Loodaccu laden!

Hallo,

Ik heb een loodaccu van 12V en 7ah voor het eventueel bijladen van zender en/of 350 accupacks op het "veld".
Tot nu toe gebruik ik mijn oude maar goed werkende robbe-5 lader voor het opladen van deze loodaccu?

Hoe kan ik zien of de accu ook daadwerkelijk vol is.

Is dit een geschikte lader? Zo nee, wat kan ik dan beter nemen?

(gebruik voor mijn overige NiCa/NiMH accupacks de Ultramat 10 van Graupner)

Roy

ik ken die lader niet maar het is vrij eenvoudig, je hebt een spanningsbron nodig op 13.8V die sluit je aan op je loodaccu en er gaat stroom lopen tot je accu ook 13.8V heeft, dan is ze vol.

Kris

Eigenlijk is de Robbe 5R lader niet geschikt voor Lood accu's.
Deze laadt met een constante stroom, terwijl je Lood Accu's met een constante spanning moet laden.

Ik weet niet of de accu beschadigd kan raken, of dat je hem niet goed oplaadt met de Robbe lader.

Die loodaccu`s moet je eigenlijk altijd volhouden dus regelmatig laden.
Je hebt een ladertje nodig voor pb accu`s wat automatisch afslaat anders heb je de accu zo om zeep.

Ik gebruik de simpele Graupner Multilader voor m'n loodaccu's. Nog nooit problemen gehad en m'n oudste accu's zijn intussen al ruim 11 jaar oud.

Zolang je met 10% van de capaciteit van de accu laad zal een loodaccu niet stuk gaan.
Accu is 7 Ah laden met Maximaal 700 mA.

Je hebt trouwens wel laders met een afslag de Robbe Lader 6 + 3 bijvoorbeeld.
Vroeger hadden ze een PO Box bij Robbe die je er tussen kon zetten.

Nooit hoger laden dan die 10% je kan die accu niet met gedisteleerd water vullen.

Loodaccu's laad je met constante spanning en een maximale stroom.
De spanning is afhankelijk van het aantal cellen.
Voor een cel geldt een spanning van 2V, dus een 12V accu is 6 cellen.
Het laden gebeurdt met 2,35V/cel. Voor een 12V accu is dat 6x2,35=14,1V.
13,8V is natuurlijk ook goed.
De maximale laadstroom is afhankelijk van het type loodaccu maar 0,1C is altijd goed.

Dus deze accu kun je laden met een vaste spanning van ca 14V met een maximale (en dus niet vaste) stroom van 700mA of 0,7A.
Bij dit soort accu's mag je op deze manier de accu voor onbeperkte duur op de lader laten.
In dit geval mogen we zeggen: Vol is Vol.

Met een beetje knutselen een PB137 op één van de uitgangen aansluiten.
Kost ca €0,80, met twee condensatoren en je hebt een vaste spanning van 13,7V vanaf je (stroom)lader.

Er is een stukje over de werking enm het gebruik van loodaccu's. Als alles goed is zou je dat HIER moeten kunnen vinden. Ik heb het geprobeerd maar het lijkt erop alsof het verdwenen is. Net als de stukjes over de NiCad en NiMH accu's en nog andere stukken van de modelbouw FAQ. Ik weet dat Robert heel hard bezig is met het helemaal "tunen" van dit forum dus denk ik dat daar de oorzaak gezocht moet worden. We zullen nog even geduld moeten hebben denk ik, dan komt alles weer in orde.

Back