[LOL] Spirit gewicht.....

• Topicstarter Topicstarter Keesje
  • Startdatum Startdatum
K

Keesje

Guest
haha, bijna klaar met bouwen, alleen nog bespannen, hijs alleen zo licht...

Op de doos staat 28-32 oz, wat neerkomt op 870-1000 gram..

Mijne weegt onbespannen, inclusief accu, servo's etc. pas 560 gram :P:P:P:P

Dat wordt loodgieten :P Of zal het geen problemen geven? Want zal er met bespannen nog bijkomen? 100 gram?

2*20*2 aan vleugeloppervlak= 80 gram voor vleugels, en neem ongeveer net zoveel voor de romp, dan issie 160 gram zwaarder.....

Wat neerkomt op 720 gram...

Heb net ff al het folie erop gelegd, en kom dan neer op 940 gram, inclusief de onderlaag dus..... Hij zal wel ff te licht worden vrees ik...

Te licht voor een zwever? Ik geloof niet dat dit een probleem is.
Vliegt lekker langzaam en blijft goed hangen.
Moet het wat sneller voeg je toch wat balast toe.

Kan, maar eerder 1 thermiek belletje, lekker hoog.
Wat ik al zei. Moet het sneller gebruk je ballast.

ok, ben weer helemaal gerust gesteld.... En dan maar hopen dat mijn Graupner twee-kanaals zendertje die hoogte ook nog aan kan :P

Harold zei:
Niks is minder waar dan die uitspraak.
Iedere zwever heeft zijn gewicht nodig om te kunnen "vliegen" Zelfs een Spirrit. Anders koop je beter een parachute, die hangen ook maar wat in de lucht.
Martin :wink:

Hoi Martin,

niks is minder waar?!? Volgens mij mag je een zwevertje best wat lichter bouwen hoor, dat is alleen maar prettig voor heel licht weer! Als het maar niets af doed aan je constructie tenminste. En inderdaad, ballast kan je altijd nog toevoegen (in het zwaartepunt).
Ik ben zelf een fan van veel ballast, maar er zijn momenten zat, dat ik een super licht zwevertje bij me heb om ook met de kleinste beetjes thermiek of hellingwind te kunnen vliegen.

Wat Keesje alleen nog niet beschrijft en dat kan ook nog een hoop schelen, is of het zwaartepunt al klopt (naja zo ongeveer!) want een portie lood in de neus om het zwaartepunt te corrigeren, op het eind als alles bespannen is, kan nog een hoop uitmaken!!

Groet Bob

Bob zei:
Wat Keesje alleen nog niet beschrijft en dat kan ook nog een hoop schelen, is of het zwaartepunt al klopt (naja zo ongeveer!) want een portie lood in de neus om het zwaartepunt te corrigeren, op het eind als alles bespannen is, kan nog een hoop uitmaken!!

Groet Bob

Ik kan mijn accu nog naar voren/achteren schuiven, dus daarmee zet ik zijn zwaartepunt wel op de goede plek, hij klopt in ieder geval zo ongeveer wel, maar ik bekijk dat straks exact na folieën....

Hoi Keesje,

ik ken de Spirrit niet, maar wat is de vleugelbelasting in gr/dm2 (die aangegeven is op de bouwdoos) en wat zou die dan ongeveer worden als hij uiteindelijk klaar is?

Groet Bob

Oja en nog een kleine correctie... volgens mij komt 28-32oz neer op exact uitgerekent (8) 8))794-907gr. Nou dan zit jou waarde dus alweer wat dichter bij de aangegeven.... zo precies hoef je die waardes niet te nemen hoor!

Groet Bob

Wel Bob....toch zie je het verkeerd.
Ieder vliegtuig heeft een minimaal gewicht en vliegsnelheid. Ook een Spirrit, met als ik me niet vergis, een Clarc Y profiel. Dit is een profiel dat een lage vliegsnelheid kan hebben bij een redelijk gewicht, maar wanneer houd het " vliegen " op en begint eigenlijk het vallen...Dat is wat ik ermee bedoel. Ik zie ze bij hopen...zwevers die echt niet vliegen, maar eerder met een groteske sink terug naar moeder aarde keren. Een beetje meer gewicht doet al direct zijn voordeel in de meeste gevallen. Alles hangt natuurlijk niet af van dit punt alleen, ook de instelhoek, en het zwaartepunt, de dikte van het profiel en de lengte van de wortel, niet te vergeten de inzakking tussen de ribben bij zulk een model, spelen een rol...en ja, ook de vleugelbelasting. Je kan hier eindeloos in verdergaan met bv. de polaire van de vleugel te berekenen...maar dat is te gek. Het minimale waar iedere zwever zich aan zou moeten houden is echter het vlieggewicht en de vliegsnelheid. Doe de naam zwever steeds eer aan en vlieg met een behoorlijk glijgetal. Ik heb vroeger een Spirrit gehad en heb daar vele jaren plezier aan beleefd. Je kan er een pomp mee vliegen vanuit een handstart. Je kan hem starten met sando of op huckepack. Het is een van de beste beginnersmodellen...De kleinste pomp kan je ermee vliegen in de configuratie zoals ik ze stel, temeer omdat het een totaal fout idee is, te denken dat je een hangende vliegsnelheid moet hebben om te kunnen pompen...die vliegsnelheid noch licht gewicht heeft daar echt niet zoveel mee te maken.
Ik citeer hier even uit mijn oude cursus:
Wanneer men een bel aanvliegt stijgt men tov bel tot het niveau waar de inwendige stijgsnelheid gelijk is aan deeigen daalsnelheid Vanaf dan stijg je niet verder tov de bel maar drijf je met de stijgende bel mee.
Einde citaat.Je eigen daalsnelheid is hier van crusiaal belang en die is het kleinste bij het toestel zijn ideale gewicht en snelheid, wat nooit een "net geen stalsnelheid" kan zijn.

martin zei:
Harold zei:
Niks is minder waar dan die uitspraak.
Iedere zwever heeft zijn gewicht nodig om te kunnen "vliegen" Zelfs een Spirrit. Anders koop je beter een parachute, die hangen ook maar wat in de lucht.

U drukt zich te absoluut uit met niks is minder waar...
Zelfs een hele lichte zwever "vliegt", maar vliegt mischien niet op de manier die jij praktisch vind. Ik vlieg (gemotoriseerd) indoor. Af en toe is er iemand met een indoor RC zwever. In de windloze hal kan het niet licht genoeg zijn, Zolang het maar "iets: weegt (dus geen helium zwever :lol: ) heb je zwaartekracht en dus echt vliegen (hoogte energie wordt omgezet in voorwaartse snelheid).

Hoi Martin,

Naar mijn idee heeft ieder vliegtuig een OPTIMAAL vlieggewicht en vliegsnelheid. De theorie die je daarvoor aangeeft wil ik niet tegenspreken, zeker niet, maar ik denk dat een vliegtuigbouwer/firma een "optimum" aangeeft wat betreft het vlieggewicht, net zoals de instelhoek van de vleugel en het zwaartepunt. Bij de gegeven waardes van de ontwerper vliegt het model gewoon makkelijk. Daar entegen ben ik echter van mening dat middels persoonlijke (vlieg) wensen deze waardes kunnen veranderen. Ik vlieg net als vele helingzwevers met een iets verder naar achter liggend zwaartepunt, dan meestal aangegeven wordt... zo ben ik dus ook van mening dat er mensen zijn die erg graag met een lichter dan aangegeven modelletje willen vliegen. Misschien vliegt dit model dan niet optimaal voor bepaalde doeleindes als bijvoorbeeld met een kleine daalsnelheid ver weg kunnen vliegen, maar spreekt door een relatief lage vleugebelasting toch sneller aan op thermiek. Wat ik al zei, ik vlieg graag iets zwaarder dan aangegeven... gaat ook bere goed 8) Als er tenminste genoeg wind staat aan de helling...
Er zal heus wel een moment zijn dat (zoals jou theorie ook zegt) het model te licht wordt voor goede vliegeigenschappen, maar de waardes die Keesje aangeeft zijn volgens mij niet zo schokkend. Die zwever zal, zeker als het met Clark Y is, goed vliegen.

Groet Bob

Back