Lood ballast????????

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Robert H., 30 jan 2004.

  1. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    ik heb een vraagje ik maak een zeilbootje van lengte1.20cm breette38cm en ik wou graag een loden bulp er onder monteren van ongeveer 3a4kg maar waar vind je nu zo'n brok lood of misschien kan ik er een in een malletje gieten maar hoe?????

    help bedankt :p :p
     
  2. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hoi Robert,

    je kunt natuurlijk die mooie loodkogels kopen maar zelf struin ik bouwplaatsen en sloophuizen af. Vaak liggen hier resten die je mee mag nemen.
    Denk ook eens aan z'n workshop voor loodpoppen andere dingen, hier blijft erg veel afval over van het knippen.

    André
     
  3. hilbren

    hilbren Guest

    bij de bouwmarkt hebben ze het spul ook liggen, is alleen wel wat duurder als de bovenstaande suggesties.
    lood smelten en gieten was wel een beetje giftig geloof ik (weet ik niet zeker, maar daar komen vast wel wat reacties op)

    lood kun je ook gewoon in een lucifer doosje gieten, dus een mal kan niet het grootste probleem zijn. Een stuk hout houdt het ook wel.
     
  4. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    Bedankt voor je tips ,maar waar zou je van die loodkogels kunnen kopen? van 3/4 kilo :?
     
  5. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hoi Robert,

    die kun je bij elke modelbouw winkel kopen.
    Het robbe nr is 1-5110 en kosten 16 euro per kilo!!!!!!!!

    Graupner heeft een balast voor de Robin van 3,2 kilo.

    Kijk even op hun sites:

    www.robbe.de kies produkte
    www.graupner.de kies shop

    geef bij de zoekfunctie blei in en bladeren maar

    André
     
  6. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Afval lood (of oud lood) te verkijgen bij de dakdekker of (sommige)loodgieter, meestal niet gratis, oud lood is geld waard....maar makkelijk te smelten in stalen pan of blik met de gasbrander, je moet dan wel de 'slak' afscheppen = "troep" die boven komt drijven ....... wel voorzichtig zijn, kokend lood over je tenen is niet echt prettig....

    Gieten volgens de "lost wax" methode....

    Ook in de 'duik shop' zijn lood balast blokken te koop (maar die zijn meestal gecoat i.v.m. het milieu)....
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Waar je lood kan halen / kopen dat weet je nu wel...
    Nu komt de gevreesde arbo-technische reactie!
    Looddampen zijn inderdaad giftig. Je zal Petrus niet meteen tegenkomen als je een pannetje lood smelt, maar op den duur is het slecht voor je donder!
    Wat ik doe is het volgende:
    in een oud, goed schoongemaakt conservenblik maak ik een 'tuit' (gewoon aan een kant een schenktuit krijpen) Vervolgens een paar kleine stukjes lood op de bodem leggen en boven een campinggasbrandertje smelten. Liefst in de open lucht, anders in je schuur met de deur open.
    Het gesmolten lood laten afkoelen in het blikje. Je hebt nu een bodempje. Daar leg je het gewicht aan lood bovenop wat je wilt smelten. Vervolgens weer de vlam er onder, en het blikje vasthouden met een stevige, oude waterpomptang. Door het bodempje lood, wat snel zal smelten, wordt ook de rest goed en gelijkmatig verhit en zal snel smelten. Eenmaal de hele handel vloeibaar, de 'slak' er af scheppen, en vervolgens in je mal gieten. Goed af laten koelen; het blijft langer heet dan je denkt!
    Je mal kan je van klei of gips maken, vierkante blokken maak ik van (vochtige) lucifersdoosjes.
    Eenmaal afgekoeld, de mal verwijderen, het lood in vorm schuren (ook hierbij opgepast: loodstof is ook giftig!!) lakken en hopla: het geheel is gereed!

    Succes!
    Roel
     
  8. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    Hartelijk bedankt

    ik ga het binnekort eens proberen
    maar ik zal mijn vader maar vragen om te helpen.
    :D :D

    groetjes Robert

    nog ff een linkhttp://www.S75.nl/
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Zoals werdt aangegeven is lood uiterst giftig en in diverse werkgebieden: schietsport en bouwwereld inmiddels verboden. Een goed alternatief is het gebruik van Tin. Er zijn tingieterijen in Nederland die voordelig tin verkopen en dit is heel eenvoudig te gieten in gips.
     
  10. scoob

    scoob Guest

    hmm, zijn idd beide goed bruikbaar
    weet iemand trouwens de smelt temperaturen van beide??
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Smelttemperaturen metalen, legeringen.

    Pb/Lood 327 °C
    Sn/Tin 232 °C
     
  12. scoob

    scoob Guest

    scheelt ruim 100 graden de goede kant op :)
    bedankt ruud!
     
  13. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hoi scoob,

    zit wel 1 nadeel aan tin tov lood.

    soortelijk gewicht van tin is 7,3 kg per dm3 en lood is 11,3 kg per dm3.

    Je hebt dus beduidend meer nodig om gelijk gewicht te kreijgen en die plaat sheb je helaas niet altijd.

    André
     
  14. scoob

    scoob Guest

    dat is waar, misschien lood afsluiten met tin?
    (zou vooral voor mijn vislood handig zijn)
     
  15. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    je krijgt dan lood/tin legeringen: smeltpunt zo'n 180 graden
    (zogenaamd 60/40 lood/tin)
    wordt gebruikt om ( bv. weerstandjes) te solderen
     
  16. tnijenhuis

    tnijenhuis

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Zevenaar
    Voor al mijn modelboten gebruikte ik als (lood)ballast stukjes slagloodafval die afkomstig zijn van oude autobanden. Deze haal ik nog wel eens bij garages en bij autosloopbedrijven. Het kostte mij toen niets,alleen moest ik ze zelf wel eens van de autobanden strippen. Misschien is dit iets?

    Ton.
     
  17. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    hallo tnijenhuis,

    allereerst welkom, ik ben hier ook nog niet zo lang maar het is echt interessant je leert veel. :D
    Ik heb voor mijn zeilboot al lood gekocht maar dat koste me 50EURO'S 8O 8O 8O als ik ooit nog eens lood nodig heb ga ik zeker is kijken, bedankt voor de tip.

    groetjes Robert
     
  18. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    Voor lood kun je ook naar een schietvereniging gaan, lang verhaal kortmaken, oude vaak platte luchtbukskogeltjes te krijgdaar. Kun je prima smelten, doe ik al tijden, malletje van klei maken, maar wel oppassen dat de klei helemaal droog is, zo niet verdampt het vocht dat nog in de klei zit bij het lood-gieten en vliegt het lood mee met die damp van 300 graden.... dat heb ik ooit op mn hoofd gehad, je ziet het nog steeds een beetje... deed best pijn, gestold lood van je hooft af trekken, KIJK UIT DUS. :oops: :oops: :oops:

    lood smelten doe ik altijd in een oude pollepel, die boven een gasvlam, en smelten maar, hiermee smolt ik mn eigen oude bukskogeltjes om tot vislood..... maar een pollepel zal te klein zijn om 3kg lood te smelten... pak in jou geval dus gewoon een oude pan, conservenblik zou ik niet doen, bodem wil er nog wel eens uitsmelten als je te "goed" verhit.


    succes! :bye:

    groeten,
    monkey
     
  19. tnijenhuis

    tnijenhuis

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Zevenaar
    Bedankt Robert, ik hoop dat je succes hebt. Nee heb je ja kun je krijgen, niet? Ook het idee van Monkey is goed. Maar wat dacht je van oude loden letterblokjes bij drukkerijen, waarmee letterzetters de kranten mee drukken? Ik heb er nog stapels van thuis liggen. Misschien kun je bij drukkerijen eens informeren.

    Ton.
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Als ik lood smelt, gaat dat in een oud conservenblik. Nooit problemen mee gehad. Blikjes die ik gebruik zijn van corned beef. Voor grotere hoeveelheden literblikken doperwtjes. Maar oke, wel voorzichtig blijven!

    Loden letters bij drukkerijen... "Das war einmal", zoals onze oosterburen zeggen. Wellicht dat een drukkerij ze uit nostalgische overwegingen nog heeft, maar tegenwoordig gaat het ook in de grafische industrie met de computer...

    Roel
     

Deel Deze Pagina