Wel, het is nog een beetje vroeg om een oordeel te vellen. Een kort overzichtje eerst :
ik heb me zo'n frame aangeschaft, enerzijds omdat ik wat problemen gehad heb met de idler pulleys van het originele frame. Tot 3 x toe heb ik een pulley gehad die loskwam (zit vastgeklikt in het originele frame) waardoor de belt van de pulley afliep. Vermoedelijk mijn fout, ik heb nog wel van enkele geïsoleerde gevallen gehoord waar problemen waren met de pulleys, maar het is niet een veelvoorkomend probleem. Sommigen gebruiken ipv de standaard plastieken wieltjes daarom de alu wieltjes van KAOS, die ook in het originele frame passen.
Anderzijds heb ik het frame gekocht om het te proberen uiteraard, je kan je geen mening vormen over iets als je 't niet geprobeerd hebt...
Dus, even concreet over het frame...
Qua looks kunnen de meningen verdeeld zijn. Persoonlijk hou ik meer van de look van een origineel frame, maar dat lijkt m.i. nog meer op een arreslee door zijn ronde vormen dan dit CF frame...maar de looks maken me niet zoveel uit.
Technisch dan.
Ik zal hier kort enkele voor- en nadelen bespreken van het KAOS-frame t.o.v. het Mikado-frame.
VOOR :
- het bearing block voor de mainshaft is echt wel zeer degelijk, en bevat naast radiale lagers ook druklagers. Dat laatste is niet echt noodzakelijk maar kwaad zal het zeker niet kunnen.
- de bevestiging voor de tailboom is ook superdegelijk, je kan de boom werkelijk heel vast aandraaien, waardoor een borgschroefje niet nodig is (hetgeen wel aan te raden is bij een standaard frame.
- het frame is van voor tot achter geleidend, waardoor een antistatic mod ook niet noodzakelijk is.
- het frame is erg 'open', je kan alle bewegende delen goed zien, het is makkelijk om aan te werken, in vergelijking met het gesloten Mikado frame waar je overal net iets minder goed bijkan.
- de battery tray is ruimer dan in het stock frame. Bij het stock frame had ik de ingang wat bijgedremeld om de lipo's erin te krijgen, hier is dat uiteraard niet nodig.
- het frame is volledig opgebouwd in stukken. Heb je ergens schroefdraad die doordraait bijvoorbeeld , kan je het stukje vervangen. De losse onderdelen zijn echt niet duur, dus een bijkomend voordeel is dat je die makkelijk kan vervangen.
NADELEN :
- het kost wel wat...
- iets zwaarder, gebruik je het voor een Logo600 dan is het verschil ongeveer 25 gram, voor de Logo500 is dat 75 gram omdat je de alu boom adapter nodig hebt om het verschil in boomdiameter op te vangen. Die weegt 50 gram...
- ik heb van de anti-rotation hub wat materiaal moeten afdremelen om een vrij verloop van de achterste servolink te krijgen.
Ik kan eerlijk gezegd voorlopig geen andere nadelen ontdekken. De eerste 3 vluchtjes waren zeer succesvol, de heli voelt perfect aan. Maar dat was daarvoor ook al het geval. Door een slechte belt heb ik nog niet meer kunnen vliegen (is een ander verhaal) dus volledige afstelling en stevig doorvliegen moet er nog van komen...normaal gaan de testen morgen verder...
Voorlopig besluit : geen noemenswaardige nadelen, enkel enkele voordelen. Maar of die de prijs verantwoorden blijft uiteraard de vraag...later meer nieuws hierover.