Logo 400

Hier en daar word deze heli mondjesmaat leverbaar. Is er iemand die hem gaat proberen? Zelf ben ik héél benieuwd, en heb hem dan ook op het lijstje staan. Motorisering ligt al hier, servo's ben ik nog niet uit. Gyro zal een LT2100 worden, ook nog niet bekend welke servo op de staart gaat werken.
Als eerste worden de standaard 450mm bladen (de houten) gebruikt (zonder folie, echter gelakt), later gaan deze plaats maken voor de kortere 420/430 glas of koolvezelbladen.

Greetz, Aldert

Tja, ik zie de logo 400 als een ingekorte logo 10, sterker nog, het IS exact hetzelfde. Alleen een ingekorte tail en dito bladen .....
enige verschil is de voorbouw, die nu ook in dezelfde vorm is als het frame. Op de logo 10moest je het doen met een carbon voorbouw.
Jammer dat ze er het logo 500 frame niet voor hebben kunnen gebruiken, dat vind ik wel een beter frame, maar dat werd misschien te zwaar.
Wat gaat hij trouwens kosten ? (protos 500 = 289 + sab bladen + motor ...)

Ik vind dat mikado er zich wel erg gemakkelijk van heeft afgemaakt, maar goed, het is natuurlijk wel slim; met minimale kosten toch meedraaien in de "500-klasse" ....

Ik denk dat dit ding wel zeer strak gaat vliegen trouwens, gelijkend een logo 10. Dus dat zit wel goed vermoed ik zo.
Wordt ook flybarless geleverd dus ook erg leuk.
Nadeel blijft nog steeds de dure onderdelenprijzen, maar ja, daar krijg je dan wel wat voor zullen we maar zeggen ....

Hey,

even een Logo 400 update ;) .
Hieronder de eerste ervaringen:

De Logo 400 vliegt mooi. Met rustig toeren is hij net als iedere Logo enorm stabiel. Hij volet direkt lichter aan als de andere heli's die ik vlieg, logisch, hij is ook véél lichter. De heli is volgzaam, reageert heel voorspelbaar en is "klein" wendbaar.
Als het toren omhoog gaat, ontstaat er een kanonskogel. Heel opvallend is dat de heli erg snel accelereert, en een enorme snelheid kan opbouwen.

Tijdens de bouw merkte ik toch wat verschillen met wat ik me kan herinneren van de Logo 10 bouw. Er miste een aantal 6 kant verbinders (die hex. dingen ook in alu verkrijgbaar). Zoals Joyce ook al opmerkte, de voorgeboorde gaatjes t.b.v. servomontage, echter op die plaats heeft het frame ook enkele verstevigingen. Ook heeft het frame nu een dichte "bodem" achter onderaan, voor montage van gyro of v-stabi e.d.
Het lichter aanvoelen van de heli tijdens het vliegen kan mogelijk ook worden versterkt door de lichte spindelas. Tevens heb ik het idee dat de toch al kortere staartbuis nog eens dunwandiger (lichter) is als de bekende Mikado staartbuizen. De gebruikte riem is ook een fractie smaller.
Dus ondanks de overgedimensioneerde rotorkop, die ook word gebruikt op de 10 en de 500, vliegt hij anders.
De standaard houten bladen heb ik ontdaan van de folie. De loodstrips zitten netjes in epoxy gegoten, en het overtollige epoxy is netjes afgefreesd in het profiel van de bladen.
Ik heb gelijk van deze gelegenheid gebruik gemaakt om de bladen te choppen naar 425mm, netjes gespoten, gebalanceerd, en de kunststof bladwortel netjes verlijmd met de bladen.

Als setup gebruik ik een 3620 Kv feigao binnenloper, gemonteerd aan een 1:2 MEGA vertraging. Een 20 tands tandwiel, een bijpassende feigao 60 amps regelaar met BEC, gevoed door 3S lipo. Ik kan op deze manier mijn 3S 3700 akku's gebruiken, maar ook 2 stuks 3S 2200 parallel.
Power als een idioot, zowel motor, regelaar als akku worden handwarm met behoorlijk toeren op de kop.

De gebruikte Protech gyro word nog wel eens vervangen door een Logictech LT2100, maar dat is voor later.

Erg leuke heli, hieronder ook nog een (niet voor bedoelde) foto voor vergelijk. Op de rij... Logo 600-3D met 700 bladen, Logo 600 (met frontmount) en 600 bladen, Logo 500 met 550 bladen en de Logo 400 met 425 bladen (hier niet gemonteerd, blanke lak was aan het drogen ;) ).
heli's%20hangend.jpg
.

Greetz, Aldert

Inmiddels was mijn mening wat herzien, na een aantal keren vliegen, bleef iedere vlucht als "invliegen" aanvoelen. De heli voelde te klein, en vloog niet echt. Hij vloog niet lekker. Van alles geprobeerd, lichtere motor, zwaardere motor, zwaardere akku's, andere instellingen, D/R, expo enz...
En nog steeds vloog hij niet prettig.

Uiteindelijk maar een langere staartbuis en 550mm baden gemonteerd, en hij vloog heerlijk! Vrij logisch, ik vond de Logo 10 ook heerlijk vliegen, en een verlengde Logo 400 is eigenlijk een Logo 10.

De Logo 400, die vliegt als een Logo 500. De heli bleef dus meestal thuis, omdat de Logo 500 gewoon mee ging ;) . Wat doe je dan met een Logo 400... IN DE VERKOOP!

De reacties bleven achter, een enkel voorstel wat niet in de richting kwam van mijn toch al lage vraagprijs... Tijd voor aktie! Dus vervolgens nog eens goed verdiepen in de Logo 400 materie. De heli word door velen toch als een zeer prettige vlieger ervaren, kon het bijna niet anders dan dat hij toch goed moet kunnen gaan!

Nogmaals de setup veranderd. Het moet een rustige vlieger worden, die met gering wind vliegt als een grotere. Dus niet heel veel toeren, maar wel brute kracht bij veel pitch. Iets zwaarder uitgevoerd.
Daarom deze motor besteld:
750 Kv, 150 gram.
4240-750.jpg

Als akku een 6S 3700 milli's. Vervolgens de heli maar orgineel gebouwd, dus weer met zijn korte staart. Ondanks dat ik geloof heb in de houten bladen die er origineel meegeleverd worden, heb ik de heli verwend, en zijn er 430mm Radix Curtis Youngblood gemonteerd.
In eerste instantie viel de power wat tegen. Hij draait ca 1800 toeren, en zakte zelfs redelijk in bij veel pitch. Vervelende tegenvaller... Toch maar andere timing geprobeerd, en daar kwam het duiveltje uit het doosje. Nog steeds rustig toerental, 1900 toeren op de kop, maar nagenoeg niet inzakken bij vol pitch!

Inmiddels ben ik nu ca 10 akku's verder, en echt heel erg tevreden! Iedere vlucht vliegt hij lekkerder, precies zoals gehoopt. Ook nog eens de houten bladen geprobeerd, en DAAR zat het verschil... Wat vliegt de Logo veel fijner met de Radix bladen!!! Super heli!

Tot zover de update, later meer!

Vriendelijke groeten,
Aldert

Leuk om te horen. Je hebt 'm dus gestretched naar 550 blades (die ik op mijn 500 gebruik, LOL), en daarna terug 'gekrompen' naar 430 blades ?

Ik ben nogal aktief als lezer op de Mikado-rubriek op Helifreak, en daar wordt doorgaans aangeraden om de L400 enkel aan te schaffen als je 'm met een V-Stabi wil uitrusten. Er zijn vliegers die 'm goed vinden met flybar, maar het verschil schijnt echt enorm te zijn...

Ik heb eens een kit in huis gehad maar heb 'm direct verkocht, dus kan helaas niet uit ervaring spreken...

Hey,

dank voor je reactie. Zelf lees ik ook veel in het Mikado Helifreak forum. Gecombineerd met de mindere verkoop interesse en de info op Helifreak heb ik het toch weer eens geprobeerd. Een volgende stap zou zijn idd V-stabi.
Dat de V-stabi vooral op een Logo 400 goed werkt is best begrijpbaar als je de kop bekijkt. De flybar met peddels zijn behoorlijk groot t.o.v. de bladen, ze kosten veel energie.

Ik heb al flybarless gevlogen, maar vond het nog niet zo prettig. Daar zal ik eens weer wat tijd in steken. Bovendien vind ik de heli's prettiger vliegen met wat minder toeren, het toerental ligt altijd aanzienlijk lager dan alle vliegers waar ik mee vlieg. Voor de power hoef ik het niet te doen ;) .

Greetz, Aldert

Toevallig heb ik vorig jaar mijn logo 10 3D (= bijna logo 400) gestretched en voorzien van 550mm bladen. Gevlogen met 5s flightpower lipo en een plettenberg orbit 20-10. Dat ging heel erg goed zolang er niet teveel vermogen gevraagd werd.
Daarom sinds enkele weken het chassis omgebouwd voor 6s lipo en nu zeer brute power !
Lees hier verder als je interesse hebt:
t-rex-600-logo-10-3d-%3D-logo-10-3d-filmpjes-mx24s-20

Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
Back