Loodaccu laden...

De accu's hebben inderdaad een flinke tijd "stilgestaan". Zal onthouden ze elke 3 maanden te laden. Weet ik nu tenminste waar ik aan toe ben.

Bedankt.

Bernard

Laatst bewerkt:
Heren,

Nogmaals bedankt. De accu's zitten vol, de lader slaat vanzelf netjes uit en kan nu met een gerust hart het veld op en lekker bezig zijn...

Ron waarschuwt er voor dat bij een loodaccu die op een koude ondergrond staat er een temperatuurverschil tussen de boven en onderkant van de accu kan ontstaan. Dat kan dus problemen opleveren.

Hoe kouder hoe langzamer de chemie in de accu's werkt. Dat geldt voor alle accu's maar bij het ene type is dat erger dan bij het andere type. Als je een accu koel bewaart zal hij ook langzamer verouderen dus uit dat oogpunt is koel bewaren zelfs een voordeel.
Let wel dat ik koel schrijf dat betekend niet vriezen! Geen enkele accu vindt bevriezen fijn en gaat daar kapot van. Dus zorg dat een accu niet kan bevriezen!
Een loodaccu zal niet zo snel bevriezen in Nederland. Het "accuzuur" in een volledig geladen accu bevriest pas bij iets van -60°C. Dat zal niet zo snel gebeuren. Helaas gaat die temperatuur omhoog naarmate de accu minder geladen is. Een half geladen accu zal "al" bij -25°C bevriezen en een lege accu bij -5°C. Zorg er dus voor dat een loodaccu die je een poosje weg zet altijd volledig geladen is!
Bovenstaande geldt ook voor andere type accu's. Alleen kunnen de temperaturen (heel) anders zijn en kan ook het verschil tussen een lege of volle accu (veel) kleiner zijn.

Back