loodaccu naar lipo

ik heb een functie boot met 2 720BB torque 12 volt motoren met borstel esc regelaars. power komt van een 12 volt 7,2ah loodaccu.
nu wil ik de functies gaan uitbreiden en zodoende een aantal functies op een aparte accu laten draaien.
om gewicht te besparen wilde ik de loodaccu,s vervangen door 3s lipo,s van 5000mah of hoger. is dit mogelijk zonder verdere aanpassingen?

bij voorbaat dank,
john van berkel.

Ik zou even checken wat je regelaar aan kan en dan gaan voor 4s Lipo's, meestal kunnen de regelaars wel 15V aan dus kan je beter 4s gebruiken en zal je boot ook wat sneller varen, en hogere basis spanning is altijd goed!

grt

John,

Toch een bemerking.....daar waar je een loodaccu zo goed als leeg kan laten lopen zul je dit met een lipo niet kunnen (3,3 V is echt leeg)

Je zal dus een extra stukje electronica moeten voorzien (lipo-afslag) die ervoor zorgt dat wanneer hij aan die spanning is gekomen het aandrijfcircuit wordt afgesloten. Anders zul je de éné na de andere lipo gewoon slopen.....

Stevo

Of gewoon een lipo buzzer. Die afstellen op 3.5 cell volt en je heb tijd genoeg om terug te komen zodra hij afgaat

allemaal bedankt voor de reacties.
de esc is een rokraft 120up navy. die zit er in per motor.
handleiding geeft aan 5 tot 10nc cellen of 6 volt loodaccu (dat van die loodaccu had ik ook nog niet gezien) was aangeraden bij toemen modelbouw.
maar loopt al 2 jaar prima op 12 volt loodaccu.
dus 4s is geen optie.
betreft spanning stevo. ik heb een digitale spanningsmeter ingebouwd, zodat ik de spanning af kan lezen. maar zat er al aan te denken om een 12 kanaals hott zender aan te schaffen van graupner. kan ik het real time aflezen.
maar wat betreft de accu,s moet ik het gewoon zien als hetzelfde als een loodaccu?
spanning loodaccu 12 volt (13,8)
lipo 11,1 volt
en andere lader gebruiken.

Je kan die regelaar waarschijnlijk wel gebruiken met een 3 cellen (3S) LiPo accu. De regelaar is gemaakt voor NiCad of NiMH accu's. Die accu's zijn leeg als de celspanning tot ongeveer 1V is gezakt. Als het goed is zal dat ook de spanning zijn waarbij de regelaar de motor zal stoppen. De regelaar zal zelf detecteren hoeveel cellen er aangesloten zijn. Als je een volle 3S LiPo aansluit zal de regelaar dat zien als een 10cellen NiCad accu en dus een afslagspanning van 10V instellen.
Die afslagspanning is ook voor een 3S LiPo bruikbaar. Het komt op ongeveer 3,33V per cel neer. Dat zou misschien ietsje hoger mogen zijn, maar voor een boot die best wel wat stroom gebruikt is het heel goed bruikbaar.

Probeer dus eens de regelaar op een variabele voeding aan te sluiten en laat dan een motor onbelast draaien en regel de voeding omlaag en kijk bij welke spanning de regelaar de motor stopt omdat de spanning te laag wordt. Als dat inderdaad ongeveer 10V of iets meer is kan je deze regelaar dus prima voor een 3S LiPo gebruiken.

Back