Long Fox Pinocchio met Sprite

Proficiat Herman, dat ziet er heel overtuigend uit, opstijgen, het vliegen zelf en de landing, heeeeeele mooie combinatie, de zwever met deze aandrijving.

Heb de nieuwe eigenaar van je Formost nog even gesproken op Zeumeren, en hem gezegd dat tie een mazzelaar is door je Formost over te nemen.

Groet Ger. (Pietertje naast je als coach? meende hem te horen in het filmpje :wink: )

Flutter kwam simpelweg doordat ik de draden nog niet had nagespannen na het inkorten, waren erg slap. Even opgespannen en klaar. Het wordt achter ook niet erg warm, valt heel erg mee.

Dankje Ger. Ik hoop dat cees er veel plezier mee heeft, ik heb altijd heerlijk mee gevlogen. Pieter heeft de eerste landing even gecoached, hij kent de fox goed. Was erg eenvoudig, hij voelt heerlijk aan en is heel goed in te schatten. Video is van de 2e vlucht. Mijn vader was bang dat ik het veld niet zo halen, maar ik had vol spoilers nodig. 7.5kg in de landing zet nog aardig door.

Paar kleine dingen aangepast. Er zit een beschermkap over het wiel zodat de hele romp niet vol gras komt te zitten. De as van het staart wiel zat alleen in de gfk romp vast, en dat is te dun. Er zitten nu 2.5mm triplex verstevigingen in waar de as in valt, stuk steviger. Ook nog de ontluchting van de tank in de romp gemaakt.

Vanavond ook een kar gekregen om te kijken hoe dat met de fox gaat. Morgen eens pas maken en proberen. Het wiel zit in de weg van de bovenste voorste brug, wellicht kan dat in een v vorm ook.

Karretje ook even gepast met een V in de bovenste voorste stang, past perfect :) Ook weer klaar.

2011-09-27%2022.28.18_jpg.jpg

Vandaag 3 vluchten gemaakt met het karretje. Ging al een heel stuk beter, met aanpassingen. Eerst gewoon met de vleugels op de steunen gelegd. Hij dook nog steeds voorover. Hij kwam wel los maar had het hele veld nodig. Daarna de voorste stang zo gemaakt dat deze de romp ondersteund. Hierdoor kan hij niet meer draaien op de vleugels maar moet echt de hele kist omhoog tillen, en dat gebeurd niet. Starten gaat nu in 50 meter mooi constant zonder tegenwind. Het lijkt ook netjes nu.

2011-09-28%2012.14.46_jpg.jpg

Helaas weer iets flutter op rudder maar ook wat achter gelijmd, moet ook helpen ;) Draden ook nog anders op de hevel gezet. Laatste vlucht geen flutter meer gezien maar wel even in de gaten houden nog. Volgas laag voorbij moet nog even wachten.

Als je flutter op rudder blijft houden kan je overwegen om de rudderservo in de staart te zetten en dan een korte 3mm stuurstang met ballinks te installeren. Op RC network zie ik die oplossing bij deze kist al een paar keer voorbij komen. Niet de mooiste oplossing maar wel directe en spelingvrije aansturing.

zie hier: http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/104534-Frage-Long-Fox-Pinocchio

Ik overweeg om deze kist aan te schaffen en dan gaan de elevator en rudder servo in de staart. Ik heb ook wel gekeken naar een 4 meter Fox maar dit is wel een betaalbaar alternatief. Wat vindt je zelf van het formaat? Succes.

Heb ik ook gezien maar dat komt het zwaartepunt niet ten goede. Dan moet er weer een hoop lood in de neus, en dat is jammer. Anders komt er een vaste aansturing in met 4mm carbon buis.

Formaat is perfect. Pas nog mooi in de auto. Zicht is ook prima zolang je niet te hoog zit, maar het is toch geen thermiek kist.

Mooi toestel, ik ben zelf met een gelijkaardig project bezig en vroeg me daarom af hoeveel stuw je sprite turbine levert?

grtz A

Leuk :) Wat voor combinatie ben je mee bezig? De sprite levert 3.2kg bij 245k. Na de update mag hij naar 250k

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had een salto van 4m60 van 13 kg met een mw54mk3 op maar die is door een in de weg staande boom aan zijn einde gekomen.

Ik heb dezelfde motor nu op een cfk schmierer salto gezet van 4m40.
Hij is nog niet volledig af maar ik kom op ongeveer 8,5 kg uit met alle componenten. Niet slecht denk ik voor 62N stuw.

grtz A

Ik neem aan dat je daarmee er voor wil zorgen dat hij aerodynamisch stabieler wordt? Ik denk alleen dat dat niet gaat werken. De turbulente draaiende gassen uit de motor zorgen voor de flutter, samen met een hoge luchtsnelheid. Het probleem zit in positie van de hevels, die kloppen niet. Die ga ik nog een keer verlengen, moet dan een stuk beter uitkomen en stabieler zijn.

een edf rotor daar zit altijd een tegengestelde rotor achterop kan dit idee ook toe gepast worden bij een turbine om de turbulentie van de uitstroom te verminderen?

Wellicht maar dat kost vermogen. Probleem met een turbine is ook dat de uitlaat gassen een hoge snelheid hebben en dat zorgt altijd voor een turbulente stroming.

Ik was even benieuwd of je de flutter nog uit het rudder hebt gekregen.
Mijn Long Fox is inmiddels ook gearriveerd.
Verder was ik benieuwd of je voor de elevator gekozen hebt voor de originele aansturing met een 3mm bowdenkabel of iets anders.

Hoogte is direct aangestuurd via een servo die achterin verlijmd zit.

Rudder heb ik een oplossing voor. Was ik mee bezig maar ging niet zo goed. Morgen poging 2, en foto's :)

Back