Long Range 2,4Ghz besturing mod mogelijk?

Hallo

Ik zie dit pas nu (ben geen FPV'r) maar goede 2.4 Ghz spullen hebben wel een beetje meer rijkweidte als waar hier over gesproken wordt. Het merk ACT bijvoorbeeld is getest op 7.5 km............

2,4GHz is gewoon geen goede band voor lange afstanden.
Mensen halen er 5km soms 7km mee, maar vaak met patches en versterkers.
En zelfs dan hoeft er ook maar een takje van een boom tussen te zitten en je bereik is weg.
Persoonlijk heb ik met FrSky 2,4GHz ooit rond de 5km gehaald...

Een goede UHF set is vaak goedkoper dan een nieuwe FPV kist ;)

edit: ACT setje kost 400 euro, daar heb je een goede UHF set voor.
DragonUHF kost zelfs maar 200 euro(!)

2,4GHz is gewoon geen goede band voor lange afstanden.
En zelfs dan hoeft er ook maar een takje van een boom tussen te zitten en je bereik is weg.
(!)

Vreemd...m'n 2.4Ghz frsky gaat gewoon door 2 woonwijken heen, vol met betonflats. En kijk ff naar de filmpjes van Sander S., hij vliegt zelfs op 2,4Ghz video 10 kilometer verweg. Leg ff uit waarom het geen goede band is voor lange afstanden. Overigens..meeste UHF wordt uitgevoerd compatible of al ingebouwd met booster tot wel 7 watt.

Hier een filmpje met 2,4Ghz besturing, omni antenne, 1 Watt versterker en welke 9 kilometer ver vliegt:

MVG. Robert.

Laatst bewerkt door een moderator:
Pure onzinnige bewering ! Er is een duidelijk kwaliteitsverschil tussen de verschilende systemen en daar hangt een prijskaartje aan.
ACT haalt niet toevallig deze rijkweidten ......

Bereik hoeft dus helemaal NIETS te maken te hebben met kwaliteit.

Er zit inderdaad wel wat marge hierop, maar het is absoluut niet zo dat een 50 dollar systeem zoals FrSky opeens de helft minder presteert.

Wat ik beweer is dat de hele 2,4GHz band voor lange afstand RC niet deugt, onafhankelijk van het systeem wat die band gebruikt.

Op 7km met 100mW op 2,4GHz is waarschijnlijk getest onder de meest ideale omstandigheden met een vrije LoS. (waarschijnlijk ook met een patch antenne en/of versterker, laat maar zien die test...)
Onder die omstandigheden zal namelijk vrijwel elk 2,4GHz systeem die afstand halen.

Wat ik wel weet is dat er op die afstand ook maar iets tussen hoeft te zitten, of een kleine oriëntatie verandering van de ontvanger antenne, en je bent verloren!

2,4GHz gaat namelijk helemaal niet zo goed om obstakels heen als 433MHz of 35MHz RC. Daarnaast zit iedereen er met z'n WiFi en god weet wat voor apparaten op.

Voor lange afstand FPV ben je gewoon aangewezen op 35MHz met een gigantische antenne of beter nog UHF 433MHz.

Als een UHF 433MHz systeem van belachelijk hoge kwaliteit (ontworpen door sanderfpv hier op het forum) minder kost en meer functionaliteit bied, dan zet ik grote vraagtekens bij dat ACT, zeker voor FPV gebruik.

ACT is een prima systeem voor mensen die denken dat als iets maar genoeg kost het beter is. Ik lach erom.

Vreemd...m'n 2.4Ghz frsky gaat gewoon door 2 woonwijken heen, vol met betonflats. En kijk ff naar de filmpjes van Sander S., hij vliegt zelfs op 2,4Ghz video 10 kilometer verweg. Leg ff uit waarom het geen goede band is voor lange afstanden.

Dat weet ik, maar wat ik zeg is dat je zonder patch en maar met 100mW op 2,4GHz niet zorgeloos 7km weg kan fladderen.
Dat kan met geen enkel 2,4GHz RC systeem...

Als ik bijvoorbeeld naar de scherrer uhf kijk dan heeft dat ding een vermogen van 2W...met de bijbehorende booster 7W...

Stel je gebruikt 7W uitgangsvermogen voor 2,4Ghz...wat zal dan het bereik wel niet zijn? Doe er nog een yagi bij en misschien kom je verder dan uhf.

Je kan 100mW gewoon niet vergelijken met 2 of 7 W.

En inderdaad..met patch of yagi wordt het bereik nog meer vergroot...maar dat geldt ook voor de 433MHz.

Maar dat je niet achter gebouwen of bomen vliegen kan op 2,4Ghz dan verwijs ik graag naar m´n filmpjes waar ik het wel doe zonder te crashen en ook op aardige afstanden laag bij de grond. Zolang ik vlieg (dat is erg veel) heb ik nog nooit storing gehad op de 2,4Ghz.

Verder vind ik dat als je toch lange afstanden vliegen wil je minstens ook met een tracker moet werken. Kan je daar tegelijk een richtantenne bijop zetten voor je rc link. Werk je met telemetry dan weet je tegelijk hoever je gaan kan....dat zit niet op UHF...dan moet je een dure OSD gebruiken om je RSSI af te lezen.

Zo heb je altijd voor en nadelen.

MVG. Robert.

Vrijwel elke OSD die een voltage af kan lezen kan iets met RSSI.

Ik heb het hieronder trouwens nergens over Thomas Scherrer z'n UHF systeem gehad.

EzUHF van Sander heeft telemetry en werkt standaard op 200mW met high power 600mW.

Als we het toch over het systeem van Thomas hebben, dat werkt standaard op 500mW met een schakelaar voor 1W of zelfs 1,5W mocht je in de problemen komen kan dat net de boost geven om om te keren.
Die 7W versterker is in mijn ogen ook onzin.

Ik durf te wedden dat (onder dezelfde omstandigheden) EzUHF op 200mW altijd meer bereik zal hebben dan FrSky op 200mW.

Dat het bereik verder is voor UHF begrijp ik wel mits onder dezelfde omstandigheden. Wordt een ander verhaal als je met een richtantenne werkt. UHF zal ook wel betrouwbaarder zijn als rc link. FPV modellen die crashen, crashen gewoonlijk niet omdat ze allemaal buiten bereik komen.

Achter obstakels vliegen doet meer iets met je video ontvangst. Je krijgt ruis in je beeld of uitval ongeacht welke rc link je gebruikt. Dan red jij je model niet met een UHF.

MVG. Robert.

Met een 1 Watt versterker ben je niet goed bezig op 2,4 Ghz.
Zo kan je andere vliegers in de buurt storen volgens mij ...

Nee, dat is juist het punt van 2,4GHz

Een goed 2,4GHz systeem (frsky ook) wisselt heel snel tussen frequenties.

Als ik een 35MHz versterker op 1W aanzet wordt het inderdaad wel feest.

Nog even een nadeel van UHF is de reactievertraging. Hoe lager de frequentie, hoe langzamer de golf...hoe langer het duurt voordat je model reageerd op je stuurknuppel. Hoe verder weg, hoe meer vertraging. (6x trager dan 2,4Ghz)

MVG. Robert.

Laatst bewerkt:
Nog even een nadeel van UHF is de reactievertraging. Hoe lager de frequentie, hoe langzamer de golf...hoe langer het duurt voordat je model reageerd op je stuurknuppel. Hoe verder weg, hoe meer vertraging. (6x trager dan 2,4Ghz)

MVG. Robert.

Lijkt mij verwaarloosbaar.

Ik heb immers ook op een paar km afstand met 35mhz een fpv kist bestuurd zonder merkbare vertraging.

In princiepe moet je alles bij elkaar optellen. Hoe lager de frequentie, hoe verder het bereik, hoe meer vermogensverbruik, hoe langzamer de golf. Vlieg je ook op een lage video frequentie dan heb je ook nog de vertraging van het beeld. En je eigen reactiesnelheid speelt ook een rol. Niet voor niets wordt ook altijd de servo snelheid vermeld welke ook invloed heeft. Vlieg je ver dan doe je dat meestal met een grote kist want je moet veel aan accu meenemen en dat resulteerd weer in gebruik grote langzame servo's. Opgeteld zijn dat snel heel wat milliseconden. Op grote afstand kan het verschil uitmaken om bijvoorbeeld tegen een boomtop of eltricitietskabel te vliegen of nog kunnen ontwijken. En dat merk je echt. Met de komst van 2,4 werd dat al direct merkbaar, vooral waar snelle besturing gewenst is. Bijvoorbeeld 3D modellen. Ik schrijf dit niet zomaar op en ben echt niet tegen UHF. Wat je schrijft komt gewoon niet overeen met mijn ervaring omtrend 2,4Ghz.

MVG. Robert.

Laatst bewerkt:

MVG. Robert.
Dus 35Mhz is 68x trager dan 2,4Ghz?
Dat mensen daar mee kunnen vliegen dan... ;-)

De golf is trouwens niet langzamer. Er kan bij 2.4Ghz alleen meer informatie per tijdseenheid in de golf gestopt worden. Of dat echt een merkbaar verschil geeft daar kan over gediscussieerd worden.
De extra vertraging door een grotere afstand is al helemaal verwaarloosbaar, of je moet een paar duizend kilometer weg vliegen. :lol:

Daar heb ik nog nooit van gehoord ,dat een 35mhz systeem langzamer is als een 2,4gig.
Wel dat door al de digitale omzetting een 35mhz analoge zender sneller is als een 2,4 gig.
Ze komen er bij de auto rijders nu pas weer een beetje in de buurt .

Ik denk dat als het zo is het verwaarloosbaar is.
Maar als het om golflengte gaat is het verschil niet te merken .
Wel van de rommel er omheen ,dus je kassie met computert er in .
Die kan wel traag signalen omzetten .

MVG. Robert.

Nee, da's onzin, e.e.a. plant zich voort met bijna de lichtsnelheid, dit geldt voor alle elektromagnetische golven, ongeacht frequentie.

Verschillen in reactietijd is meestal te wijten aan implementatie. Als je een ontvanger hebt die met 9600baud data ontvangt zal deze langer doen over het ontvangen van 9 servo posities dan een ontvanger op 19200baud.

Het is vergelijkbaar met een ouderwet modem op internet surfen, hoe lager de snelheid van het modem, hoe trager de webpagina's laden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Laatst bewerkt:
Back