ervaring is de oorzaak van het inkakken heel vaak te wijten aan het overschrijden van de grenzen van de mogelijkheden van het materiaal maw te veel pitch bij te weinig motorvermogen....

vr.gr.

Joyce

Even mijn 'knuppel in het hoenderhok'. Ik vlieg geen governor mode, Idle up is een vlakke curve 100%. Regelaar wordt minimaal belast en maximale prestaties. Als je van 0 naar full pitch gaat dalen de toeren even minimaal en trekt dat weer snel bij.
Tijdens andere manoevres waar je geen full pitch gebruikt is het toerental superstabiel.
Probeer het eens en je zult versteld staan!

Jock

Hey Joyce,

Ha-eM Helifun zei:
Aaalie zei:
je hebt dan ook geen last van interferentie met de gyro.

Aaldert,

Als ik zo'n stelling lees, dan komen direct weer enkele vragen bij me op.
Die wil ik hier dan ook maar stellen:

Zou het kunnen zijn dat dit euvel merkafhankelijk is???
Misschien mogelijk.

Ha-eM Helifun zei:
Zou het iets te maken kunnen hebben met een zwakker merk regelaar in combinatie met een zwakker merk gyro??
Een goedkoper merk geeft misschien meer problematiek op dat terrein?
De ervaringen met Gyro's beperken bij mij tot een GY240, GY401 i.c.m. met een 9254 (perfecte combi overigens), en een Align HH G400 Gyro, die na veel afstelwerk de staart er idd achterhield. De staart erachterhouden is ook alles mee omschreven. Deze Gyro is geen vergelijk en heb ik ook binnen een week ingeruild tegen een Logo heli (met uiteraard het verschil bijbetalen).

Voor het eerst dat ik het ontdekte was met een kontronik regelaar en een Hacker motor. Ik had de Hacker regelaar vervangen, omdat bij deze geen governorfunctie mogelijk was. De kontronik had dit wel.
Met de Hacker zonder governor was de staart strak. Deze draaide niet tot amper weg bij pitch geven, en bij (per ongeluk) de staart wat ruiger sturen (knuppel laten schieten/los laten) stond de staart ook weer net zo abrupt stil.
Na het vervangen van de Hacker regelaar voor een Kontronik regelaar met governorfunctie ontstond er afhankelijk van het ingestelde toerental een mateloos irritante tailhunt. De tailhunt was niet continu, zoals bij een te gevoelig afgestelde Gyro, echter met korte tussenposen van een wel strakke staart. Je gaat zoeken naar speling o.i.d. Ook de aanstuurstangen vervangen voor superstrakke koolstof aanstuurstangen (buizen), echter dit mocht niet baten. Het probleempje werd alleen maar opgelost door of iets minder of meer toeren te geven, of de gevoeligheid van de Gyro iets terug te zetten (GY240). Zelfs later nog eens geprobeert met een GY401 met 9254 servo, echter hierbij exact hetzelfde resultaat. Met een iets minder gevoelige Gyro is het probleempje ook weg, echter de staart draait ook iets verder weg bij het pitch geven.
Het uitschakelen van de governorfunctie, of een regelaar zonder governor monteren en de gevoeligheid kon weer iets "omhoog".

Ha-eM Helifun zei:
Zelf heb ik in geen enkele elektroheli last van interferrentie met de gyro als ik in de govornormodus vliegen en inmiddels is het aantal gevlogen eheli's aanzienlijk.
Alle heli's die ik inmiddels heb afgesteld en ingevlogen voor mijn cursisten kennen dat probleem evenmin.
Zelf heb ik ervaringen met Schultze, Hacker, Jeti, Kontronik, Align, Assan, Castel Creations, Ele, Simprop, Tower Pro, Graupner, Robbe, Multiplex, Aveox en nog een aantal zelfbouwers. De ervaringen zijn wisselend, echter vaak wel merkgericht. Het is zeker niet zo dat de duurdere regelaars ook beter voldoen.

Ha-eM Helifun zei:
Ik moet daarbij wel vermelden dat we geen "vogeltjesmerk"regelaar gebruiken maar meestal Schulze of Kontronik en eerder ook nog Hacker.

Misschien is het handig als je een lijstje maakt met de volgens jou vogeltjesmerk regelaars, of misschien eentje met niet voegeltjesmerk regelaars.

Ha-eM Helifun zei:
Heel sporadisch nog een Phoenix omdat een cursist die wil.
Bij deze merken heb ik nog nooit problemen gehad met een gyro (altijd GY401 met dig.servo) die hun oorsprong zouden kunnen vinden in de regelaar. In feite heb ik nooit problemen met deze gyroset.
Mijn vraag? Heb je wel eens een heli afgesteld zonder governorfunctie, en vervolgens een regelaar gemonteerd met governorfunctie?
Als je alle heli's direct met governor afsteld, is het begrijpelijk dat je uiteindelijk de gyro afsteld zodat de staart niet meer hunt. Misschien kan de gyro nog gevoeliger indien geen governor gemonteerd wordt.

Ha-eM Helifun zei:
Trouwens, kun je eens nader omschrijven wat jij met interferrentie met de gryo bedoelt?
Michel heeft het reeds keurig omschreven. Hier sluit ik me bij aan met nog een kleine :wink: aanvulling van mijn kant.
Een regelaar met governorfunctie houdt het toerental konstant. Hij moet daarvoor meer of minder vermogen geven aan de motor. Het benodigde vermogen aan de motor wisselt continu tijdens het vliegen, zelfs al tijdens het hooveren, echter tijdens de hoover zijn de verschillen aanzienlijk minder dan tijdens een 3D figuur.
Om te weten of de regelaar meer of minder vermogen moet geven, krijgt deze eerst gegevens binnen (hij "meet" a.h.w. het toerental). Indien dit toerental lager is dan zijn refferentie (ingesteld door de piloot) geeft hij meer vermogen aan de motor. Indien dit toerental hoger ligt, geeft hij minder vermogen aan de motor.
Zo varieert continu het vermogen op de hoofdrotor. Meer vermogen betekent meer koppel op de heli, minder vermogen uiteraard minder. De staart reageert hierop. Gelukkig hebben we tegenwoordig Gyro's die ervoor zorgen dat de staart op zijn plaats wordt gehouden. Meer koppel op de heli, dan moet er meer vermogen naar de staart (meer pitch).
Op het moment dat het toerental iets inzakt... de regelaar regelt het bij door meer vermogen te geven. De Gyro merkt dat de staart wegdraait, en geeft signaal aan de servo. Dit kost ook vermogen, en het toerental zakt wederom. De regelaar regelt wederom bij. De HH
Gyro heeft de staart weer op zijn plek dus regelt de pitch van de staart weer terug... minder vermogen benodigd. De regelaar voelt dat het toerental "klimt" en zijn ingestelde toerental bereikt... minder vermogen.
Ze beinvloeden elkaar. Ze meten bijde, en ze regelen bijde. Echter dit doen ze los van elkaar, en vaak niet gelijktijdig. Dit geeft de ongewenste interferrentie.

Groetjes van Aldert

Bedankt voor de uitgebreide toelichting.

Aaalie zei:
Mijn vraag? Heb je wel eens een heli afgesteld zonder governorfunctie, en vervolgens een regelaar gemonteerd met governorfunctie?

antwoord: JA

vr.gr.

Joyce

Back