lood accu

• Topicstarter Topicstarter jp-racer
  • Startdatum Startdatum
J

jp-racer

Guest
hallo,

ik heb sinds net een loodaccu 12V 74ah.
met hoeveel ah zou ik deze kunnen laden.
mijn lader kan 5ah laden gewoon met 5ah laden dan?

Gr

1. Je laadt niet met 5Ah, maar met bv 5Ampere.
2. Afhankelijk van het type loodaccu, laad je met 1/20 tot 1/10C

In jou geval dus 3.7A tot 7.4A

Dit natuurlijk met een degelijke lader die voor loodaccu´s is geschikt.

mvg, Z

@jp-racer
75Ah is je accucapaciteit. In dit geval betekent dat 75Ampère gedurende een uur (hour), of 150Ampère gedurende half uur, of 1,5Ampère gedurende 50 uur enz.enz. Capaciteit is eigenlijk een maat voor de totale hoeveelheid elektronen die de accu kan leveren.

1A = 1 Coulomb/sec = 6.000.000.000.000.000.000 (18 nullen) elektronen per seconde door een draad. In een uur zitten 3600 seconden, in totaal geeft dat 3600 x 6.000.000.000.000.000.000 = 2.000.000.000.000.000.000.000 elektronen (21 nullen) uit jouw accu voor hij leeg is.

D'r was ooit een lood-accu FAQ maar die is in de nevelen des tijds verdwenen.

Laatst bewerkt:
@jp-racer
5Ah is je accucapaciteit. In dit geval 5Ampère gedurende een uur (hour), of 10Ampère gedurende half uur, of 0,1Ampère gedurende 50 uur enz.enz. Capaciteit is eigenlijk een maat voor de totale hoeveelheid elektronen die de accu kan leveren.

D'r was ooit een lood-accu FAQ maar die is in de nevelen des tijds verdwenen.

Hij heeft het over een akku van 74 ah
Lijkt mij stug hoor
Zo iets zit er mijn mijn auto dacht ik
mvg
Frederik

Laatst bewerkt:
okee bedankt.
voor de veiligheid zal ik wel gewoon laden met 3A tot 4A.

Hallo JP-racer,

Wat even zo belangrijk is, is dat de " open spanning " , van je lader (dit is zonder belasting eraan ) niet boven de 13,8V is. Als dit groter is kan je je accu gaan overladen, doordat er geen elektrische energie meer wordt omgezet in chemische energie, maar in warmte. En dit is absoluut niet goed voor een gel-accu, de gel droogt door de warmte uit en de inwendige weerstand gaat drastisch omhoog waardoor je er geen grote stromen eruit kan halen.

Hans

1. is het wel een gel accu waarover JP-racer praat ?
2. zoja welk type is het, want sommige types mag/moet je wel laden tot 14.40V

mvg, Z

Ik gebruik ook een gel accu op het veld om mijn lipos te laden, dit is een 60 Ah accu, en die komt uit een scootmobiel. Een gel accu houd het een stuk langer vol dan een auto accu, en is nog gratis ook.(voor mij dan.) Ik laad hem met bijna 1/10 C, 5.5A omdat mijn lader niet meer aankan. De gel accu's in een scootmobiel gaan tot 110 Ah, maar dat is zo'n gesjouw, ik vind de 60 Ah al een LOODzwaar ding.

Hallo hobby vrienden.
Een vraag Kun je met een acculader(6 en 12 v) die je normaal gebruikt voor een auto of motor .
Ook gebruiken voor je modelbouw accu's b.v een loodaccu 6v/3Ah .
Mischien een stome vraag maar voordat ik m'n accu er mee verpruts .
Is dit toch wel jammer.
ik hoor het wel alvast bedankt Peter

Hallo Peter,

Een acculader voor auto's en motoren geeft 14,4V af, omdat dat "natte" accu's zijn. En ik neem aan dat jij gel-accu's heb, die 13,8V (12V accu) max. mogen hebben. De 6V gel-accu's mogen 6,9V max hebben.

Hans

Accu lader

Hallo Peter,

Een acculader voor auto's en motoren geeft 14,4V af, omdat dat "natte" accu's zijn. En ik neem aan dat jij gel-accu's heb, die 13,8V (12V accu) max. mogen hebben. De 6V gel-accu's mogen 6,9V max hebben.

Hans

Hier is tie Weer ik heb even gemeten mijn accu lader geeft bij stand 6 volt
5,8 v en bij 12v nog geen 11,8 v acculader is 60aH dus veel power heeft hij niet.

Groet Peter

Hallo Peter,

Hans

Bosreus, de spanning van een loodaccu is van alle accu's hetzelfde. Tot welke spanning je hem kan (mag) laden hangt alleen van het gebruik af. Dus "natte" accu's en gel accu's hebben dezelfde spanning.
Ik heb de FAQ over de loodaccu's weer in het FAQ forum gezet. Wanneer je HIER kijkt kan je het hele verhaal lezen.

Back